×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شخم زمستانه بهترین فرصت برای حفظ منابع آبی است / افزایش ۲٫۵ برابری اعتبارات ساماندهی آب کشاورزی شهرستان

گیلان پیام/ علی فتح‌اللهی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان که در فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: در سال زراعی گذشته علی رغم مشکلات و موانع متعددی که داشتیم باکمترین آسیب‌ها توانستیم فصل زراعی موفقی را پشت سر بگذاریم.
فرماندار شهرستان رشت افزود: همواره در حفاظت از منابع آب باید فرهنگ‌سازی را در اولویت قرار دهیم، در این راستا باید از منابع آبی که در نیمه دوم سال و فصل پاییز و زمستان داریم بهره‌مند شویم. طبق گزارش‌‌ها در شخم اول به ۳۰ درصد آب نیاز داریم.
وی گفت: اگر شخم اول را در زمستان داشته باشیم دارای چندین مزیت‌ است، نیاز به وصل کردن آب رودخانه نیست و می‌توان از آب‌ حاصل از بارش‌ها بهره برد، کیفیت خاک در این فصل بهتر است و در اینصورت در زمان شخم دوم نیز میزان آب مصرفی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
فتح‌اللهی بیان کرد: باید در محصولات هم به روزرسانی داشته باشیم و محصولات کشاورزی باید زود بازه و نسبت به کم آبی مقاوم باشند، زیرا اینطور که نشان می‌دهد هر سال شاهد روند کاهش درمخازن آبی هستیم لذا باید از اکنون برنامه ریزی در نوع بذر هم داشته باشیم.
فرماندار شهرستان رشت وجود چاه‌های غیرمجاز را از دیگر عوامل کم آبی عنوان کرد و گفت: بخشداران از اکنون پیگیر فرهنگسازی جهت بهره‌مندی از ظرفیت پاییز و زمستان برای شخم اول باشند.
وی با بیان اینکه اعتبارات را به تناسب توان و شرایط موجود در سالجاری افزایش ۲٫۵ برابری داشته، اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع در کمیته برنامه ریزی امسال، اعتبارات آب منطقه‌ای برای ساماندهی آب شهرستان از ۶میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سال گذشته، به ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان حدود دو و نیم برابر در سالجاری افزایش پیدا کرده است.
فتح‌اللهی دو بخش لشت نشا و خشکبیجار همواره بیشترین چالش آبی را دارند، تصریح کرد: باید در احیا و بازسازی منابع آبی، اولویت‌بندی صورت گیرد و در بازدیدها سردهنه گذاری، لایروبی، دریچه‌ها، ایستگاه پمپاژ به ترتیب اولیت‌بندی در دستورکار قرار گیرند.
فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه شاهد کاهش قابل ملاحظه حجم آب موجود در مخزن سد سپید رود به نسبت سال گذشته هستیم، خاطرنشان کرد: ۱۶۰ میلیون مکعب حجم فعلی مخزن سد سپید رود می‌باشد که مشابه سال گذشته این ظرفیت ۳۵۰ میلیون مکعب و سال قبل‌تر از آن ۵۰۰ میلیون مکعب بوده که باید از همین آمار به اهمیت این موضوع در فصل زراعی جدید باشیم.
وی با بیان اینکه بیشترین سطح کشت را در استان داریم، تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی‌ها از اکنون موانع را بررسی و رفع کنیم تا کشاورزان در فصل زراعی با کمترین دغدغه مواجه شوند.
فتح‌اللهی اضافه کرد: اولویت اول شهرستان در کنار اشتغال و بیکاری، فصل زراعی است، مهم است که در وقت مقرر کار را انجام دهیم لذا باید لایروبی و تجهیز اراضی باید از اکنون در دستورکار قرار گیرد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.