×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شهردار رشت خبر داد:  افتتاح سه پروژه حفظ محیط زیستی تا پایان سال

 

ستاد محیط زیست توسعه پایدار شهرداری رشت در سال ۹۴ بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر و ابلاغ به شهردار رشت تشکیل و پس از آن این مدیریت با هدف حفظ محیط زیست و توسعه پایدار شهری آغاز به فعالیت کرد.

به گزارش گیلان پیام،دکتر مسعود نصرتی گفت: با توجه به توسعه بی رویه شهر و افزایش معضلات زیست محیطی شهری پروژه های متعددی با هدف حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی آن در شهرهای در حال توسعه به اجرا در می آید.

شهردار رشت تصریح کرد: ترویج فرهنگ حفظ و ارتقاء آگاهی های محیط زیست و استفاده از منابع تجدید پذیر در قالب اجرای پروژه های متعدد شهری از اهم فعالیت های حوزه مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری هاست.

وی افزود: یکی از فعالیت های صورت گرفته در مجموعه مدیربت شهری رشت در راستای ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و آشنایی با شیوه های نوین تأمین منابع انرژی احداث پارک انرژی است.

دکتر مسعود نصرتی یادآور شد: تجهیز شهری متناسب با الگوهای زیستی در ترکیب با الگوهای حمل و نقل، با استفاده از مصالح بومی در سازه ها و منطبق با ویژگیهای اقلیمی و بومی یکی ازبرنامه های توسعه ی شهر رشت مبتنی بر حفظ محیط زیست است.

شهردار رشت از افتتاح اولین دبیرخانه اکو سیتی در ماه آینده خبر داد و گفت: مکان این دبیرخانه در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری خواهد بود که پس از افتتاح آن با انعقاد تعدادی تفاهم نامه با سازمانهای دولتی و مردم نهاد به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

وی همچنین از افتتاح مزرعه ارگانیک در دهه مبارک فجر سخن گفت و افزود: این مزرعه در فضایی واقع در پارک آب و آسیاب رشت به مساحت ۲ هزار و ۱۳۲ متر مربع در بلوار امام علی (ع) طراحی شده که دراختیار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قرار گرفته و با مشارکت این سازمان جهت آگاه سازی و ترویج و آموزش کشاورزی ارگانیک با هدف تولید محصولات، تولید کود و نشاء و عرضه محصولات در محل قصد آن را داریم که در این پارک طرح مزرعه ارگانیک اجرا شود.

دکتر نصرتی خاطرنشان کرد: در این مزرعه تولید محصولات ارگانیک و پرورش گیاه با سیستم طبیعی بدون استفاده ازهرگونه سم دفع آفات گیاهی چون قارچ کش و علف کش های مصنوعی را خواهیم داشت.

شهردار رشت گفت: بخش دیگر این مزرعه در بحث عرضه محصولات با احداث فروشگاه هایی در زمینه عرضه مستقیم محصولات این مزرعه خواهد بود.

مسعود نصرتی با تأکید بر افتتاح مدرسه سبز در مهرماه تصریح کرد: احداث مدارس جامع محیط زیستی از دیگر پروژه های محیط زیستی است که با هدف آموزشهای محیط زیستی اقدام به تعبیه تجهیزاتی در مدرسه در راستای ارتقاء آن مدرسه به استاندارد های مدرسه محیط زیستی خواهد شد.

وی گفت: این پروژه با انتخاب دو یا سه مدرسه که ویژگیهای یک مدرسه سبز را داشته باشند اجرایی خواهد شد . همچنین آموزش و تجهیز آن مدرسه ها با حمایت مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری و سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری است.

شهردار رشت یادآور شد: مدارس سبز یک برنامه بین المللی آموزشی محیط زیستی براساس استاندارد های بین المللی است که در دنیا بیش از ۴۰ هزار مدرسه سبز وجود دارد که سهم ایران تنها ۳۰ مدرسه است.

دکتر نصرتی داشتن پیوست زیست محیطی در پروژه های عمرانی را طرح ارسالی از سوی مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهری عنوان کرد و گفت: پس از اعلام این طرح ابلاغیه ای به کلیه مدیران شهری مبنی بر این که تمامی پروژه های عمرانی شهر باید حاوی پیوست محیط زیستی باشند صادر و آیین نامه این طرح اجرایی گردید.

طیبه بینا با اشاره به تشکیل دو کارگروه زباله سراوان، رودخانه ها و تالاب عینک تصریح کرد: پس از نوشتن ساختار و تعیین چارت این مدیریت کارگروه های زباله سراوان و تالاب عینک توسط مدیریت نوسازی و تحول اداری و معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی پیشنهاد شد و در این دو حوزه مسائل مربوط به رودخانه، تالاب و زباله سراوان بررسی خواهد شد.

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری رشت تصریح کرد: بعد از بررسی های به عمل آمده از آنجایی که حوزه محیط زیست فاقد بودجه جداگانه مشخص بوده است، با ارسال پیوست توجیهی بودجه به معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی در اواخر سال ۹۶ بودجه این مدیریت به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

وی از اجرای پروژه های مشارکتی مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهری با دیگر سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: از جمله این پروژه ها می توان به پروژه مشارکتی محیط زیست و توسعه پایدار شهری با سازمان محیط زیست شهرستان رشت و دادستان محترم استان گیلان جهت آموزش مدیران اجرایی حوزه محیط زیستی اشاره داشت که در این پروژه دوره های آموزشی مربوط به ضابطین محیط زیست برای مدیران اجرایی از سوی شهرداری رشت در دادگستری برگزار می شود.

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری رشت با تأکید بر تهیه تقویم شهروندی و محیط زیستی خاطر نشان کرد: در این تقویم بر اساس تاریخ های خاص در خصوص محیط زیست همچون زمین پاک و ساعت زمین برنامه هایی با مشارکت سازمان ها و حمایتهای کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهر شورای اسلامی شهر و مدیریت حوزه مربوطه برنامه ریزی شده است./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.