×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
سامانه ۱۹۰ آماده شنیدن صدای مردم در عرصه سلامت

 

همایش استانی مدیران شبکه بهداشت و درمان، روسای بیمارستان ها و کارشناسان نظارت بر درمان و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت در رشت بر گزار شد.

به گزارش گیلان پیام، همایش استانی مدیران شبکه بهداشت و درمان، روسای بیمارستان ها و کارشناسان نظارت بر درمان و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر علیرضا عسکری- مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از مسوولان استانی در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برگزار شد.

دکتر علیرضا عسکری- مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، ضمن تشکر از دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص فعال کردن حوزه نظارت و با بیان این که نگاه بهداشتی باید در حوزه های درمانی نیز نهادینه شود،  گفت: اگر حوزه بهداشت یک دانشگاهی بر این مهم صحه بگذارد که نگاه کارگزاران حوزه درمان آن دانشگاه بر بهداشت استوار است، مسلما آن دانشگاه دارد درست کار می کند.

دکتر عسکری خاطر نشان کرد: دومین راه نجات سلامت کشور، نگاه قوی به حوزه آموزش است. دانشجو به رفتار اساتید خود نگاه می کند و از آن الگو می گیرد گاها نیازی نیست که استاد حرف بزند بلکه دانشجو از نگاه و رفتار استاد آن چیزی که لازم است یاد می گیرد، پس توجه به آموزش باید از صفر تا صد باشد.

وی با بیان اینکه آن چیزی که خرسندی مردم را به همراه می آورد رفتار ماست، گفت: اگر بهترین امکانات را در مراکز درمانی فراهم کنیم ولی رفتار ما با بیمار و خدمات گیرنده درست نباشد رضایت بیمار جلب نمی شود. بیمار نیاز دارد تا بعد از بستری یا عمل جراحی پزشک خود را بر بالینش ببیند. رفتار سازی باید از سطح عالی تا سطح پایین حوزه های سلامت جاری شود اگر رفتار سازی کنیم همه چیز درست می شود و در واقع به هدفی که با نظارت می خواهیم به آن برسیم به آن دست یافته ایم.

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت با بیان این که سامانه ۱۹۰ شنوای صدای مردم در عرصه سلامت است، خاطر نشان کرد: مردم، رسانه ها و جامعه باید به این نکته واقف باشند که جنس کار در حوزه سلامت سخت و کار کردن در این حوزه با سایر حوزه ها بسیار متفاوت است.

وی تاکید کرد: امروز که کشور ما از هر طرف تحت فشار بیگانگان هست، همه باید دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم تا مردم کمترین آسیب را ببینند و این روزها باید بیشتر به فکر مردم باشیم.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن خیر مقدم به مدعوین و حاضرین در همایش گفت: ارایه خدمات مناسب در زمان و مکان مناسب، امروز خواست تمام دست اندر کاران حوزه سلامت می باشد، امید وارم با حضور مسوولان نظارتی وزارت بهداشت در این دانشگاه شاهد تحولی جدید در حوزه نظارت بر درمان و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان باشیم.

وی با بیان این که طرح تحول سلامت، دامنه ارایه خدمات سلامت را افزایش داده و باعث رضایت مردم شده است و یکی از کارنامه های درخشان دولت می باشد، تصریح کرد: اگر ارایه خدمات سلامت با نظارت مستمر همراه نبود، شاید صرفا با گسترش ارایه خدمات به رضایت مردم که خواست اصلی یک جامعه است دست پیدا نمی کردیم و به بیراهه می رفتیم.

دکتر یوسف زاده اظهار داشت: یک نظارت مستمر و دقیق نشان خواهد داد که مراکز درمانی در ارایه خدمات درمانی در چه سطحی قرار دارند. و ی تاکید کرد: حوزه نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیش از سه سال هیچ فعالیتی نداشت، ولی با پیگیری های انجام شده طی دو سال اخیر از سوی معاونت درمان، این حوزه توانسته است در روند نظارت بر ارایه خدمات درمانی شتاب بیشتری پیدا کند تا جایی که نظارت بر مراکز درمانی استان به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به این که تیم نظارت در دانشگاه های علوم پزشکی در واقع کار باغبانی حوزه سلامت را بر عهده دارند، تصریح کرد: همان گونه که درختان میوه نیاز به مواظبت و هرس دارند تا دچار آفت زدگی نگردند، مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت نیز نیاز به پایش و نظارت دارند تا دچار آفت زدگی نشوند. در واقع نظارت تضمین کننده سلامت خدمات است.

دکتر یوسف زاده یادآور شد، مردم به متولیان سلامت خود اعتماد دارند، کسی که یک خدمت از مراکز درمانی می گیرد، پیش فرضش این است که کسی هست بر عملکرد این واحد نظارت می کند و با اعتماد به اینکه پروانه ای که برای این شخص صادر شده است این فرد می تواند به ارایه خدمات درمانی بپردازد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: اعتبار بخشی یعنی استاندارد سازی و نظارت و پایش است که می تواند نشان دهد، خدماتی که یک مرکز ارایه می کند با استانداردهای مورد تایید وزارت بهداشت همخوانی دارد یا نه . چون مردم دیدگاه تخصصی ندارند وظیفه دانشگاه هاست تا با دید تخصصی این خدمات را نظارت کنند و سامانه ۱۹۰ نیز دلیل وجودیش این است تا مردم بتوانند معضلاتی که در خصوص حوزه سلامت در ذهن آن هاست به صورت تماس مستقیم با متولیان سلامت در میان بگذارند.

دکتر محمد تقی آشوبی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، نیز ضمن تقدیر از حضور مدیرکل نظارت بر درمان و اعتبار بخشی وزارت بهداشت و هیات همراه به گیلان گفت: انسان ها جان خود را در اختیار مراکز درمانی قرار می دهند و اگر بر روند ارایه خدمات این مراکز نظارتی صورت نگیرد، ممکن است خدمات ایمن و مناسب به مردم ارایه نشود. وی تاکید کرد: برای اینکه خدمات صحیح و مناسب در مراکز درمانی ارایه شود، نیازمند نظارت مستمر و دقیق در این حوزه ها می باشیم.

دکتر آشوبی خاطر نشان کرد: امروزه کارشناسان حوزه نظارت بر درمان برای انجام ماموریت های ذاتی خود با چالش های فراوانی روبرو هستند که می توان به وارد شدن افراد فاقد تخصص با لباسی ارزشی در حوزه درمان اشاره کرد که علی رغم نداشتن اطلاعات علمی سعی دارند در این حوزه فعالیت کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: خدمات بهداشتی و درمانی خوب باید علمی و با نظارت ارایه شود تا مردم از آن سود ببرند. وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نظارت را از خودش شروع کرده است و سعی دارد تا با نظارت بیشتر و مستمر از واحدهای درمانی دولتی، الگوی مناسب برای دیگران ارایه کند.

دکتر بشیر امیرنژاد – رییس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مردمی حوزه سلامت (۱۹۰) ضمن تبیین جایگاه این سامانه در وزارت بهداشت گفت: هدف از راه اندازی سامانه ۱۹۰، صیانت از حقوق گیرندگان و ارایه دهندگان خدمت، شفاف سازی، تکریم ارباب رجوع و پاسخ به انتظارات مردم در حوزه سلامت می باشد که این سامانه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ رسما آغاز به کار نمود. وی ادامه داد: مرکز تماس ۱۹۰ در ۲۴ ساعت و به صورت شبانه روزی و در طول ۷ روز هفته به صورت مرکزی یکپارچه و متمرکز برای دریافت و پاسخ به هر گونه سوال، درخواست، شکایت، اعلانات، انتقادات و پیشنهاداتی است که در رابطه با خدمات حوزه سلامت برای گیرندگان و ارایه دهندگان خدمت پیش می آید.

امیر نژاد ادامه داد: تماس های مردمی با سامانه ۱۹۰ تحلیل و پردازش می شود و این سامانه در جاهای که از نظر نظارت ضعف داریم به ما کمک می کند تا عملکرد واحدهای درمانی را بسنجیم و در کارنامه اعتبار سنجی آنان لحاظ کنیم.

امیر زاده اظهار داشت: به طور میانگین در هر ۲۴ ساعت در اتاق کار درمان و تعرفه ۳۰۰۰ تماس داریم که ۱۰ درصد این تماس ها شکایت و بقیه دردل مردم است و اغلب نارضایتی ها ناشی از عدم اطلاع تماس گیرندگان از قوانین است که با توضیحات کارشناسان این مرکز توجیه و اقناع می شوند و در نتیجه شکایتی ثبت نمی شود.

امیرنژاد افزود: شکایاتقابل بررسی و پیگیری به دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه ارجاع داده می شود و آنها موظف هستند طبق آیین نامه و پروتکل های ابلاغی ظرف مدت معینی به موضوع رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: قسمتی از شکایات نیاز به پیگیری و مداخله فوری دارند، مثل عدم پذیرش یک بیمار در اورژانس مراکز درمانی، ما فرآیندی داریم که وقتی فوریت آن توسط کارشناس محرز شد در کمتر از یک ساعت پیگیری و نتیجه را از خود بیمار جویا می شویم./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.