×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
فاز نخست پروژه کمربندی شهر رشت با ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار اجرایی می‌شود


به گزارش گیلان پیام،سید محمد احمدی شهردار رشت ؛ حل معضل ترافیک شهر رشت را از برنامه‌های اولویت‌دار شهرداری خواند و اظهار داشت: پروژه کمربندی شهر رشت در سه فاز پیش بینی شده که فاز نخست آن با ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار عملیاتی می‌شود.
شهردار رشت با بیان اینکه روزانه بین هزار تا هزار و ۱۰۰ تن زباله وارد سایت سراوان می‌شود که حدود ۷۰۰ تن آن متعلق به شهر رشت است عنوان کرد: حدود ۱۳ شهر و بیش از ۱۵ روستا زباله‌های خود را به سایت سراوان حمل می‌کنند.
احمدی انجام اقدامات روزانه در سایت سراوان مانند سمپاشی، شن ریزی، تسطیح، دفن بهداشتی زباله‌های عفونی و مانند این‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در حال حاضر ۳ پروژه مهم پسماند همزمان در حال اجرا است که احداث کارخانه زباله‌سوز سراوان از بزرگترین پروژه های مدنظر شهرداری رشت محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه در سنوات گذشته بین شهرداری و یک شرکت چینی قراردادی برای احداث کارخانه زباله سوز منعقد شده است ابراز داشت: اجرای قرارداد احداث کارخانه زباله سوز با ظرفیت ۶۰۰ تن هم‌اینک با جدیت در حال تعقیب و پیگیری است وتاکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
شهردار رشت حمل بخشی از زباله‌های سایت سراوان به کارخانه کود آلی و تبدیل آن به کود را هم مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: ظرفیت اسمی کارخانه کود آلی رشت ۵۰۰ تن است اما ظرفیت واقعی آن در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ تن برآورد می‌شود.
احمدی افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی در مدت زمان کمتر از ۲ سال و با توجه به اعتبارات موجود را پروژه‌ای که شهرداری در حال پیگیری آن است اعلام کرد و گفت:احداث دو سوله در سایت کود آلی رشت و افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی از ۵۰۰ تن به هزار تن از برنامه آتی شهرداری رشت می باشد
وی افزود: تصفیه‌خانه شیرابه سراوان مدتی است که افتتاح شده اما بنا به دلایل فنی کار نمی‌کند و شهرداری هم با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند و بزودی شاهد ادامه فعالیت تصفیه خانه خواهیم بود.
شهردار رشت ضمن قدردانی از صبر و شکیبایی مردم منطقه سراوان خاطرنشان کرد: ما شرمنده مردم سراوان هستیم و امیدواریم در صورت اجرایی شدن تمام طرح‌ها و پروژه‌های حوزه پسماند در ۲ تا ۲ و نیم سال آینده دیگر زباله‌ای به سایت سراوان حمل نشود.
احمدی ساماندهی دو رودخانه شهر رشت گوهررود و زرجوب را هم از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌های شهرداری رشت اعلام کرد و با اشاره به اینکه دو سازمان یعنی شهرداری و آب و فاضلاب متولی انجام این کار هستند یادآور شد: چند ماه قبل تفاهمنامه‌ای در همین راستا بین شهرداری رشت، آب و فاضلاب و قرارگاه خاتم‌الانبیاء منعقد شد.
شهردار رشت جلوگیری از ورود فاضلاب‌های صنعتی، عفونی و شیرابه‌های سراوان به رودخانه‌های شهر را از جمله الزاماتی که باید حتما در حین عملیات ساماندهی رودخانه‌ها تحقق پیدا کند خواند و عنوان کرد: مطالعات ساماندهی دو رودخانه شهر رشت در سه فاز انجام شده و مشاور آن نیز در حال انجام یکسری اقدامات اولیه است.
احمدی به جلسه اخیر خود با محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور که استاندار و نمایندگان مردم گیلان در مجلس هم در آن حضور داشتند اشاره کرد و گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء با استفاده از ابزارهای اجرایی در اختیار می‌تواند پروژه ساماندهی رودخانه‌های شهر رشت را در یک مدت زمانی تعیین شده اجرا کند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معضل ترافیک شهر رشت و نبود کمربندی در این کلانشهر اشاره کرد و یادآور شد: شهر رشت به عنوان تنها کلانشهر حاشیه خزر دارای ۲۲۸ هزار خانوار و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت است از سویی مشکل ترافیک آن از جمله دغدغه‌های همیشگی و از مطالبات مهم مردم محسوب می‌شود.
شهردار رشت با بیان اینکه در طرح تفصیلی شهر رشت احداث یک پروژه رینگ ۹۰ متری به طول ۳۴ کیلومتر پیش‌بینی شده است تصریح کرد: این طرح باید در سه فاز اجرایی شود که فاز نخست از میدان گیل تا مسکن مهر، فاز دوم از جاده لاکان به جاده جیرده و فاز سوم آن نیز مسیر جاده جیرده تا سراوان را شامل می‌شود.
احمدی با تاکید بر اینکه فرآیند مطالعات فاز نخست این پروژه انجام و مصوبه شورای شهر رشت هم اخذ شده است خاطرنشان کرد: مطالعات اقتصادی فاز نخست پروژه کمربندی رشت توسط واحد سرمایه‌گذاری شهرداری رشت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم در فاز نخست ۲.۶ کیلومتر عملیات بازگشایی مسیر انجام شود.
وی هزینه اجرای فاز نخست پروژه کمربندی شهر رشت را ۲۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و با تاکید بر اینکه دوره عملیات اجرایی این طرح ۲ ساله است گفت: ۱۱۰ میلیارد تومان از اعتبار اشاره شده برای تملک اراضی است که در مسیر اجرای پروژه قرار دارند و امیدواریم با بهره‌برداری از آن بتوانیم بخش اعظمی از ترافیک شهر رشت را هدایت کنیم.
شهردار رشت ارتقاء کیفیت آسفالت معابر، کوچه‌ها و شریان‌های اصلی و فرعی را از دیگر اهداف و برنامه‌های شهرداری ذکر کرد و یادآور شد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی برنامه ما این است که تا قبل از پایان سال بخش اعظمی از لکه‌گیری‌ و روکش آسفالت‌ها را در نقاط مختلف شهر انجام دهیم.
احمدی خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کردیم که پروژه‌هایی مانند لکه‌گیری، روکش آسفالت و مانند این‌ها در همان ابتدای سال یا حداکثر تا تیر یا مرداد ماه انجام شوند تا به این صورت مشکلی هم برای ترافیک شهر و تردد شهروندان ایجاد نشود.
وی ساماندهی دست‌فروشان بازار رشت را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: یکسری الزامات قانونی ما را مکلف می‌کند تا با این پدیده علیرغم میل باطنی خود مقابله کنیم البته باید در این راستا به مؤلفه‌هایی مانند شرایط سخت اقتصادی، مهاجرت از روستا به شهر، همه‌گیری ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن هم توجه داشت.
شهردار رشت با تاکید بر اینکه بحث ساماندهی دست‌فروشان بازار رشت در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: در همین‌جا از بخش خصوصی و تمام سازمان‌هایی که می‌توانند به ما کمک کنند می‌خواهم با شهرداری همکاری داشته باشند تا بتوانیم موجبات ساماندهی دست‌فروشان را به نحو مطلوبی فراهم کنیم.
احمدی اجرای پروژه‌های عمرانی توسط شهرداری رشت را نیز مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: در حال حاضر و با توجه به مشکلات اقتصادی، اجرای پروژه‌های عمرانی برای شهرداری‌ها با سختی‌ها و مشکلاتی همراه است اما ما در شهرداری رشت سعی می‌کنیم با استفاده از مدل‌های سرمایه‌گذاری نسبت به انجام پروژه‌های خود اقدام کنیم.
شهردار رشت در پایان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای مشارکت با شهرداری جهت اجرای پروژه‌های عمرانی، ترافیکی و سایر طرح‌ها دعوت به عمل آورد و اضافه کرد: دریافت مطالبات، شناسایی ظرفیت‌های جدید و اجرای ممیزی املاک از دیگر اقداماتی است که شهرداری برای تحقق آن‌ها اهتمام ویژه‌ای دارد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.