×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی در انزلی برگزار شد

 

دومین همایش ملی ” پیشگیری از حوادث غرق شدگی” به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با حضور معاون اجتماعی وزارت بهداشت، جمعی از مسوولان کشوری و استانی در دهکده ساحلی بندر انزلی برگزار شد.

به گزارش گیلان پیام، دکتر شاهرخ یوسف زاده چایک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در آیین افتتاحییه” دومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی ” بابیان اینکه امروزه بحث های سلامت با آغاز طرح تحول نظام سلامت شکل و رنگ تازه ای به خود گرفته است، گفت: در جامعه کنونی فردی که از آرامش جسمی، روحی و روانی برخوردار باشد فرد سالم محسوب می‌شود.رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تشریح تعریف انسان سالم، اظهار داشت: تنها ۲۵ درصد از فعالیت‌های حوزه سلامت جامعه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد و ۷۵ درصد این فعالیت‌ها خارج از این حوزه است. در این راستا، مقوله آموزش و فرهنگ‌سازی در پیشگیری از عوامل تهدیدکننده سلامت در جامعه بسیار اثرگذار است.وی با اشاره به این که اثر گذاری برخی از حوزه ها از رقم ۷۵ درصد نیز بیشتر است، یادآور شد: بسیاری از بیماری ها، درمان و توان بخشی مربوط به حوزه وزارت بهداشت است اما مقوله هایی وجود دارند که آن قدر به عوامل اجتماعی مرتبط هستند که سازمان های دیگر هم خود را متولی آن می داننند که از جمله می توان به بحث غرق شدگی اشاره کرد.

دکتر یوسف زاده چابک سازمان دهی بحث غرق شدگی را یکی از فعالیت های وزارت بهداشت ذکر کرد و افزود: در دومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی امیدواریم تمامی دست اندرکاران تشریک مساعی داشته باشند و حوادث را مورد بررسی قرار دهند. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: غرق‌شدگی جزء حوزه تروما عنوان است و تروما جز مباحث تهدید کننده سلامت است که وزارت  بهداشت به تنهایی قادر به کنترل آن نیست. وی با اشاره به آمار بیش از هشتصد هزار کشته در حادثه ترافیکی، تصریح کرد: با فعالیت هایی که در خصوص تروما صورت گرفته است کاهش چشمگیر تلفات جاده ای را شاهد هستیم.

دکتر یوسف زاده چابک بهبود ایمنی خودروها، بهبود وضع قوانین و اجرا آنها را از جمله مواردی ذکر کرد که موجب شد رقم تلفات جاده ای  در سال ۹۴ نسبت به ۸۴ کاهش چشمگیر داشته باشد.

رییس دانشگاه ادامه داد: مرکز تحقیقات تروما با ارایه طرح سیستم تروما ثابت کرد که با ارایه این طرح می توان تلفات جاده ای را را محدود کند. نتایج این طرح در  تلفات سال ۹۵ و ۹۶ مشهود است.وی با اشاره به اجرای طرح سیستم تروم در گیلان، گفت:  خوشبختانه طی سال های اخیر و با همکاری تمام حوزه های دست اندر کار، استان گیلان جز استان هایی بود که با اجرای طرح تروما توانست کاهش تلفات جاده ای را به کمتر از ۳۰ درصد برساند.

دکتر یوسف زاده با تاکید بر این که بحث سیستم تروما بحثی فراگیر تر از حوادث جاده ای است، یادآور شد: سیستم تروما صرفا یک طرح برای حوادث جاده ای نیست بلکه همه حوادث همچون سقوط از ارتفاع، افتادن سالمندان، ایمنی کار، سوختگی، مسمومیت، غرق شدگی و .. را نیز در بر می گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان با اشاره به این مطلب که با استفاده از سیستم کاهش حوادث تروما می‌توان حوادث و تلفات موجود در کشور را کاهش داد،  ابراز امیدواری کرد که با همکار ی و تعامل هم بتوانیم با نگرش جدید و فعالیت های  نو بیش از پیش سلامت مردم را حفظ کنیم.در ادامه دکتر سید محمد هادی ایازی – معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت نیز ضمن تقدیر از برگزار کنندگان “دومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی در استان گیلان”،  پیشگیری از حوادث را یکی از مفاهیم اجتماعی شدن سلامت عنوان کرد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت با بیان این که حوادث غرق شدگی از دغدغه های شورای اجتماعی سلامت است، گفت: نظام سلامت مسوولیت هایی دارد که اولین مساله، تامین مولفه های فردی و اجتماعی است که بسیار مهم است و می تواند موجب کاهش دغدغه مردم شود.

وی در ادامه کاهش آسیب پذیری استفاده کنندگان از سواحل دریا به انواع بیماری ها، آموزش همگانی و رعایت استانداردهای بهداشت با استفاده از ظرفیت های مردمی و سمن ها را از جمله راهبردهای ارایه خدمات بهداشتی در دستور العمل جامع مدیریت سواحل کشور عنوان کرد.

دکتر ایازی ضمن تشریح وظایف تخصصی و اجتماعی وزارت بهداشت در دستور العمل جامع مدیریت سواحل کشور، یادآور شد: قانون میزان کل مرگ و میر در دنیا، ۶/۸ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که در سال ۹۶ ما فوت ۱۰۲۶ نفر را در کشور شاهد بودیم که براثر غرق شدگی فوت کرده بودند.

وی با اشاره به مرگ ۴۳۹ نفر بر اثر غرق شدگی در تابستان ۹۶ ، اظهار داشت: این میزان ۴۳ درصد کل غرق شدگان کل کشور در این سال است. بیشترین میزان غرق شدگان در هر سال مربوط به رودخانه ها است و این مهم صرفا مختص استان های شمال کشور نیست . بلکه استان های جنوبی از جمله خوزستان را شامل می شود.

دکتر ایازی بیشترین میزان غرق شدگی را در رودخانه های استان خوزستان عنوان کرد و گفت: در استان گیلان این میزان غرق شدگی به نسبت کمتر است و این امر به واسطه آموزش هایی است که در این خصوص انجام گرفته است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با فرهنگ سازی و آموزش می توان کاهش حوادث غرق شدگی را شاهد بود و برگزاری این گونه همایش ها را بسیار مثمر ثمر خواند.

دکتر علی داودی- معان اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ضمن ارایه مطالب جامعی در خصوص اتیولوژی و رفتارهای پرخطر غرق شدگی اظهار داشت:در سال ۹۶، ۳۵ واحد طرح سالم سازی در نقاط ساحلی استان فعال شد و تعداد ۲۵ آمبولانس در ۳۵ طرح سالم سازی دریا مستقر شدند و مابقی آنها توسط هلال احمر استان پوشش داده شد.

وی با تاکید بر این که تقریبا تمام موارد غرق شدگی در نقاط ساحلی دریا در مناطق خارج از این محدوده ها اتفاق افتاده است، یادآور شد: برای شنا در مناطق غیر از مکان های مشخص شده باید مواظب موج های شکافنده که به صورت موج نوار کف آلود در سطح دریا مشاهده می شود، باشیم . وی در ادامه شایع ترین علت غرق شدگی در دریای خزر را موج های شکافنده یا ریپ کارنت عنوان کرد./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.