×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
از اول بهمن ماه سالجاری یارانه برق بصورت عادلانه توزیع شده است

گیلان پیام/بیدی گفت: یارانه برق تاکنون بر اساس میزان مصرف پرداخت می‌شد و مشترکانی که برق بیشتری مصرف می‌کردند از یارانه بیشتری برخوردار بودند، اما از این پس، آن بخش از انرژی برق که در چارچوب الگو مصرف می‌شود یارانه دریافت می‌کند و یارانه پرمصرف‌ها برای آن بخشی که بیش از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی کاهش می‌یابد.
معاون فروش و خدمات مشترکین توزیع برق گیلان تاکید کرد: این افزایش قیمت تنها ویژه پرمصرف ها است و مشترکینی که مطابق الگو یا حتی کمتر، برق مصرف می‌کنند که تغییری در مبلغ قبوض برق این گروه ایجاد نخواهد شد و هیچ جای نگرانی برای آنها وجود ندارد.
وی تصریح کرد: گیلان جز مناطق گرمسیری ۴ قرار دارد و الگوی مصرف برق در ماه های گرم سال ( ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) تا ۴۰۰ کیلوواتساعت و برای ماه های عادی سال ( غیر گرم) تا ۲۰۰ کیلوواتساعت می باشد .
بیدی گفت: بر اساس مصوبه جدید تعرفه های برق که از اول بهمن ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد، مشترکین با مصرف کمتر از الگوی مصرف مذکور، هیچ تغییری در هزینه برق نخواهند داشت اما تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای مصارف مازاد بر الگو تا ۱٫۵ برابر، با ضریب ۱٫۵ برابر نرخ خرید تضمینی محاسبه می شود.
وی اضافه کرد: این شیوه محاسبه بصورت پلکانی است و برای مصارف ۱٫۵ برابر الگو تا ۲ برابر الگو، با ضریب ۲٫۵ محاسبه می شود و مصارف بیش از ۲ برابر الگو با ضریب ۳٫۵ نرخ گذاری می شوند. نرخ خرید تضمینی برابر هزینه تأمین برق متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاههای حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق) (ترانزیت) می باشد.
معاون فروش و خدمات مشترکین توزیع برق گیلان افزود: در استان گیلان در فصول گرم سال تنها ۲۰ درصد مشترکین در حوزه پرمصرف ها قرار دارند و در فصول عادی این رقم برابر ۳۴ درصد مشترکین است.
بیدی گفت: بر اساس این آیین‌نامه که با هدف ترغیب پرمصرف‌ها برای مصرف بهینه و در چارچوب الگوی برق اجرا می‌شود، تعرفه مشترکانی که در چارچوب الگوی برق انرژی مصرف می‌کنند با یارانه کامل و بدون تغییر محاسبه خواهد شد.
وی اظهار داشت: البته در این آئین‌نامه تغییرات انجام شده در بخش نظام تعرفه‌گذاری برق نسبت به تشویق مشترکان کم مصرف نیز اقدام کرده است، به‌طوری‌ که اگر مشترکان در ۴ ماه گرم سال مصرف خود را زیر الگوی مصرف منطقه خود قرار داده و نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر برق مصرف کنند، از پاداش مدیریت مصرف بهره‌مند می‌شوند، برای نمونه اگر مشترکی که امسال ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه در فصل گرم برق مصرف کرده است و سال آتی در زمان مشابه ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کند و در نتیجه ۱۰۰ کیلووات ساعت کمتر از الگو از برق استفاده داشته باشد، از یک پاداش کم‌مصرفی برابر نرخ هزینه تامین برق برای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی بهره‌مند خواهد شد، و در صورتی که این کاهش مصرف در ایام پیک مصرف برق کشور باشد این پاداش به ۲ برابر افزایش می‌یابد و حتی امکان رایگان شدن قبض برق مصرفی این مشترک وجود دارد.
معاون فروش و خدمات مشترکین توزیع برق گیلان در پایان اشاره کرد: تمامی مشترکین محترم استان می توانند با نصب اپلیکیشن برق من، ضمن مشاهده کارنامه مصرف خود در دوره های گذشته، از وضعیت قرارگیری در سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف آگاه شوند و علاوه بر آن با مراجعه به قسمت مدیریت مصرف به راهکارهای کاهش بهای برق مصرفی نیز دسترسی پیدا کنند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.