×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مدیریت بیماری های غیرواگیر با رویکرد اجتماعی سازی مقوله سلامت

 

در دومین نشست کمیته اجرایی سند ملی بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان که با حضور ریاست دانشگاه برگزار شد، مدیریت بیماری های غیر واگیر با رویکرد مقوله اجتماعی سازی سلامت مورد تاکید قرار گرفت.

 

به گزارش گیلان پیام، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به هدف”سند ملی بیماری های غیر واگیر” اظهار داشت: بر اساس این سند تا سال ۲۰۲۵، باید کاهش ۲۵% از خطر مرگ و میر زود رس ناشی از بیماری های غیر واگیر را در کشور شاهد باشیم.

وی با بیان این که موضوع اجتماعی شدن سلامت که موضوع روز دانشگاه علوم پزشکی گیلان است در راستای بحث NCD می باشد، افزود: هدف برنامه اجتماعی سازی سلامت، برقراری ارتباط دو سویه بین مردم و متولیان حوزه سلامت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه ضمن تشریح کانون های سلامت محلات، اظهار داشت: در این کانون ها چهار گروه مادر، کودک، سالمند و میانسالان از لحاظ سلامت، مورد غربالگری قرار می گیرند که گروه میانسالان، به عنوان گروه هدف در راس این گروه ها می باشد.

وی با اشاره به غربالگری گروه هدف (سنین ۳۰ تا ۶۰ سال) در منازل، اظهار داشت: این گروه از سوی واحد بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از لحاظ فشار خون، دیابت و … غربالگری می شوند، که این اقدام در راستای سیاست دانشگاه می باشد.

بیماری های غیر واگیر، بزرگترین تهدید کننده سلامت انسان است

دکتر یوسف زاده چابک در ادامه از بیماری های غیر واگیر همچون؛ قلبی عروقی، سرطان ها، فشار خون و دیابت به عنوان بزرگترین تهدید کننده سلامت انسان نام برد و افزود: در این خصوص سند راهبردی دانشگاه بر اساس سند بالادستی ۱۴۰۴ و اسناد وزارت بهداشت و درمان و توصیه های مقام معظم رهبری در مقوله سلامت لحاظ و تنظیم شده است.

دکتر زهرا محتشم امیری – دبیر اجرایی سند ملی پیشگیری بیماری های غیر واگیر در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های انجام شده در سال ۹۶ و بیان چالش ها و مشکلات پیشرو در راستای سند ملی پیشگیری بیماری های غیرواگیر ، پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را ، یک سرمایه گذاری زیربنایی عنوان کرد.

وی با اشاره به این مطلب که سه چهارم از مرگ و میرها در ایران قابل پیشگیری است، تعامل و همکاری سازمان های ذی ربط و ارایه راهکارهای مشارکتی را مثمر ثمر دانست.

گفتنی است: دومین نشست کمیته اجرایی سند ملی بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ظهر امروز، یکشنبه با حضور ریاست دانشگاه، معاونان و  اعضای کمیته اجرایی بیماری های غیر واگیر دانشگاه، در محل سالن اجلاس ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.