×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
سردار جلالی : استاکس‌نت ما را هوشیار کرد

 سردار جلالی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: حمله ویروس استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای ما اولین جنگ سایبری دنیا بود که به صورت رسمی اعلام و موجب هوشیاری ما شد.به گزارش گیلان پیام، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گفت: همان طور که بسیاری می‌دانند ما اولین کشوری هستیم که مورد تهاجم سایبری آن هم به صورت رسمی واقع شدیم.

وی ادامه داد: حمله ویروس استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای ما تنها جنگ سایبری دنیا بود که در آن رئیس جمهور آمریکا با اعلام رسمی و خواندن اسم رمز تأسیسات هسته‌ای ما را در نطنز مورد حمله قرار داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به گفته وزیر دفاع انگلیس در این باره اشاره کرد و ادامه داد: وزیر دفاع انگلستان این تهاجم را یک جنگ متمدنانه نامید.

سردار جلالی حمله استاکس‌نت را عاملی برای بیداری و هوشیاری کشور در زمینه دفاع سایبری دانست و بیان داشت: پس از آن که ما مورد این تهاجم سایبری قرار گرفتیم با همکاری وزارت اطلاعات و سازمان انرژی هسته‌ای اقدام به ایجاد سپرهای چندلایه دفاعی در حوزه سایبری کردیم که این امر موجب شد طی یک سال و نیم تا دو سال گذشته هیچ گونه نفوذ و تهدیدی بر زیرساخت‌های هسته‌ای ما تأثیرگذار نباشد.

وی تهدیدات هسته‌ای را به دو سطح کم اهمیت و پراهمیت تقسیم‌بندی کرد و گفت: آن چه که برای ما به عنوان اولویت کاری مهم است، مقابله با تهدیدات پراهمیتی است که در فضای سایبر علیه ما به وجود می‌آید که توانسته‌ایم در این بخش این مخاطرات را کنترل کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تولید سامانه اسکادا عنوان داشت: همان طور که می‌دانید اسکادا یک سامانه مرکب از اجزای نرم افزاری و سخت افزاری است که زیرساخت‌ها و سیستم‌های با ریسک بالا را کنترل می‌کند؛ ما خوبشختانه توانسته‌ایم اسکادای بومی را تولید کرده و برخی از بخش‌های صنعتی کشورمان به کار بگیریم.

سردار جلالی همچنین به تولید ضد بدافزار بومی در همین رابطه اشاره کرد و ادامه داد: ما به منظور مقابله با تهدیدات سایبری با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید ضد بدافزار بومی شدیم که قدرت بالایی در مقابله با تهدیدات در فضای سایبر دارد.

وی در پایان با انتقاد از برخی شرکت‌های دولتی و خصوصی تصریح کرد: متأسفانه برخی از این شرکت‌ها با هماهنگی یا بدون هماهنگی با شرکت‌های خارجی تولیدکننده ضد بدافزار سعی کردند تا با پایین آوردن چشمگیر قیمت محصولات خارجی این حوزه ضد بدافزار بومی ما را زمین بزنند که این امر قطعاً به صلاح و منفعت کشور نیست./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.