×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گیلان از مهمترین کانون های فاسیولازیس کشور و قاره ی آسیا است

گیلان پیام/کارگاه آموزشی بیماری های منتقله از آب و غذا ؛ فاسیولا + هپاتیت ها ی A و E ، با حضور کارشناسان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر شبکه های بهداشت و درمان دانشگاه در سالن اجلاس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، برگزار شد.
محمدرضا امینی- رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در ابتدا گیلان را یکی از مهمترین کانون های فاسیولازیس برشمرد و اظهار داشت ؛ وجود بازارهای محلی و آب و هوای مرطوب در سراسر استان گیلان و استقبال مردم از سبزیجات محلی باعث شده که هر ساله با پدیده بروز بیماری فاسیولا ، مواجه شویم.

وی ادامه داد ؛ بیماری فاسیولا ، از مهمترین بیماری های مختص استان گیلان است و باید برای مقابله با آن تدابیر خاصی، اتخاذ کرد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی در خاتمه با اشاره به اهمیت آموزش به مردم درخصوص بیماری فاسیولا ، یادآور شد؛ آموزش، بیماریابی و شناخت گلوگاه های بروز بیماری، ثبت و گزارش دهی، پایش و نظارت و توجه به شاخص ها باید در فصل بروز فاسیولا به طور جد مورد توجه و تاکید کارشناسان قرار گیرد.

در ادامه ی این کارگاه یک روزه، عباس پله- کارشناس ستادی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه ، هدف از برگزاری کارگاه آموزشی بیماری های منتقله از آب و غذا را آموزش بیشتر و دقیق تر به پزشکان، مراقبان سلامت و بهورزان در این موضوع عنوان کرد.
وی تصریح کرد ؛ در صورتی که بیماری فاسیولا به سرعت تشخیص داده نشود، ماه ها بیمار را درگیر کرده و عوارض مزمنی برای او به همراه می آورد.
آسیب های کبدی، واکنش های آلرژیک، افزایش ائوزینوفیل ها، فیبروز مجرای صفراوی و در نهایت انسداد آن (یرقان انسدادی) از جمله عوارض مهمی است که بیماری فاسیولا برای بیماری مبتلا رقم می زند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.