×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زنگ خطر کاهش مصرف سرانه شیر به صدا درآمد/ نسخه درمان طلای سپید کی پیچیده می شود؟

شیرمدیر عامل اتحادیه دامداران گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، دولت باید راهکار خاصی را برای افزایش تولید شیر خام در کشورارائه دهد.به گزارش گیلان پیام،تولید شیر و فرآورده‌های لبنی از دیرباز مورد توجه بشر بوده ، ارزش غذایی آن برای تمامی افراد جامعه به حدی زیاد بوده که در برنامه پنجم توسعه رسیدن به مرز مصرف سرانه ۱۶۰ لیتر برای هر فرد پیش بینی شده است.

اما با شروع طرح هدفمندی یارانه ها در کشور نه تنها مصرف سرانه این ماده غذایی ارزشمند افزایش نیافت که طبق آمارها میزان مصرف شیر و محصولات لبنی دربین خانواده‌های ایرانی نزدیک به ۱۸ درصد نیز کاهش پیدا کرد.

بر این اساس بررسی آمار نشان می دهد که تا قبل از هدفمندی یارانه ها مصرف سرانه شیر درکشور حدود ۹۰ الی ۹۵ لیتر بوده که به یکباره بعد از هدفمندی مصرف به مرز ۶۰ الی ۸۰ لیتر کاهش پیدا کرده است.

بر پایه این گزارش شاید بتوان علت اصلی کم شدن شیر در سبدغذایی ایرانی ها را در بالا رفتن هزینه‌های تولید هر کیلو شیرخام و در نهایت افزایش قیمت محصولات لبنی در کشور جستجو کرد، موضوعی که نهایتا برای مردم یک راه بیشتر باقی نگذاشت و آن هم کم کردن وعده‌های مصرفی شیر و محصولات لبنی از سبد خانوار بود.

**دولت تا کنون برنامه خاصی را برای جبران ضررو زیان دامداران ارائه نکرده

علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران یکی از دلایل اصلی کاهش مصرف سرانه شیر را کاهش قدرت خرید مردم پس از اجرای هدفمندی یارانه ها عنوان کرد و افزود:از آذر ماه سال گذشته ۱۷۰ هزارتن شیرخام از دامداران توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شده و گفتنی است که خرید تضمینی تنها مسکنی برای درد دامداران است ودرمان این مسئله تنها با افزایش قدرت خرید مردم امکان پذیرخواهدبود.

وی افزود: در واقع دولت باید به افزایش قدرت خرید مردم کمک کند و همانطور که منابع و تسهیلاتی در جهت حمایت به صنعت خودرو اختصاص می دهد لازم است برای حمایت از این صنعت نیز منابع و امکاناتی را در نظربگیرد.

عزیزاللهی در ادامه گفت: دولت تا کنون برنامه خاصی را برای جبران ضررو زیان دامداران ارائه نکرده که همواره انتظار می رود با توجه به کاهش قدرت خرید راهکار خاصی را ارائه دهد زیرا عدم توجه به این صنعت موجب کاهش تولید شیرخام در کشور خواهد شد که از طرفی کاهش تولید افزایش قیمت ها را به همراه دارد و این امر به صلاح کشور نیست.

**افزایش قیمت شیرخام راه حل مطلوب نیست

همچنین رضا باکری دبیر انجمن لبنیات کشور در این خصوص گفت: در شرایط فعلی تولید قادر به افزایش قیمت ها نخواهیم بود زیرا با افزایش قیمت شیر قدرت خرید مردم نسبت به قبل کمتر خواهد شد.

وی افزود: افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی راه حل کنونی مشکلات نیست و به همین خاطر دولت باید به فکر راه حل دیگری باشد.

**برخورد با بی کیفیت های صنعت دامداری

محمد رضا اسماعیلی مدیر عامل اتحادیه فرآورده های لبنی کشور نیز گفت: نظارت مهم ترین مقوله حمایت از تولیدکنندگان است و دولت ودستگاه های نظارتی بایستی با تولیدکنندگان محصولات لبنی بی کیفیت برخورد کنند.

وی افزود: دولت میتواند نظارت بر تولیدکنندگان را در اختیار اتحادیه قرار دهد تا کیفیت محصولات بیش از پیش افزایش یابد.

اسماعیلی تصریح کرد: با توجه به اینکه مصرف سرانه لبنیات در کشور ما از کشورهای پیشرفته دنیا پایین تر است همواره لازم است که دولت علاوه بر نظارت بر کیفیت، حمایت هایی لازم را از این صنعت داشته باشد.

بر اساس این گزارش واضح و مبرهن است که صنایع لبنی برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت نیازمند حمایت دولت هستند چرا که عدم اختصاص یارانه و توافقات قبلی مبنی بر اختصاص ۳۰ درصدی درآمد هدفمندی به کارخانه های لبنی موجب شده که برخی تولیدکنندگان انگیزه ای برای تولید نداشته باشند .

گرچه درد تولید صنعت استراتژیک کشور با وجود مشکلات فراوانی که دامداران و تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند انگار تمامی ندارد اما نباید فراموش کرد که حمایت دولت علاوه برمرهمی بر درد تولید کنندگان میتواند رویای شیرین سرانه مصرف شیر را محقق سازد اما گویا خبری از این مرهم زخم مشترک تولیدکنندگان و مردم وجود ندارد./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.