×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
در جلسه شورای زکات استان گیلان مطرح شد: پرداخت بیش از ۷ میلیارد تومان زکات توسط گیلانیان در سال گذشته

جلسه شورای زکات استان گیلان با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه رشت و جمعی از مدیران کل عضو ستاد زکات در دفتر امام‌جمعه برگزار شد.

 

به گزارش گیلان پیام، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان و امام‌جمعه رشت با اشاره به اهمیت پرداخت زکات در جامعه گفت: کلمه زکات در قران کریم ۳۲ بار آمده است و ۲۷ بار هم زکات و نماز کنار هم آمده‌اند که نشان‌دهنده اهمیت این دو فریضه واجب الهی است.

وی بابیان اینکه زکات بر ۹ چیز واجب است افزود: پرداخت زکات گندم، جو، کشمش، خرما، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره واجب است و اگر کسی مالک یکی از این ۹ چیز باشد باید مقداری که در اسلام معین‌شده را به‌عنوان زکات مال خود بپردازد.

رئیس شورای زکات استان گیلان افزود: در گیلان زکات واجب نداریم اما مردم نوع‌دوست استان همواره در پرداخت زکات مستحبی تلاش می‌کنند.

آیت‌الله فلاحتی با تأکید بر اینکه باید برای فرهنگ‌سازی پرداخت زکات برنامه‌ریزی مدون و درستی داشته باشیم، گفت: اگر مردم نسبت به اهمیت پرداخت زکات و همچنین آثار و برکات آن در زندگی دنیوی و اخروی اطلاعات کافی و کامل داشته باشند زکات خود را به‌موقع پرداخت می‌کنند.

وی درباره پرداخت زکات فطریه و نحوه جمع‌آوری آن گفت: کمیته امداد به‌عنوان دبیرخانه ستاد زکات مسئول جمع‌آوری و هزینه کرد زکات فطریه است و اگر مؤسسات خیریه و دیگر سازمان‌های مرتبط بخواهند زکات فطریه را جمع‌آوری کنند باید مبالغ جمع‌آوری‌شده و هزینه کردها را به اطلاع این نهاد برسانند.

امام‌جمعه رشت استفاده از میز خطابه‌های نماز جمعه و مساجد را یکی از راه‌های تأثیرگذار در فرهنگ‌سازی پرداخت زکات عنوان کرد و افزود: ائمه جمعه و جماعات و متولیان امر زکات در سراسر استان باید از این ظرفیت برای اطلاع‌رسانی و افزایش معلومات مردم نسبت به اهمیت پرداخت زکات بهره بگیرند.

علیرضا محمدی، مدیرکل کمیته امداد استان گیلان با قرائت بیانیه مقام معظم رهبری در همایش سالانه زکات خاطرنشان کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری شورای زکات استان گیلان در سال‌های اخیر فعالیت ویژه‌ای در سطح استان داشته است.

وی از تشکیل و راه‌اندازی شورای زکات روستا در سراسر استان گیلان خبر داد و با تأکید بر اینکه این شورا برای نخستین بار در کشور توسط استان گیلان راه‌اندازی شده است افزود: هزار و ۷۵ روستا در قالب شورای زکات در استان فعال هستند و زکات جمع‌آوری شده توسط شورای زکات برای رفع مشکلات  نیازمندان همان منطقه هزینه می شود .

مدیرکل کمیته امداد گیلان با اشاره به اینکه مردم گیلان در سال گذشته هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان زکات پرداخت کردند که دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان زکات فطریه بوده است گفت: طبق برنامه سال ۹۷ جمع‌آوری ۱۲ میلیارد تومان زکات در گیلان در دستور کار این نهاد قرار دارد که هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آن برای زکات فطریه پیش‌بینی‌شده است.

محمدی افزود: سال گذشته زکات جمع‌آوری‌شده برای تأمین ۶ مورد جهیزیه نوعروسان، ۶۵۷ مورد پرداخت هزینه درمانی، ۱۷۱ مورد هزینه تحصیلی، ۱۲۲ فقره احداث مسکن، ۱۲ مورد آزادی زندانیان هزینه شد و ۲۰ هزار و ۵۸۹ نفر هم کمک‌معیشت از دریافت کردند.

وی با اشاره به قانون زکات و مصوبه شورای زکات استان گفت : هر موُسسه خیریه و یا سازمان ذیربط برای جمع‌آوری زکات فطریه در سطح استان ابتدا باید مجوز دبیرخانه زکات در کمیته امداد استان و شهرستان ها را دریافت کند و مبالغ جمع‌آوری‌شده و هزینه کردها را هم باید به اطلاع این نهاد برسانند .

وی با اشاره به در پیش بودن عیدسعید فطر و جمع‌آوری زکات فطریه گفت : مردم نیکوکار گیلان می توانند زکات فطریه خود را از طریق پایگاه های کمیته امداد مستقر در سراسر استان و سطح مساجد برای کمک به نیازمندان اهداء کنند ./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.