×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مردم روستای موشنگاه؛ آغازگر اجرای طرح روستاهای محیط زیستی بدون زباله در گیلان

گیلان پیام/ به نقل از گیلان صدر ؛موشنگاه( میشم گاه) که بعنوان روستای پایلوت طرح «روستاهای محیط زیستی بدون زباله» توسط معاونت عمرانی استانداری گیلان انتخاب شده است؛ صبح جمعه؛ ۲۲ اردیبهشت؛ با حضور و همراهی مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های تابعه استانداری و بخشدار سنگر و اعضای گروه مردم نهاد «سرزمین ایده آل ما»؛ بعنوان یکی از قدیمی ترین و فعالترین گروه‌های محیط زیستی استان گیلان و همراهی اهالی این روستا؛ در میان ریزش باران؛ از زباله پاکسازی شد.
در حاشیه این برنامه؛ صدرالله فرخی؛ مدیر عامل سازمان پسماند استانداری گیلان با اشاره به اینکه در دیگر کشورها زباله یک موهبت محسوب می شود؛ افزود: با وجود اینکه برخی نقاط دنیا از سایر کشورها به منظور استحصال برق و… زباله وارد میکنند اما متاسفانه ما با معضل زباله مواجهیم!
وی با بیان اینکه پس از گذشت ۳۶ سال متوالی که در منطقه سراوان تخلیه زباله صورت گرفته است؛ در این دولت؛ عزم جدی برای حل این معضل بوجود آمده و وعده هایی که در خصوص بهسازی و بسته شدن این سایت زباله به مردم داده شد درحال انجام میباشد؛ خاطرنشان کرد: تاکنون عملیات بهسازی لندفیل سراوان بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
فرخی با تاکید بر اینکه همه ما وظیفه داریم نسبت به حفظ طبیعت؛ این میراثی که از پیشینیان به ما ارث رسیده تلاش کنیم؛ افزود: متاسفانه ما نسبت به این میراث بد عمل کرده ایم در حالی که میتوانیم با تفکیک از مبدا و‌ آموزش و فراگیری روش تبدیل زباله تر به کمپوست و…کمترین زباله را به طبیعت بازگردانیم.
وی افزود: ما هم در کنار مردمی هستیم که در روز تعطیل در این برنامه حضور پیدا کرده اند و خود خواستار این هستند که طبیعتی پاک داشته باشند.
حسین محبتی؛ بخشدار سنگر نیز با معرفی ویژگی ها و‌ پتانسیل های بخش سنگر بعنوان بززگترین بخش شهرستان رشت که از ۵ شهرستان استان گیلان نیز بزرگتر است و اشاره به پهنه جنگلی وسیعی که در این بخش قرار دارد؛ افزود: جاذبه های گردشگری چند روستای شاخص این بخش همچون موشنگاه؛ کلسرک؛ کچا؛ جوکلبندان؛ سراوان و… که زیباترین طبیعت منطقه را دارا هستند؛ موجب ورود گردشگران و‌ مسافران زیادی به این محدوده شده است.
محبتی با بیان اینکه مهم ترین مشکل ما با گردشگران رهاسازی زباله در طبیعت است؛ افزود: مردم گیلان بسیار مهمان نواز هستند اما حداقل انتظار ما از گردشگران این است که زباله تولیدی خود را از پهنه طبیعت خارج کنند یا در محل های در نظر گرفته شده تخلیه کنند و چهره زیبای جنگل ها را با زباله آلوده نکنند.
بخشدار سنگر افزود: امیدواریم احترام و توجه به طبیعت که نشات گرفته از فرهنگ اصیل ایرانی ماست؛ مجددا احیا و فراگیر شود و اکنون که این روستا آغازکننده طرح روستای پاک شده است؛ با همت مردم محلی فرهنگسازی برای مسافران نیز انجام شود.
وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ سال نصف شهرهای استان گیلان زباله خود را در منطقه زیبای سراوان تخلیه کرده اند؛ افزود: در یکسال اخیر اقدامات مثبتی انجام شده است اما هنوز مهم ترین موضوعی که نیاز به‌ فرهنگسازی و اقدام جدی از سوی دولت و مردم دارد؛ بحث تفکیک از مبدا است.
پیمان بازدیدی؛ مدیر عامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده ال ما نیز با بیان اینکه طی هماهنگی با استانداری گیلان در راستای طرح روستای بدون زباله و با توجه به اینکه مردم روستای گردشگری موشنگاه سالها درگیر معضل زباله سایت سراوان بوده و اکنون خود علاقمند به فراگیری و آموزش و داشتن روستای بدون زباله هستند؛ بنا شد آغاز این طرح از همین روستا باشد و ۳ تا ۵ تن از دغدغه مندان محلی با معرفی دهیار با هدف صفر شدن زباله این روستا توسط آموزشگرهای این گروه محیط زیستی آموزش داده شوند و خود در روستا مشغول آموزش به دیگران شوند.
بازدیدی اظهار امیدواری کرد که این حرکت با همت مسئولین آغازی باشد برای مدیریت زباله کل روستاهای استان گیلان تا دیگر شاهد این فجایع محیط زیستی نباشیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.