×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
دیدارشهردار رشت با کاردار انگلیس

شهردار

شهردار رشت : توسعه اقتصادی را امروزه از طریق فرهنگ می توان بدست آوردبه گزارش گیلان پیام، شهردار رشت در دیدار با آجای کومار شارما کاردار انگلیس و هیئت همراه که با حضور نماینده وزارت امور خارجه و مدیران شهری در عمارت تاریخی شهرداری برگزار شد ، اظهار داشت : توسعه اقتصادی را امروز می توان از طریق فرهنگ به دست آورد .

دکتر ثابت قدم شهردار رشت با بیان اینکه ایران از قدیمی ترین و مهمترین تمدن های جهان محسوب می شود و در این میان نیز گیلان و شهر رشت از ظرفیت های منحصر به فردی برخوردار است ، ضمن خیر مقدم به کاردار انگلیس و هیئت همراه اظهار داشت : از مهمترین مزیت های شهر رشت برای تحقق توسعه پایدار ، عرصه های گردشگری تاریخی و سلامت است که نگاه ویژه بر آن در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه بخش های گردشگری تاریخی و سلامت به همراه بازسازی بناهای تاریخی در قالب بافت محیطی و کالبد شهری از مهمترین اولویت های شهرداری در افق ۱۴۰۴محسوب می شوند ، ادامه داد : با توجه به اینکه عوامل مختلفی در توسعه شهری نقش دارند و به پایداری شهر کمک می کنند بنابراین باید از هویت شهر و فرهنگ آن در دستیابی به توسعه همه جانبه اقتصادی و رقابت پذیر بهره جست.

شهردار رشت در گفتگو با شار ما درباره ویژگی های جغرافیایی ، اقلیمی ، جمعیتی و فرهنگی گیلان به ویژه شهر رشت سخن گفت و افزود : بر اساس تنوع آب و هوایی ، اقلیمی ، گردشگری ، تاریخی و فرهنگی در شهر رشت برنامه هایی برای شکوفایی اقتصاد و توسعه شهری در نظر گرفته شده که لازمه آن توجه به عقبه های تاریخی و هویتی است.

وی با اشاره به اینکه گیلان زمین و شهر رشت مزیت های فراوانی در بخش گردشگری سلامت برای اهالی کشورهای عربی ، آسیای میانه و کشورهای همسایه دارد ، بیان داشت : تمامی برنامه های شهرداری در قالب باز آفرینی بافت تاریخی و فرهنگی اجرا خواهد شد.

دکتر ثابت قدم درباره رودخانه های زرجوب و گوهر رود منشا آلودگی آنها و به کاردار انگلیس گفت : هم اکنون این رودخانه ها عنوان آلوده ترین رودخانه های شهر را با خود یدک می کشند که برای ساماندهی آنها به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی اظهار داشت : بازار سنتی رشت ، بناهای تاریخی مانند خانه و مزار میرزا کوچک خان ، اماکن مذهبی از ظرفیت های شهر باران به شمار می آیند که در این میان وجود ۱۷۰ نوع تنوع غذایی سبب شده که تلاش کنیم به عنوان شهری خلاق در عرصه غذایی برای ثبت در یونسکو به جهانیان معرفی شود.

شهردار رشت درباره ایده های گردشگری در این شهر ادامه داد:  در برنامه های سرمایه گذاری مردم و دولت به عنوان ذینفع باید مشارکت کنند که در این میان حمایت های دولت حاکمیتی و تسهیل کننده امور سرمایه گذاری بوده اما مردم به عنوان پایه های اصلی با مشارکت ۱۰۰ درصدی در اجرای برنامه ها به شمار می روند.

وی با بیان اینکه مشارکت مطلوب اهالی رشت در برنامه های مدیریت شهری ریشه در اقلیم ، فرهنگ و خصلت آنها دارد ، افزود : رویکرد دولت به ویژه دولت دکتر روحانی استفاده از مشارکت مردمی و بخش خصوصی در اجرای برنامه هاست و در این راستا با توجه به دیپلماسی چند ماهه اخیر دولت در تعامل بیشتر با سایر کشورها هیئت های مختلفی از کشورهای جهان برای ایجاد تعامل اقتصادی و فرهنگی به دلیل سود آور بودن پروژه ها در رشت حضور یافته اند.

دکتر ثابت قدم با تاکید بر اینکه رشت با داشتن تنوع اقلیمی و فرهنگی و ظرفیت های منحصر به فرد می تواند میزبان سرمایه گذاران و گردشگران بیشماری از سراسر جهان باشد ، اظهار داشت : از نظر شرایط آب و هوایی انگلیس شباهت بسیاری با رشت دارد بنابراین با توجه به شباهت های مورد نظر می توان برای انجام مبادلات اقتصادی ، فرهنگی و غیره با یکی از شهرهای نزدیک به رشت و انگلیس از لحاظ فرهنگی تفاهم نامه خواهر خواندگی امضا شود .

 وی ادامه داد: طول رودخانه های رشت ۵۶ کیلومتر مربع بوده که از این ظرفیت می توان در جذب سرمایه گذاران خارجی استفاده کرد که در این میان اطلاعات و جزئیات برنامه های مدیریت شهری در ساماندهی و اقتصادی کردن آنها می تواند ارائه شود تا نسبت به معرفی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در عرصه گردشگری اقدام گردد .

کاردار انگلیس نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در رشت درباره علل سفرش به شهر باران گفت : علاوه بر علاقه شخصی برای حضور در رشت که از سوی اهالی سفارت انگلیس تاکید شده بود مهمترین دلیل حضورم در این شهر زیبا تقویت و گسترش رابطه ایران با انگلیس است.

آجای کومار شارما افزود : قصد دارم از تمامی شهرهای ایران بازدید کنم تا با درک بهتری از این کشور زیبا در برقراری تعامل بیشتر و دو سویه نقش آفرین باشم که در میان با دیدار رئیس جمهوری ایران دکتر روحانی با وزیر امور خارجه انگلیس نوید روابط اقتصادی بیشتری داده شد ، براین اساس هم اکنون برای تقویت و توسعه همکاری های دو سویه در رشت حضور دارم.

وی با بیان اینکه برای گسترش همکاری ها باید شناخت و اطلاعات کافی از رشت داشته باشم تا با انتقال آن به انگلیسی ها نسبت به تقویت روابط اقتصادی نقش آفرین باشم ، ادامه داد : برنامه های شهرداری رشت بسیار هیجان انگیز بوده و امیدوارم با شناسایی و معرفی آنها به دولت انگلیس و مردمش از حمایت کشورم در تحقق این برنامه های منحصر به فرد نیز بهره گیری شود.

کاردار انگلیس از تجربه کشورش در باز سازی بناهای تاریخی ، احیای رودخانه ها و شبکه فاضلاب و برنامه ریزی در عرصه شهری سخن گفت و اظهار داشت : شهرداری رشت اقدامات جالبی مانند ترکیب گردشگری سلامت و بازسازی بافت تاریخی در قالب محیطی در دستور کار خود قرار داده و این مسئله ای بوده که تا کنون مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان با قدردانی از شهردار رشت از بیان مسائل مطرح شده در این نشست اظهار امیدواری کرد تا بتواند ارتباط میان کشورش با شهر رشت را تقویت کند و گفت : مهمترین هدف انگلیس از برگزاری این دیدار مبادلات اقتصادی در بخش های سنتی مانند نفت و گاز و خدمات مالی بوده چرا که این کشور در صنعت خدماتی و مشاوره موفقیت های بسیاری کسب کرده اما ایده های شهرداری در رشت از جذابیت های بالایی برخوردار است .

گفتنی است که در این دیدار دکتر باقر پور رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در گیلان ، دکتر جباری مشاور عالی شهردار ، حق جو رئیس حراست شهرداری ، فاطمه قدیمی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل ، هادی زاده دبیر کار گروه گردشگری و عاشوری مدیر دفتر سرمایه گذاری از شهرداری رشت حضور داشتند./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.