×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تحقق جوانی جمعیت با جدیت در استان پیگیری شود

گیلان پیام/ دکتر ارسلان سالاری- رییس دانشگاه در جلسه ی قرارگاه جوانی جمعیت، ضمن تشریح وضعیت جمعیتی کشور و استان گیلان تصریح کرد: هرم سنی ایران در حال معکوس شدن است و به سمت سالمندی متمایل خواهد شد.
وی افزود: استان گیلان از لحاظ بعد خانوار، در آخرین رتبه ی کشور قرار دارد و علاوه بر اینکه از لحاظ شاخص سالخوردگی جمعیت، گیلان رتبه ی نخست کشور را به خود اختصاص داده بلکه طی ۱۰ سال گذشته، آمار ازدواج در آن رو به کاهش بوده و نرخ باروری در آن از پایین ترین نرخ های باروری کشور است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان درآمد ناکافی، رشد فردگرایی و بالارفتن سن ازدواج را از جمله مهمترین موانع فرزندآوری برشمرد و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرزندآوری را یک مجاهدت بزرگ خوانده اند و این مهم، مسوولیت همه ی دستگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی را در تحقق ایجاد جوانی در جمعیت، بسیار سنگین تر می کند.
دکتر سالاری با اشاره به بندهای مختلف قانون جوانی جمعیت به تشکیل کمیته های تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص تاکید و بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و شرایط نگران کننده ی جمعیت استان گیلان، باید با جدیت کمیته های تخصصی تشکیل و نسبت به شرح وظایف تعیین شده اقدام شود.
در ادامه ی این نشست، هر یک از معاونان دانشگاه نظرات خود درباره ی راهکارهای پیشنهادی برای اجرای سیاست های قانون جوانی جمعیت را ابراز کرده و مقرر شد به صورت هفتگی جلسات قرارگاه جمعیت دانشگاه با رصد و پیگیری اقدامات و چگونگی تعامل با دستگاه های متولی تشکیل شود.
گفتنی است؛ استان گیلان با جمعیت بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، هم اکنون ۲.۳ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد و علاوه بر اینکه سالمندترین استان کشور است، از پایین ترین نرخ باروری در کشور نیز برخوردار است./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.