×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
برگزاری نشست علمی ” ابر روندهای سلامت و آینده پزشکی” در دانشگاه علوم پزشکی گیلان

 

 

در راستای استقرار برنامه راهبردی حوزه سلامت در گیلان، نشست علمی ” ابر روندهای سلامت و آینده پزشکی”  به همت دبیرخانه شورای راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

 

به گزارش گیلان پیام، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در نشست علمی ” ابر روندهای سلامت و آینده پزشکی”، گفت: طولانی ترین راه ها با اولین قدم شروع می شود و دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی، چاره ای جز حرکت در مسیر آینده علمی دنیا برای رسیدن به توسعه و ارتقا، ندارد.

 

برای دستیابی به تعالی باید از روزمرگی خارج شد

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به تعالی باید از فضاهای روزمره خارج شد و با برنامه ریزی و آینده نگری به ترسیم اهداف استراتژیک پرداخت و تحقق این مهم بدون کسب آگاهی و دانش روز دنیا، امکان پذیر نیست.

 

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با تدوین برنامه راهبردی حوزه سلامت در استان، از سال ۹۵ در صدد برآمد تا با خروج از روزمرگی، گام های موثری را برای ارتقای سلامت همه جانبه در استان بردارد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این مطلب که یکی از اهداف استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی، آینده پژوهشی و مرجعیت علمی است، تصریح کرد: بر این اساس، چشم انداز دانشگاه ترسیم شد و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم در سرلوحه فعالیت ها قرار گرفت.

 

 

دکتر یوسف زاده با تاکید بر این مهم که راه پیشرفت و ارتقای حوزه سلامت در گیلان از مسیر دانشگاه نسل سوم می گذرد، خواستار بهبود روند ها در جهت ابر روندهای حوزه سلامت شد.

 

وی افزود: ابر روندها در تدوین برنامه آینده حوزه سلامت حایز اهمیت هستند و بی شک برای ترسیم الگوها باید از مسیر آینده دنیا آگاه بود. در این راستا، تشکیل کارگروه سلول های بنیادی و ژنتیک در دانشگاه، توسعه زیرساخت های IT، تلاش برای راه اندازی دانشکده فناوری های نوین پزشکی، راه اندازی رشته مهندسی بافت، توجه به مقوله کارآفرینی و… تلاش مهندسی شده دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای حرکت رو به آینده است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان خاطر نشان کرد: فکرها و اندیشه های جدید در ابتدای مسیر دور از دسترس و تمسخرآمیز به نظر می رسند، شاید اگر این گونه نبود باید به ارزش آنها شک کرد.

 

با تحلیل ابر روندها می توان به ترسیم درستی از آینده رسید

دکتر ایرج نبی پور – عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران که سخنران ویژه این نشست بود، گفت: آینده مملو از عدم قطعیت هاست، در این راستا، با تحلیل ابر روندها می توان به ترسیم درستی از آینده رسید.

 

وی با اشاره به ده ابر روند موثر و برتر دنیا، از پوشش بیمه ای، تله مدیسن، جهانی سازی و شکل گیری توریسم سلامت، سالمندی و کشش بر نظام سلامت، شکل گیری پزشکی مشارکتی، شکل گیری پزشکی فرادقیق و تحول در نظام آموزش پزشکی به عنوان ابر روندهای موثر در حوزه سلامت، یاد کرد.

 

دکتر نبی پور تصریح کرد: با اجرای طرح تحول سلامت، اهمیت نظام بیمه ای دوچندان شد. در این زمینه بخش عمده ای از درآمدهای ناخالص ملی صرف سلامت در جامعه می شود، بنابراین تعیین تغییرات و مسیر حرکت ابر روند پوشش بیمه ای اهمیت زیادی در ارتقای سلامت جامعه دارد.

 

وی افزود: در آینده بیشتر مراقبت های سلامت از بیمارستان ها به سمت خانه سوق داده می شود. در این راستا تله مدیسن نقش بسزایی در مراقبت ها به ویژه مراقبت های مزمن مانند ناراحتی های قلبی عروقی خواهد داشت.

 

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت ارزش افزوده ارایه خدمات سلامت در حوزه پیشگیری، خواستار توجه بیشتر مسوولان به مقوله پیشگیری شد.

 

فناوری می تواند ۸۵ درصد سلامت مردم را تضمین کند

وی از ادغام مراکز درمانی و تغییر محیط نظام سلامت به عنوان روندهای حایز اهمیت در آینده پزشکی یاد کرد و گفت: محیط، شبکه های اجتماعی ای که در آن زندگی می کنیم و نحوه زندگی ما تاثیر مستقیمی در بروز بیماری ها دارد. در آینده نه چندان دور، با مشارکت خانواده ها و استفاده از سنسورهای محیطی می توان اطلاعات درستی از شکل گیری، نحوه بروز بیماری ها و درمان آنها بدست آورد. در این خصوص، فناوری می تواند ۸۵ درصد سلامت مردم را تضمین کند./انتهای پیام

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.