×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ثبت و شناسایی رویشگاه جدید سوسن چلچراغ در گیلان

گیلان پیام/ رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش گفت : طی پایش میدانی محیط بانان و یکی از همیاران شهرستان در ارتفاع ١٢٠٠ متری از سطح دریا، نزدیک به دویست شاخه گل سوسن چلچراغ در محدوده ای به وسعت دو هکتار شناسایی و ثبت شد.
محمدرضا روشنی با اعلام این مطلب افزود به نظر می رسد تعداد بیشتری از این گل در پیرامون این منطقه وجود داشته باشد و به همین منظور جستجوی دقیق تر در دستور کار این اداره قرار گرفت .
وی اضافه کرد مکان رویش این گونه ،در شیب ۷۰درصدی با بستری صخره ای در کنار درختانی نظیر ممرز ،راش،نمدار، پلت( شیر دار)، بلوط،کپ،جلی،گیلاس وحشی و گیاهان علفی گلپر و شقایق ( شقاقل از تیره سوسن در منطقه به وفور دیده شد) قرار دارد.
سوسن چلچراغ بعنوان یک اثر طبیعی با پراکنش محدود و ریسک بالای انقراض در سال ۱۳۵۵ بشماره ۷۱ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شده است.
نام علمی آنlilium ledebourii یکی از نادرترین گونه های تیره سوسن است.این گیاه تنها سالی یکبار در ماه های خرداد و تیر گل دهی و رشد می کند.این گل تنها در منطقه لنکران جمهوری آذربایجان و نواحی بسیار محدودی از ایران مثل داماش رودبار، تالش، اسالم ، درفک ، کلاردشت و اخیرا در اشکورات رودسر و نیز در استان اردبیل گزارش شده است./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.