×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
اقدامات کم نظیر سازمان مدیریت پسماند در دفنگاه سراوان

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت:اقدامات کم نظیر سازمان مدیریت پسماند در دفنگاه سراوان

به گزارش گیلان پیام،از مهم ترین برنامه های مدیریت پسماند شهرداری برای ساماندهی دفنگاه سراوان ، تسطیح دپوی زباله همزمان با پوشش شن ، اصلاح هندسی، احداث سلول جدید، احداث تصفیه خانه جهت ساماندهی و تصفیه شیرابه است. بهسازی جایگاه دفن سراوان (جاده دسترسی و ایجاد پشته خاکی) در حال انجام است و تاکنون حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کاهش میزان آلودگی‌های محیط‌زیستی، کاهش آلودگی آب‌های زیرزمینی و سطحی به‌ویژه رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود و حفظ اکوسیستم تالاب انزلی، جلوگیری از انتشار حشرات موذی، کاهش آلودگی‌های خاک ناشی از نفوذ شیرابه، جلوگیری از آسیب به پوشش گیاهی و حیات‌وحش، افزایش رضایت شهروندان به‌ویژه اهالی ساکن در محدوده لندفیل از اهداف اصلی این سازمان در مرکز دفن سراوان به شمار می رود.

طی بازدیدی که ریاست سازمان پسماند و هیات همراه از لندفیل سراوان به عمل آوردند شرایط مطلوب و کم نظیر سراوان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این بازدید علیرضا حاجی پور ریاست سازمان پسماند با اشاره به وضعیت بهسازی لندفیل سراوان گفت: دفن بهداشتی و پوشش روزانه شن در دفنگاه سراوان در عدم انتشار بوی نامطلوب و کاهش حشرات موذی بسیار تاثیرگذار بوده و پیشرفت شایانی از این حیث صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت قابل توجه فیزیکی بهسازی سراوان اذعان داشت: به زودی در لندفیل بحث روشنایی محقق خواهد شد که این عامل موجب تسریع و سهولت کار رانندگانی که مسئولیت دفن و همسطح سازی در محل سراوان را به عهده دارند ، می شود.

ریاست سازمان پسماند شهرداری رشت ضمن اشاره به احداث تصفیه خانه در لندفیل به توضیحاتی در این خصوص پرداخت و افزود: خوشبختانه بعد از اخذ مجوز قطع درختان از اداره کل منابع طبیعی، مقدمات بستن قرارداد با پیمانکارمربوطه فراهم شد که تصفیه شیرابه به روش نانو ذرات اکسید آهن با دبی نیم لیتر بر ثانیه در فاز اول و دبی ۳ لیتر بر ثانیه در فاز دوم انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت : ظرفیت سلول فنی مهندسی بهداشتی سراوان ۲۰۰ هزار متر مکعب می باشد که تقریبا نیمی از این ظرفیت پر شده است . برای جلوگیری از نفوذ شیرابه به لایه های سطح زمین، در کف سلول از لایه های ژئوممبرن و ژئوتکستایل استفاده شده که بعد از هدایت شیرابه به تصفیه خانه خروجی آب با استانداردهای زیست محیطی به رودخانه گوهررود انتقال داده خواهند شد.

و نیز از دیگر تدابیر اتخاذ شده در سراوان حفاری و نصب ۲۴ عدد لوله خروج گاز متان و دی اکسید کربن در محل تاج دفنگاه جهت به حداقل رساندن خطرات احتمالی انفجار و حریق می باشد.

حاجی پور در ادامه اظهار داشت : از دیگر اقدامات صورت گرفته در سراوان می توان به نصب گاردیل جهت جلوگیری از خطرات احتمالی سقوط ماشینهای حمل زباله به دره و نیز دیوارگذاری و فنس کشی جهت جلوگیری از ورود احشام اهلی اشاره کرد.

گفتنیاست در حال حاضر روزانه حدود ۱۱۰۰ الی ۱۲۰۰ تن زباله به دفنگاه سراوان انتقال می یابد که از این میزان ۷۰۰ الی ۷۵۰ تن سهم شهررشت و مابقی سهم شهرستان های فومن، ماسوله، ماسال، شفت، صومعه‌سرا، تولم شهر، خمام، سنگر، لولمان، خشکبیجار، احمدگوراب، رستم آباد، لشت نشاء ، کوچصفهان و روستاهای اطراف است. طبق آمار ۲۰۰تن از کل زباله ورودی به سراوان پس از پردازش در کارخانه کود آلی وارد لندفیل می شود ، « اصطلاحاً زباله‌ای که مواد آلی و قابل بازیافت آن جدا شده و باقی‌اش ریجکت شده است » و ۵۰۰تن دیگر به‌طور مستقیم به سراوان می‌رسد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.