×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
گیلان اولین تولید کننده گیاهان دارویی در کشور

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دومین جشنواره گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، گفت: استان گیلان اولین تولید کننده گیاهان دارویی در کشور است.

 

به گزارش گیلان پیام، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم  پزشکی گیلان ، در دومین جشنواره ” گیاهان دارویی و داروهای گیاهی” با بیان این که برای کسب هر موفقیتی، قطعا زحمات زیادی صورت می گیرد، گفت: اختصاص ماموریت بسته گیاهان دارویی از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی گیلان، فرصت مغتنمی برای استان گیلان است.

دکتر یوسف زاده چابک با اشاره به چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی گیلان در طی ده سال آینده ” پیشرو در بین دانشگاه های نسل سوم ” اظهار داشت: در این راستا فرصت بسیار مهمی برای گسترش گیاهان دارویی فراهم شد و تولید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی هر دو در استان گیلان شکل گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه گسترش گیاهان دارویی را ماموریت ویژه دانشگاه ذکر کرد و افزود: باغ گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی دوسال اخیر ( از سال ۹۵) فعالیت خود را آغاز کرده است و استان گیلان به لحاظ دارا بودن شرایط اقلیمی خاص ( جلگه، جنگل، مرتع و اقیلم خشک) شرایط خاص و مناسبی برای گیاهان دارویی دارد.

دکتر یوسف زاده با بیان این که رونق اقتصاد گیلان در آینده، از گیاهان دارویی خواهد بود، تصریح کرد: با زیر ساخت های لازم بی شک، اقتصاد گیاهان دارویی از منابع زیر زمینی بیشتر خواهد. بود.

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل و توانمندی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، باغ گیاهان دارویی در محوطه این دانشکده، تاسیس شد و بیش از ۱۵۰ گونه گیاهان بومی و غیر بومی با اطلاعات کامل علمی در حال شناسایی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، استان گیلان را اولین تولید کننده گیاهان دارویی در کشور دانست و یادآور شد: بسیاری از گیاهانی که مردم گیلان در غذاهای خود استفاده می کنند، خاصیت دارویی دارد.

در ادامه دکتر حسین همتی- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ضمن تقدیر از زحمات روسای قبلی دانشکده داروسازی در خصوص تاسیس باغ گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: ماموریت ویژه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در قبال بسته گیاهان دارویی این است که با کمک و حمایت ریاست دانشگاه و اساتید دانشگاه ها در خصوص کل گیاهان دارویی به وزارت بهداشت راهکار ارایه بدهد.

دکتر همتی ادامه داد: ماموریت بسته گیاهان دارویی ماموریتی ویژه، برای وزارت متبوع است و صرفا” ویژه گیلان نیست و دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید این رسالت را ادامه دهد.

دکتر مسعود فقیه اخلاقی- رییس دانشکده داروسازی نیز بسته گیاهان دارویی را فرصت ارزشمندی برای دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و افزود: برکت این فرصت ارزشمند، ایفای پررنگ ترین نقش دانشجویان دانشکده داروسازی برای تولید گیاهان دارویی است.

وی اظهار داشت: نگاه ما شناخت گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی برای ارتقای سلامت جامعه است.

در ادامه دکتر غلام رضا امین- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیان این که همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این امر ستودنی است، گفت:  اقلام دارویی، مسمومیت غذایی، اقلام مکمل های غذایی، انواع نوشیدنی ها و اقلام آرایشی بهداشتی ، منابع گیاهی، منابع حیوانی و…  از جمله فرآورده های طبیعی است، در این زمینه منابع گیاهی ایران بیش از ۸ هزار گونه است که بیش از ۶۰ درصد این منابع گیاهی، با دنیا مشابهت دارد.

دکتر امین با اشاره به این که از ۱۶ اقلیم آب و هوایی جهان ، ۱۱ اقلیم در کشور و ۹ اقلیم در گیلان وجود دارد، گفت : از لحاظ منابع حیوانی، تنها گونه زالو در دنیا، به استان گیلان اختصاص دارد و گیلان در این خصوص یکی از مهمترین مراکز به شمار می رود.

در ادامه دکتر محمد حسین صالحی- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیان این که پیشرفت علوم پزشکی و داروسازی در دنیا نسبت به رشته های علمی دیگر بیشتر است، گفت: بیشتر داروهای حیاتی ریشه مستقیم یا غیر مستقیم گیاهی دارد و می توان گفت ۴۰ درصد گیاهی و ۶۰ درصد صنعتی است.

وی گیاهان دارویی را منبع و آزمایشگاه خدادادی ذکر کرد و افزود: ۶۲۰ گونه گیاه دارویی در روی زمین شناسایی شده اما هنوز صاحب نظران با ۹۸ درصد از رمز و راز این گیاهان آشنا نیستند.

در ادامه دکتر فاطمه یوسف بیک- سرپرست بسته توسعه گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به اهداف دومین جشنواره گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، این اقدام را در راستای استقرار برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.