×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
در پنجاهمین جلسه صحن شورا؛  طرح الزام شهرداری برای ایجاد ستاد توسعه گردشگری تصویب شد

 

پنجاهمین جلسه شورای شهر رشت در تالار شورا برگزار شد. در این جلسه، طرح امکان سنجی و مکان یابی در محدوده شهر برای برنامه ریزی و شهرک سازی برای مهاجران به گیلان و همچنین طرح الزام شهرداری به ایجاد ستاد توسعه گردشگری شهرداری رشت به اتفاق آرا، پذیرفته شد. این طرح ها از سوی ریاست کمیسیون عمران و توسعه شورا ارائه و با دو فوریت به رأی گذاشته شد.

به گزارش گیلان پیام، سید امیر حسین علوی با اشاره به فعالیت های کمیسیون های تخصصی شورا ابراز کرد: با توجه به اتمام نخستین سال فعالیت شورای پنجم، قرار شد هر کمیسیون در هر جلسه گزارش عملکرد خود را تا پایان فعالیت سال نخست ارائه دهد.

وی در حضور خبرنگاران گفت: انتخاب شهردار جدید در اولویت فعالیت شوراست و جلسات هیات رئیسه با حضور همه اعضا برگزار می شود تا بتوانیم یک مدیر توانمند برای رشت انتخاب نماییم.

علوی، به دیدار خود با مدیر و معاون سازمان همیاری ها و شهرداری های وزارت کشور اشاره نمود و تصریح کرد: قول اختصاص سهیمه قیر و تخصیص وام برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی با سازمان همیاری و شهرداری ها در حال پیگیری است تا با دریافت ارز مناسب دولتی، خرید خودروی منطقه آزاد را برای نوسازی تاکسیرانی در دستور کار قرار دهیم.

رئیس شورا به دیدار خود با دکتر نوبخت اشاره نمود و یادآور شد: بجر مساعدت های سازمان برنامه و بودجه، که آغاز آن با پیگیری شورا بوده است، امروز تصفیه خانه های بیمارستانی و شهرصنعتی در حال پیگیری است و با اجرایی شدن آن آلودگی رودخانه ها کاهش می یابد.

ساماندهی وضع رودخانه ها با حذف ورودی فاضلاب و ورود پس آب ، در جلسه ای که با مدیر کل آبفای کشور داشتیم، در دستور کار قرار گرفته و مقرر شد ۳ بسته توسط آبفای گیلان آماده گردد تا بتوانیم اعتبار لازم را برای ساماندهی رودخانه ها دریافت نموده و یک مدل اجرایی برای حل معضل رودخانه ها داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد، در شورای پنجم بتوان به خروجی مناسبی برای حل معضل رودخانه ها دست یافت. علوی همچنین گفت: پیش پرداخت برای راه اندازی زباله سوز پیگیری شده، ولی انجام نشده است. مطالبه اجتماعی هم برای راه اندازی زباله سوز وجود دارد. برای حل معضل مدفن زباله سراوان جلسات فشرده ای با فرمانداری برگزار کردیم اما تا زمانیکه ۲۵درصد پیش پرداخت زباله سوز پرداخت نشود، امکان اجرایی آن در بازه زمانی وجود ندارد. در این زمینه با دکتر نوبخت مذاکره شده است. این مطالبه ای است که اگر چه شاید مستقیم وظیفه شورا و شهردری نباشد ولی مردم از شهرداری انتظار دارند.

علوی یادآور شد: ۱۰ میلیارد تومان در بدو قرداد زباله سوز دریافت شده و ۱۷ میلیارد تومان دیگر نیز اخیراً از سوی سازمان شهرداریها واریز گردیده ولی برای آغاز قرارداد نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر هستیم.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا گفت:: این هفته دو طرح ارایه می شود؛ با جلسات مشترک با کمیسیون های بودجه و فرهنگی این طرح ها بررسی شده است و تلاش شده مباحثی که می تواند زیر ساخت گردشگری باشد، نه از جنس فراغت بلکه از جوانب مختلف نظیر معماری، احترام به بافت تاریخی و ساختار شهرسازی اصیل گیلان (ساختار دربه در بود و معبر نداشت که جذابیت اجتماعی داشت) بررسی گردد.

رسولی افزود: قبلا یک کارگروه رسمی ایجاد شد و موضوع گردشگری را در قالب طرح آوردیم . بنظر می رسد علاوه بر سیاست گذاری برای گردشگر و اسکان، باید توسعه گردشگری همه جانبه داشت. و ایجاد گردشگری شهری بدون دخالت مدیریت شهری و ایجاد ساختارهای جذاب به لحاظ معماری بافت رنگ و… امکان پذیر نخواهد بود.

عضو شورا تصریح کرد: در شورای چهارم نیز در قالب دفتر توسعه گردشگری شهرداری رشت طرحی در حوزه گردشگری آماده شد . مدتی هم این دفتر راه اندازی شد. ولی به دلیل اینکه ساختار می باید در چارچوب چارت سازمانی قرار می گرفت، مدتی راکد ماند ولی این نگرش نمی تواند مغفول واقع گردد. بنابراین در قالب ستاد توسعه و مدیریت گردشگری شهرداری رشت می توان این طرح ها را بررسی و اجرایی نمود . به عنوان نمونه در شهرداری تبریز و اصفهان، این ستاد تشکیل و بعدا تبدیل به سازمان گردشگری شد و شورای شهرهای یاد شده نیز این سازمان را تصویب کردند. وجود چنین ساختاری می تواند به مدیریت شهری برای توسعه همه جانبه گردشگری کمک نماید.

احمد رمضانپور نیز در نطق پیش از دستور جلسه از پیگیری های زیربنایی رئیس شورا تقدیر کرد وگفت: خواست بنده این بود که شورا می تواند برای امور زیربنایی از ظرفیت های کشور استفاده نموده و پیگیری نماید. جای خوشحالی است که ریاست شورا با برگزاری جلساتی در تهران تلاش کرده از توان مدیران ملی برای حل معضلات رشت بهره مند گردد.

عضو شورا پیرامون شهردار اسبق نیز گفت: کناره گیری ایشان و مدیران شبیه وی را باید در مسایل مختلف جستجو کرد و آسیب شناسی نمود . ما باید در آینده پشت مدیر شهری خود را خالی نکرده و به قولهایی که می دهیم عمل کنیم.

وی ادامه داد: یکی از عوامل عدم توسعه نیافتگی رشت، عدم ثبات در مدیریت شهری بوده است. بررسی های آماری نشان می هد از زمان شکل گیری بلدیه تاکنون، ۶۸ شهردار داشتیم. بعد از انقلاب ۲۸ شهردار و سرپرست داشتیم. بیشترین عمر شهرداران در قبل تشکیل شوراها بود ولی از زمان شکل گیری شورا هر ۹ماه یک شهردار و سرپرست داشتیم و این عدم ثبات در مدیریت شهری است.

رمضانپور در مورد انتخاب شهردار آتی نیز گفت: مهمترین استراتژی، این است که شهردار باید بومی باشد. اکنون که این فرصت هست، باید از تدبیر رئیس شورا هم برای انتخاب احسن استفاده نمود.

وی عمر مدیریتی شهرداران رشت را با دیگر شهرها مقایسه نموده و افزود: شیرزا و تهران مشهد، اصفهان شهرداران کمتری نسبت به تعداد شهرداران رشت در همین سنوات داشته اند و همین نشان می دهد چرا این شهرها توسعه یافته اند. شهردار آتی باید تخصص، تجربه و اخلاق و مردم داری را داشته باشد. ظرفیت نظام مهندسی را داریم و باید از این ظرفیت ها استفاده کرد و در کنار ثبات مدیریت شهر را توسعه دهیم. فردی که متعهد بوده و عاشق شهر و توسعه بوده و شهامت و قدرت ریسک را داشته باشد، می تواند در توسعه شهر اثرگذار باشد. امروز احساس مردم این است که نگاه مردم به شورای پنجم نگاه ویژه ای است و اگر نتوانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم، نگاه مردم تغییر خواهد کرد.

طرح نظام جامع پرداخت به رسانه ها، طرح دیگری بود که از سوی روابط عمومی شورا ارایه گردید تا ضمن حمایت از رسانه ها و تقویت حوزه اطلاع رسانی، نظام جامعی برای پرداخت به رسانه های فعال با شورا و شهرداری صورت گیرد. این طرح پس از قرائت به کمیسیون های تخصصی شورا برای بررسی بیشتر ارجاع شد.

همچنین در این جلسه، عملکرد یکساله کمیسیون حمل و نقل وترافیک شورا در صحن شورا گزارش شد.

از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه، بررسی تعرفه بهای خدمات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت بود. این تعرفه قبلا در کمیسیون های بهداشت و محیط زیست و برنامه و بودجه شورا بررسی شده بود. با این حال نظرات متفاوت اعضای شورا و نگاه ویژه به این سازمان خدمات رسان موجب شد طرح مجدد به کمیسیون های یاد شده ارجاع شود تا در برخی از موارد تعرفه به نفع شهروندان و افزایش کمک به این سازمان تغییر کند.

اسماعیل حاجی پور در این زمینه گفت: سازمان آتش نشانی یک سازمان خدمات رسان است و شهرداری باید از ردیف های بودجه مشخص به این سازمان کمک کند. این سازمان حکم اورژانس را دارد و باید برای ارتقای ماشین ها و تجهیزات آتش نشانی اعتبار درنظر گرفت.

بهراد ذاکری نیز بر تقویت این سازمان تاکید کرد و گفت: سازمان آتش نشانی همانند اورژانس عمل می کند و در مواقع ضروری نقش کمک کننده دارد و نباید اجازه دهیم فقدان خودروها و تجهیزات لازم ، موجب یک فاجعه شود و همانند حادثه پلاسکو بعد تبعات بیشتر را تحمل کنیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.