×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
لزوم بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر رشت

✍یادداشتی به قلم محمد محمودیان


اما با وجود تراکم جمعیت در این شهر، امکان دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب و ترافیک روان در شهر رشت، با توجه‌ به‌ افزایش خودروهای تک سرنشین میسر نیست.بنابراین حل وضعیت ترافیک در کنار دیگر معضلات شهری از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و مستلزم اصلاح فرهنگ عمومی و ارتقاء امکانات موجود در عرصه حمل و نقل عمومی است.
در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر رشت معضل «ترافیک» است. حل این مشکل هم نیازمند بازشدن گره توسعه حمل‌و‌نقل عمومی است. هم اکنون بیش از ۷۰ درصد شهروندان رشت از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند. آیا تاکنون از خود پرسیده‌ایم چرا شهروندان شهر رشت استفاده از خودروهای شخصی را بر حمل‌و‌نقل عمومی ترجیح می‌دهند؟ پاسخ این سوال جز آن است که شهرمان رشت از یک سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در دسترس، سریع، امن و به‌روز برخوردار نیست.
متاسفانه تجربه واقعی که اغلب ما از سفر با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در خاطر داریم تصویر اتوبوس‌ها و واگن‌های فرسوده، شلوغ و دارای تاخیر در حرکت است، به همین دلیل اکثر اقشار مختلف مردم رشت استفاده از خودروی شخصی را بر حمل‌و‌نقل عمومی ترجیح می دهند.
شهررشت باضعف های جدی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه است. مابا توجه به تراکم جمعیت در این شهر حداقل نیازمند افزودن ٣٠٠ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی این شهر هستیم تا بخشی از نیاز مردم به خدمات حمل و نقل عمومی را پاسخ دهیم.این در شرایطی است که شاهد زمین‌گیر شدن حداقل روزانه چندین دستگاه اتوبوس به برای اعزام به تعمیرگاه، افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و بالارفتن هزینه تامین ناوگان جدید هستیم که همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند و نفس‌های شبکه اتوبوسرانی رشت را به شماره انداخته‌اند.
شهر رشت به لحاظ برخورداری از اتوبوس در مقایسه با شهرهای بزرگ دیگر دارای ناوگان اتوبوسی ضعیفی است که این کمبود باید رفع شود. طبق آمار هم اکنون کمتر از صد دستگاه اتوبوس در شهر رشت فعال است.اما این تعداد کافی نیست و به ناچار بسیاری از مردم با خودروهای شخصی تردد می‌کنند که این خود بر معضل ترافیک شهر افزوده است.
از طرفی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری رشت فرسوده است و با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی شهری گله دارند بنابراین اقدامات لازم برای به‌روزرسانی این ناوگان باید سریع‌تر انجام شود.
علاوه براین وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس شهری ما نیز امروز غیرقابل استفاده است و مردم فرهیخته شهر رشت ازاین مساله نیز گلایه دارند و این موضوع نیز باید جدی گرفته شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.