×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
دفنگاه زباله ی سراوان سبز می شود

با برنامه ریزی و اجرای طرحی مطالعه شده با ایجاد پشته های خاکی و کاشت گیاهان روی این پشته ها؛ به زودی محل دفنگاه زباله های سراوان به مکانی سرسبز تبدیل خواهد شد.

به گزارش گیلان پیام،این مطلب را علیرضا حاجی پور رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در توضیح اجرای طرحی جدید که از ۱۵ اسفندماه امسال همزمان با “روز درختکاری” و “هفته ی منابع طبیعی” در لندفیل سراوان انجام شده؛ عنوان کرد و گفت: مطالعه و اجرای این طرح به وسیله ی دکتر افشین پورعلی از همکاران این سازمان انجام گرفته است.

وی در ادامه گفت: پس از تحقیق و بررسی روی بیست گونه ی گیاهی دو گونه ی “وتیور” و “جونی پروس” برای کاشت روی پشته های خاکی در دفنگاه انتخاب شدند.

حاجی پور گفت: این گیاهان سبب تثبیت خاک لندفیل شده و با آبیاری و نگهداری در مدتی مشخص با رشد و نمو خود سبب سبز شدن محل دفنگاه زباله و خارج شدن این‌ مکان از وضعیت گذشته می گردد.

حاجی پور ادامه داد: گونه ی گیاهی “وتیور” که نقش اساسی در پالایندگی  دارد؛ با ریشه های انبوه خود سبب استحکام خاک می شود و مقاومت بسیاری هم در برابر شیرابه ها و آلودگی دارد و همچنین فرصت و امکانی مناسب برای رشد و نمو “سرو رونده” که در کنار آنها کاشته شده اند، ایجاد می کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت همچنین گفت: در مجموع این دو گونه ی گیاهی که به فاصله ی ۲۰ متر “سرو رونده” و دو متر “وتیور” روی پشته های خاکی کاشته می شوند و رشد و نمو این گیاهان چندی نخواهد گذشت که محل دفنگاه سراوان کاملا” سرسبز می شود.

حاجی پور اظهار نمود: البته موضوع مهمتر از کاشت این گیاهان، نگهداری آنها است که برای تحقق این هدف با خرید یکدستگاه کمپرسی و تجهیز آن به تانکر آب تلاش می کنیم با آبیاری منظم از خشک شدن گونه های گیاهی کاشته شده جلوگیری شده و شرایط مطلوب نگهداری گیاهان به وجود آید.

وی در پایان با اشاره به اینکه اجرای این طرح تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۷ تکمیل می شود، خاطر نشان کرد: همراستا با اجرای این طرح با کنترل تکثیر حشرات موذی و کاهش آلایندگی زباله ها که با تثبیت خاک و استفاده از شیرابه های آنها به وسیله ی گونه ی گیاهی “وتیور”  انجام می شود، چندی نخواهد گذشت که دفنگاه زباله دیگر دغدغه یی برای اهالی منطقه ایجاد نخواهد کرد و تا زمان راه اندازی زباله سوز مشکلات و سخیتهای مردم کاهش یابد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.