×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کنترل وزن بعد از ماه رمضان

گیلان پیام/ کنترل وزن بعد از ماه رمضان اهمیت زیادی دارد. ماه رمضان فرصت مناسبی برای پاکسازی بدن، دفع سموم و کاهش وزن بدن روزه داران است. در این ماه اندام‌های مختلف بدن به ویژه دستگاه گوارش در شرایط استراحت و سم زدایی قرار می‌گیرد. اما تغذیه می‌گویند که پس از یک ماه روزه داری باید برای حفظ نتایج به دست آمده، از الگوی سالمی برای تغذیه پیروی شود. یک الگوی تغذیه‌ای خوب، سالم و مغذی ویژگی یا اصل مهم کفایت، تعادل، کنترل کالری، میانه روی و تنوع را داراست، با توجه به اینکه در ماه رمضان فرصت استراحت بیشتری به دستگاه گوارش داده شده است، بنابراین بهتر است در روز‌های اول پس از پایان ماه رمضان از خوردن حجم زیاد مواد غذایی خودداری شود.
دریافت وعده‌های غذایی در یک ساعت منظم یکی از مهمترین درس‌هایی است که ماه مبارک رمضان به روزه داران می دهد، انتخاب زمان مشخص برای خوردن وعده‌های غذایی فواید گوناگونی برای سلامتی افراد دارد. یکی از مهم‌ترین این فواید، ذخیره انرژی در طول روز است، غذا خوردن نامنظم و حذف برخی از وعده‌های غذایی باعث می‌شود بدن در طول روز با کمبود انرژی مواجه شود. به موقع غذا خوردن قند خون را در حالت تعادل حفظ می‌کند و از ضعف‌های ناشی از گرسنگی پیشگیری می‌کند البته داشتن یک برنامه غذایی مشخص از ریزه خواری‌های غیرضروری نیز جلوگیری می‌کند. خوردن ۳ وعده غذایی یک عادت فرهنگی ایرانیان است، خوردن وعده‌های غذایی کوچک و منظم شانس جذب کامل مواد مغذی را به سیستم گوارشی می‌دهد، وقتی چهار یا پنج بار در روز غذا‌های کوچک می‌خورید، در طول روز جریانی یکنواخت از مواد مغذی، قند خون و انرژی را به بدن خود می‌فرستید. علاوه بر سه وعده غذایی، حداقل دو میان وعده سالم حاوی میوه‌ها و سبزی‌های تازه دریافت کنید، میو ه‌ها و سبزی‌های تازه از منابع غذایی آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که برای حفظ سلامتی بسیار ضروریست همچنین برای تامین نیاز‌های ویتامینی و مواد معدنی خود می‌توانید از مکمل مولتی ویتامین استفاده کنید. زمانی که وعده غذایی اصلی (صبحانه) حذف شود یا با تصور کاهش وزن، شام نیز خورده نشود، اما در مقابل، ناهار پرحجم و پر کالری مصرف شود بخشی از عضلات مانند عضلات سرشانه‌ها برای تامین انرژی تحلیل می‌رود و در مقابل چاقی شکمی به وجود می‌آید.
نوشیدن مایعات به میزان کافی
برای کنترل وزن بعد از ماه رمضان نوشیدن آب به میزان کافی بسیار ضروریست. در ماه رمضان روزه داران برای جلوگیری از کم آبی، در فاصله افطار تا سحر آب می نوشند که در غلبه بر تشنگی در طول روز نقش به سزایی دارد. نوشیدن زیاد آب به دفع سموم بدن کمک می‌کند و حتی موجب بهبود سوخت و ساز چربی‌ها می‌شود. مایعات به کاهش خستگی، تولید ادرار و کاهش دمای بدن کمک می‌کند. اما چای، مایعات پر نمک (دوغ) و نوشیدنی‌های کافئین دار منجر به دفع آب بدن می‌شود و نباید تصور شود که با نوشیدن چای آب بدن تأمین می‌شود. در عین حال مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی منجر به دفع قابل توجهی از آب بدن می‌شود، زیرا برای دفع متابولیت‌های سمی (اوره) که نباید در بدن تجمع یابد، مقدار زیادی آب لازم است.
پیروی از الگو‌های سالم غذایی سنتی
یکی از الگو‌های سالم ماه رمضان مصرف غذا‌های سنتی و خانگی مانند انواع آش‌ها و سوپ‌هاست، برای کنترل وزن بعد از ماه رمضان تداوم این غذا‌ها در سایر روز‌های سال با رعایت میزان چربی و مقدار دریافتی می‌تواند مفید باشد. استفاده از آش رشته که جزو گروه نان و غلات است، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و جانشین ها، سبزی‌های تازه و متنوع بسته به منطقه‌ای که آش در آن طبخ می‌شود و بالاخره کشک یا ماستی که به آن اضافه می‌شود، مجموعه کاملی از گروه‌های غذایی تشکیل می‌دهد. مصرف خشکبار و دم نوش‌های گیاهی نیز یکی دیگر از عادات صحیح این ماه است که دارای خواص حفاظتی از دستگاه گوارش، مقابله با پرفشاری خون، خواص ضد باکتریایی است.
گنجاندن لبنیات در وعده‌های غذایی
گنجاندن لبنیات در وعده‌های غذایی بسیار ضروریست. بسیاری از افراد در ماه رمضان، عادت کرده اند با یک لیوان شیر افطار کنند بهتر است پس از پایان یافتن این ماه نیز مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهند و از ماست و دوغ خانگی کم نمک نیز در وعده‌های غذایی ناهار و شام استفاده کنند در واقع مصرف حداقل دو واحد لبنیات کم چرب به صورت روزانه توصیه می‌شود و در صورت عدم استفاده کافی از لبنیات می‌توانید از مکمل‌های حاوی کلسیم – د مانند کلسیم د سنتری (با مشورت پزشک) استفاده کنید.
اصلاح عادات رفتاری و غذایی نامناسب
برای کنترل وزن بعد از ماه رمضان برخی از عادت‌های زندگی و حتی الگو‌های تغذیه‌ای افراد تغییر می‌کند، بسیاری از افراد در این ماه سیگار کشیدن را کنار می‌گذارند، کمتر نوشابه می‌خورند یا مصرف لبنیات را افزایش می‌دهند که بهتر است این رفتار‌های مثبت در روز‌های پس از پایان ماه مبارک رمضان هم ادامه داشته باشد.
اصلاح عادات رفتاری و غذایی نامناسب مانند عدم تحرک، حذف وعده‌های غذایی، دریافت غذا‌های پرچرب و پر کالری، عدم دریافت فیبر‌ها (میوه‌ها و سبزی‌های تازه)، مصرف غذا‌های کنسروی و فرآوری شده، دریافت فست فود‌ها و … به منظور دستیابی به وزن سالم و سلامتی لازم است. کاهش وزن بعد از ماه رمضان
به منظور کنترل وزن بعد از ماه رمضان، بهتر است از روز عید، ورزش‌های هوازی را به مدت ۳۰ دقیقه در خانه آغاز کنید. برخی از افراد به دلیل کاهش تحرک، حدف وعده سحری و افراط در دریافت غذا‌های حجیم، شیرین و پرچرب در زمان افطار در طول ماه رمضان افزایش وزن پیدا می‌کنند که البته استفاده از الگوی غذایی مناسب با افزایش فعالیت بدنی به این افراد توصیه می‌شود./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.