×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
بیش از ۸۰ درصد مدارس کشور در برابر وقوع زلزله ایمن هستند

گیلان پیام/ مهراله رخشانی‌مهر در مراسم «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی»، که همزمان با افتتاح آموزشگاه خیری «زرین تاج ناصری در محل این مدرسه برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت موضوع ایمنی در برابر زلزله، گفت: در چند سال اخیر و در این دوره کاری با اتفاقات و سوانح طبیعی متعددی روبه رو شدیم، از جمله زلزله‌های پیاپی که تقریبا هر ساله داشتیم و وقوع سیلاب های گسترده سال ۱۳۹۸ در چند استان که آسیب‌هایی را به تاسیسات و زیرساخت‌های مختلف وارد کرد.
وی با بیان این که ساختمان مدارسی که در دو دهه اخیر ساخته شده بودند، مقاومت مطلوبی در برابر این حوادث داشتند، گفت: آسیب‌ها و خسارات وارده به کاربری های آموزشی مربوط به ساختمان‌هایی بود که از پیش در نوبت تخریب و بازسازی قرار داشتند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به آغاز برنامه تخریب و بازسازی فضاهای آموزشی فرسوده و غیر استاندارد بعد از وقوع زلزله بم اشاره کرد و افزود: این طرح با همکاری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و دانشگاه صنعتی شریف اجرا شد و تا سال ۱۳۹۵، در حدود ۷۰ درصد مدارس کشور ایمن شد.
رخشانی‌مهر ادامه داد: پس از آن نیز تا پایان سال ۱۳۹۹ همگام با احداث فضاهای جدید با بازسازی و مقاوم سازی واحدهای فرسوده، ۸۰.۵ درصد فضاهای آموزشی کشور از استاندارد و ایمنی مطلوبی برخوردار شدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که در استاندارد ۲۸۰۰ که «آیین نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله» است، ساختمان ها و تاسیسات شهری و روستایی در ۴ طبقه دسته بندی شده اند، تصریح کرد: قرار گرفتن مدارس در رده ابنیه با اهمیت زیاد، نشانه توجه و تاکید بر درجه اهمیت فضاهای آموزشی و تربیتی است.
وی همچنین با اشاره به این که استحکام مدارس در برابر زلزله ها موجب شد از فضاها و ساختمان مدارس به عنوان پایگاه اسکان موقت، استقرار نیروهای امدادی و محل مدیریت بحران استفاده شود،این مهم را نشانه اعتماد به پایداری و استحکام مدارس و عملکرد خوب همکاران و مهندسان سازمان نوسازی مدارس برشمرد.
رخشانی‌مهر همچنین به رشد سرانه فضای آموزشی استان کرمانشاه پس از زلزله اشاره کرد و گفت: مهر ۱۳۹۸ توانستیم بحران زلزله کرمانشاه را با بازسازی فضاهای آسیب دیده و بهره برداری از پروژه‌های جدید خاتمه دهیم به نحوی که از ۱۰۰۰ کلاس درس بهره برداری شد و سرانه فضای آموزشی این استان از ۵.۷ متر مربع به ۶.۴متر مربع افزایش یافت.
معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن تقدیر از همراهی ارزنده خیرین مدرسه ساز در هنگام وقوع رخدادها و مشکلات حادث شده، بیان کرد: به برکت وجود و مشارکت خیرین مدرسه ساز دغدغه تامین منابع را نداشتیم و توانستیم با سربلندی از این مشکلات عبور کنیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.