×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

گیلان پیام به نقل ازفارس ـ امین رحیمی: ایده ساخت یک برج مخابراتی چند منظوره در تهران که البته معماری مدرن داشته باشد و اصلا خودش یک نماد باشد و جاذبه توریستی باشد از سال ۱۳۷۲ مطرح شد. چند سال هم طول کشید تا مطالعات اولیه انجام شود و بالاخره سال ۱۳۷۶ کلنگ ساخت برج میلاد به زمین خورد. البته آن‌موقع نامش برج «یادمان سازه» بود که در واقع نام شرکت مجری پروژه بود. کار ساخت برج هم خوب پیش نرفت و ۸ سال بعدی فقط ۴۰ درصد کار جلو رفته بود و همان موقع برج میلاد به نماد پیش‌نرفتن یک پروژه مهم شهری تبدیل شد! تا اینکه «محمد باقر قالیباف» در سال ۱۳۸۴ شهردار تهران شد و باقی کار در کمتر از ۳ سال پیش رفت و سال ۱۳۸۷ برج میلاد افتتاح شد. از سال ۱۳۷۸ نیز شورای شهر ابتکار قشنگی زده بود و به مناسبت صدمین سالگرد میلاد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران (۱۴۲۰ قمری) نام «میلاد» را بر برجی گذاشته بود که نماد تهران مدرن بود.

«برج میلاد» بحث روز بود
پیش از برج میلاد، برج آزادی نماد تهران بود و از سال ۱۳۵۰ تهرانی‌ها و شهرستانی‌هایی که به تهران می‌آمدند و حتی توریست‌های خارجی با آن عکس یادگاری می‌اندختند. اما برج میلاد که آمد نماد جدید پایتخت شد و از نخستین روز گشایش آن تا چند هفته، روزنامه‌ها عکس‌هایی از «چشم‌انداز تهران از ارتفاع حیرت‌آور» چاپ می‌کردند. آمار و ارقام مربوط به برج میلاد هم شده بود بحث روز در خانه و تاکسی و اداره و همه جا؛ اینکه آن بالای برج میلاد ۱۲ طبقه دارد و ۱۳ هزار مترمربع زیربنا دارد و از نظر زیربنای سازه بالای برج، مقام نخست در دنیا را دارد و چه امکاناتی دارد و قرار است داشته باشد و موزه و نمایشگاه و سالن همایش و امکانات گردشگری و فرهنگی و علمی دارد و می‌تواند مشکلات آنتن‌دهی رادیو و تلویزیون را در تهران رفع کند و سخنانی از این نوع.

شایعه‌های «میلاد» در فضای مجازی
برج میلاد با ارتفاع ۴۳۵ متر ششمین برج بلند دنیاست ولی ازنظر میزان شایعه درباره آن احتمالا رتبه اول دنیا را دارد! جالب اینکه این شایعات پیش‌از افتتاح آن نیز وجود داشته و سال ۱۳۸۴ شایعه شد که برج میلاد کج شده و به‌زودی سقوط خواهد کرد. آن‌موقع خیلی‌ها پای برج میلاد رفتند تا ببینند واقع کج شده یا نه؟ و البته خیلی زود معلوم شد این یک شوخی مطبوعاتی بود که البته شوخی جالبی هم نبود.

درباره برج میلاد هنوز در فضای مجازی گاه و بیگاه شایعه جدیدی منتشر می‌شود و از جمله اینکه بنا به یک یادداشت شایعه شد در سال ۱۳۹۱ یک گروه ژاپنی به برج میلاد آمده‌اند و ایرادهایی به آن گرفته‌اند که به «ایراد ژاپنی» و بعدها «شایعه ژاپنی» برج میلاد مشهور شد چون: «بررسی‌های مختلف نشان داد شخصیت‌های این یادداشت وجود خارجی نداشته‌اند». در سال ۱۳۹۶ شایعه احتمال سقوط برج میلاد به‌دلیل وجود یک گود رهاشده در کنار آن از راه رسید و سال ۱۳۹۷ هم شایعه شد که برج میلاد ترک برداشته و صداهای عجیبی از آن شنیده می‌شود. و این داستان همچنان ادامه دارد؛ بالاخره برج میلاد که از همه جای تهران دیده می‌شود مشهورترین چهره پایتخت است و حواشی هم زیاد دارد!

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست
امروز ۱۶ مهر مصادف با ۸ اکتبر میلادی و ۱ ربیع‌الاول هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.
ـ هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه و واقعه لیله المبیت در سال ۱ قمری
ـ شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) به قولی در سال ۲۶۰ قمری
ـ وفات «ابن منیر» فقیه و مفسر مشهور در سال ۶۸۳ قمری
ـ افتتاح دانشگاه «سُوربن» فرانسه در پاریس در سال ۱۲۵۶ میلادی
ـ زادروز «ایرج افشار» پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران در سال ۱۳۰۴ شمسی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.