×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
برگزاری نخستین نمایشگاه کار در دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان

گیلان پیام/رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه کارضمن قدردانی از حضور روسای دانشکده ها، اساتید ،مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان و روسای انجمن کارفرمایان استان گفت:دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاهی متفاوت و کارآفرین است که با تربیت نیروی انسانی ماهر وارد عرصه آموزش شده است.
دکتر رسول شمشادی، تقویت کیفیت آموزشی را یکی از مهمترین سیاست‌های اجرایی این مجموعه قلمداد کرد و گفت: دانشگاه فنی حرفه ای به لحاظ سابقه درخشان و پیوستگی در آموزش های مهارتی کارنامه موفقی در این حوزه دارد و بنا بر آمار وزارت کار بیش از ۹۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای جذب بازار کار شده اند.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد آموزش های این دانشگاه بر مبنای آموزش کارگاهی و آزمایشگاهی است،گفت:دانشگاه فنی و حرفه ای یک مرجع تقاضا محور و کارآفرین بوده و آموزش‌های مهارتی یکی از آموزش‌هایی است که با صنعت، کشاورزی، خدمات و اشتغال و تولید رابطه مستقیم دارد.
شمشادی ، در ادامه صحبت هایش ضمن نقد حضور دانشجویان رشته ریاضی و فیزیک و علوم تجربی در کارشناسی پیوسته تصریح کرد: این دانشجویان به دلیل عدم آموزش در کارگاه‌های آموزشی و هنرستان فاقد تجارب صنعتی بوده و قطعاً برای ورود به بازار کار و کارخانجات صنعتی از تجارب دانشجویان دوره دیده در دانشگاه های فنی چند گام عقب تر هستند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه تصریح کرد:در حال حاضر نیاز های جامعه ما ایجاب می کند، تا دانشگاه های فنی و حرفه ای و مهارتی توسعه پیدا کنند تا بتوانند به رشد اقتصادی جامعه هم کمک شود و این امرجز با همراهی و هم‌افزایی مسئولین محقق نخواهد شد.
فعالیت ۴۰ مرکز مشاوره و کاریابی در گیلان
مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان گیلان در این مراسم ضمن تسلیت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در خصوص رابطه توسعه واشتغال فارغ‌التحصیلان گفت:نیروی انسانی، همواره مهمترین عنصر توسعه است و یکی از الزامات ایجاد اشتغال ، ارتباط بین دانشگاه و صنعت است.
رضا علیزاده ،کم توجهی نظام آموزش عالی به نیاز‌های جامعه و انطباق نداشتن رشته‌های دانشگاهی با مهارت‌های مورد نیاز در بخش‌های صنعتی و خدماتی را یکی از عوامل بروز معضل بیکاری دانش آموختگان کشور قلمداد کرد و گفت: در واقع اهمیت اشتغال این قشر از جامعه هم به دلیل نقش اجتماعی این افراد در نیل به اهداف توسعه کشور وهم به لحاظ اهمیت حضور این قشردربازار کارو افزایش نیروی ماهر درکارآفرینی و صنعت کشور باید مورد پایش مجدد و بررسی علمی قرار بگیرد.
وی با تاکید بر پیوند بین دانشگاه های فنی حرفه ای و دانشگاه‌ها با هدف افزایش مهارت‌های شغلی و توان کاریابی اظهار کرد:تجربه نظام‌های اقتصادی در همه کشور‌های دنیا نشان داده که عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان مقاطع عالی دانشگاهی، نتیجه‌ای غیر از گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی ندارد.
مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۴۰مرکز کاریایی و مشاوره در گیلان فعالیت دارند،اظهار کرد: مراکز کاریابی سهم بسزایی در تامین نیروی کار مورد نیاز کشور و معرفی فرصتهای شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند. فعالیت کاریابی ها در این حیطه منجر به شناخت دقیق تر از بازار کار می شود و امیدواریم در نتیجه افزایش اطلاعات شغلی و تکمیل بانک اطلاعاتی متقاضیان و استفاده بهتر از ظرفیت این مراکز، ارتباط بهتر و موثرتری میان کارفرمایان و دفاتر کاریابی شکل می گیرد و تمایل به جذب نیرو از طریق موسسات کاریابی بیشتر شود.
انتقاد از عدم تناسب ظرفیت رشته‌ها و بازارکار
افشین رحیمی ،یکی از کارآفرینان برتر نیز در این مراسم یکی از مهم ترین معضلات کشور را عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاههای کشور بیان کرد و گفت:شاخص بیکاری از جمله عوامل مهم و اثرگذار در بررسی کارنامه عملکرد اقتصادی دولت‌هاست.
وی با بیان اینکه آینده بازار کار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه روشن نیست،تصریح کرد: با توجه به مستندات و شرایط اقتصادی کشور و با وجود تحریم ها به نظر می رسد،هنوز بازار اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه شکلی جامع واثرگذار نگرفته است و اکثر دانشجویان نگاه مثبتی به آینده شغلی خود ندارند.
وی ضمن مثبت ارزیابی عملکرد آموزشی دانشگاه های فنی و حرفه‌ای گفت:متاسفانه این باور در بین بعضی از افراد جامعه جا افتاده است که دانشجویانی که رتبه خوبی در کنکور کسب نکرده اند وارد دانشگاه های فنی و حرفه ای می‌شوند. این نگاه باعث شده است که اکنون تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی روندی افزایشی به‌خود بگیرد ،بی‌آنکه نتیجه مثبتی از این راه نصیب کشور شود.
وی در همین زمینه افزود:حل معضلات موجود نیازمند تغییرات بنیادین است و باید بدانیم اکتفا به آموزش‌های دانشگاهی، لزوماً تضمین‌کننده تصدی مشاغل مناسب در کشورمان نیست.
تعامل و ارتباط دانشجویان با صنعت در نمایشگاه
مدیر موسسه کاریابی تندکار نیز دراین مراسم گفت:عدم تناسب بین فرایندها و مواد آموزشی رشته‌های تحصیلی موجود در دانشگاهها با مهارت‌ها و تواناییهای مورد نیاز بازار کار، مهمترین عامل موفق نبودن فارغ‌التحصیلان در کاریابی واشتغال می‌باشد.
تندکار افزود: نمایشگاه کار از جدیدترین ابزارها در زمینه جذب منابع انسانی است که در آن چندین شرکت در یک دانشگاه یا محل نمایشگاهی حضور می‌یابند و هریک از این شرکت‌ها از طریق بروشور و کاتالوگ و گفتگوی‌های حضوری موقعیت‌های شغلی مورد نیاز خود را به کارجویان اعلام می‌کنند.
وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی شرکت‌ها، معرفی کسب و کار جدید، ایده دادن به دانشجویان وفارغ التحصیلان برای یافتن شغل آینده، نحوه تعامل و ارتباط با صنعت بیان کرد و گفت: بازدید از نمایشگاه‌های کار برای عموم افراد آزاد است و مختص به دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه محل برگزاری نیست.
تندکار در خصوص عواملی که مانع اشتغال کارجویان بویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌شوند،اظهار کرد: نبود بستری مناسب برای تقابل مستقیم کارفرمایان و کارجویان از عوامل مهم عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، که به همین لحاظ یکی از اهداف موسسه کاریابی و مشاوره شغلی تندکار این بود که اقدام به بر پایی اولین نمایشگاه کار و آموزش (Job Fair & Training) در گیلان نماید./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.