×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
سومین مرحله ورود آنفلوآنزای مرغی در مازندران مهار شد

 

جهاد

عبدالحمید شوشتری :ویروس آنفلوآنزای مرغی از طریق پرندگان وحشی وارد کشور می‌شود.

به گزارش گیلان پیام ، عبدالحمید شوشتری پژوهشگر موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در حاشیه سمینار آموزشی واکسن و سرم‌سازی رازی در هتل بزرگ گیلان با اشاره به انتقال ویروس آنفلوآنزای مرغی توسط موجود زنده اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزای مرغی از طریق پرندگان وحشی وارد کشور می‌شود.
وی مسیر پرندگان مهاجر را از مسیر شمال و آسیای جنوبی شرقی به کشور عنوان کرد و افزود: پرندگان از مسیر سیبری در روسیه از شمال به طرف جنوب حرکت می‌کنند و مسیر حرکت پرندگان از آسیای جنوب شرقی به طرف خاورمیانه است.
شوشتری با بیان اینکه پرندگان اواخر شهریورماه و پاییز از شمال و آسیای جنوب شرقی به طرف جنوب و غرب حرکت می‌کنند، تصریح کرد: جلوی مهاجرت پرندگان را نمی‌توان گرفت اما می‌توانیم از انتشار ویروس در داخل کشور جلوگیری کنیم.
پژوهشگر موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی به ورود سه ویروس آنفلوآنزای مرغی در سال‌های ۸۴، ۸۹ و ۹۴ به داخل کشور اشاره کرد و گفت: امسال سومین مرحله انتشار ورود آنفلوآنزای مرغی به مازندران مهار شده است.
وی با اشاره به اینکه پرندگان روستای آلوده به ویروس آنفلوآنزای مرغی در مازندران تا شعاع مشخص معدوم شدند، بیان کرد: زنجیره انتشار ویروس آنفلوآنزای مرغی در مازندران قطع شده است.
شوشتری مقابله با ویروس آنفلوآنزای مرغی را فراسازمانی دانست و خاطرنشان کرد: ماه‌ها ممکن است ویروس مذکور در مدفوع پرندگان باقی بماند.
پژوهشگر موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان اینکه اقدام‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از انتشار ویروس آنفلوآنزای مرغی انجام شده است، یادآور شد: ویروس از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود و در بازارهای محلی می‌تواند به پرنده حساس انتقال پیدا کند.
وی خواستار حمایت سازمان دامپزشکی برای مقابله با ویروس آنفلوآنزای مرغی شد و اظهار کرد: اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی در پیشگیری از ویروس مذکور حائز اهمیت است.
شوشتری بر اختصاص اعتبارات لازم به سازمان دامپزشکی برای پیشگیری و مقابله با ویروس آنفلوآنزای مرغی تاکید کرد و افزود: مجلس با تصویب قانون می‌تواند به سازمان دامپزشکی در موارد ویژه کمک کند و اعتبارات به طور شفاف در اختیار این سازمان گذاشته شود./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.