×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
مراسم گرامیداشت روز جهانی صلح توسط شهرداری رشت برگزار شد

شهردار

شهردار رشت : نگاه اعتدال گرا در دیپلماسی شهری پیام صلح را انتشار می دهدبه گزارش گیلان پیام ، شهر رشت در روز جهانی صلح امسال ، شاهد برگزاری اختتامیه جشنواره کاسپین دریای صلح و دوستی بود . این برنامه که با استقبال خوب هنرمندان برگزار شده بود با تقدیر از برگزیدگان بخش فیلمنامه عصر یکشنبه در سالن خاتم الانبیاِء اداره کل ارشاد اسلامی به کار خود پایان داد . دیروز بادکنک های آبی رنگ صلح در آسمان رشت به پرواز در آمدند .

این جشنواره با همکاری کمیسیون ملی  یونسکو – ایران ، شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت ، انجمن سینمای جوان  ایران و شاخه گیلان این انجمن ، دفتر همکاری ‌های کمیسیون ملی یونسکو ایران- شهرداری رشت ، اداره کل ارشاد اسلامی استان گیلان و آژانس عکس ایران در دو  بخش فیلمنامه و عکس برگزار شد .

محمد علی ثابت قدم شهردار رشت نیز در این جشنواره با اشاره به اینکه تقارن موضوعات روز جهانی صلح و هفته دفاع مقدس که بیانگر جنگ است و طبیعت که بر گرفته از مقولات انسانی می باشد بیان کرد : این موضوع فرصتی  است برای اینکه بدانیم رابطه بین طبیعت و انسان در بستر هنر قابل هدایت است.

ثابت قدم گفت : محدوده جغرافیایی این قابلیت را دارد که با یک نگاه جهان مشمول با بستر فرهنگی و هنری که در ذهن ، بطن و هویت تاریخی این مرز و بوم وجود دارد بتواند خودش را از یک هنراجتماعی به یک هنر اقتصادی شده برساند.

وی این نگاه را کاسب کارانه به هنر ندانست و گفت : هنر موقعی‌ می تواند پایدار بماند که بستر اقتصادی در زندگی فردی رشد بکند.

شهردار رشت با بیان اینکه مدیریت شهری خودش رامتولی این تغییر نگاه می‌داند ادامه داد : شهرداری تلاش می‌کند در زمینه بستر سازی برای هویت بخشی به این هنر و در جذب و اشاعه آن در عمق محلات و تبدیل نگاه آماتوری به نگاه حرفه‌ای حداکثر مساعدت لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه اقتصاد رشت را مبتنی بر اقتصاد گردشگری می‌داند گفت : ما به مشارکت این جمع حاضر و جمع بزرگ‌تر شهروندان در شهر نیاز داریم.

ثابت قدم گفت : می‌خواهیم به همه بقبولانیم که اهل گفتگو و تعامل هستیم و نگاه‌مان در دیپلماسی شهری اعتدال گرایانه است و این نگاه است که پیام صلح را انتشار می دهد.

دکتر سعدالله نصیری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این برنامه با اشاره به روز جهانی صلح گفت : روز صلح روز هدف یونسکو است.

وی با اشاره به اهداف یونسکو  بیان کرد : باید جهالت را به آموزش و علم و فرهنگ تبدیل کرد.

نصیری ادامه داد : باید در ذهن ‌ها صلح ایجاد کرد که در غیر این صورت در جامعه جنگ خواهد بود.

وی با بیان اینکه صلح فقط وجود جنگ نیست اظهار داشت : وجود ۱میلیارد آدم که از آموزش و بهداشت برخوردار نیستند به معنی عدم وجود صلح است.

نصیری گفت : جامعه وقتی می‌تواند به عقلانیت برسد و به نقطه‌ای حرکت کندکه همراه با نجنگیدن در جامعه برابری ، عدالت ، حقوق بشر ، رفاه ، شغل کافی و مهارت آموزی و امکانات کافی و سلامت فیزیکی ، فکری و روانی وجود داشته باشد.

وی حرکت بشر مغرور آتش افروز را به دور از فضای صلح و عدالت دانست و گفت : صد‌ها جوان ، کودک و زن از این نخوت بشر رنج می‌برند.

نصیری با اشاره به درگیری‌های خاورمیانه گفت : متاسفانه امروز همه چیز در منطقه مانند ابنیه تاریخی در رقابت‌های کور از بین می‌برد.

وی یونسکو را یک سازمان خوشنام از بدو پیدایش دانست و گفت : یونسکو به دور از رقابت‌های سیاسی تلاش کرده جامعه را بر پای علم ، دانش ، فرهنگ و آموزش به صلح برساند.

دکتر نصیری با بیان اینکه یونسکو به جای اسلحه و جنگیدن از اسلحه گفتگو استفاده می‌کند اظهار داشت : امیدواریم بتوانیم با کمک کسانی که در مسیر عقلانیت حرکت می‌کنند بر غرور و نخوت غلبه کنیم و در راه صلح و دوستی قدم برداریم

مدیر کل ارشاد در این جلسه با بیان اینکه کشور ما به خاطر صلح طلبی‌ هایش مورد تهاجم قرارگرفته است و هیچ‌گاه در جنگ پیشقدم نبوده است گفت : گیلان یکی ازصلح طلب‌ترین استان‌های کشور است.

وی همچنین با اشاره به بحث توسعه فرهنگی گفت : کارهای فرهنگی زمان بر است . کارهای فرهنگی در تعاملات پویا خواهد شد.

دکتر شیدا مهنام رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو – ایران نیز در بخش دیگر برنامه پیام خانم ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو را برای جمع قرائت کرد . در بخشی از این پیام آمده  بود : در سال ۲۰۱۵ ما روز جهانی صلح را با هفتاد مین سالگرد یونسکو جشن می‌گیریم . هفتاد سال است که پیام ما تغییری نکرده است . صلح باید در اذهان زنان و مردان در مبنای کرامت و حقوق بشر از طریق همکاری در حوزه علوم فرهنگ ، آموزش و ارتباطات و اطلاعات ساخته شود.

وی ادامه داد : گفتگو و انسجام محکم ترین بنیان‌های صلح هستند که در سایه تساوی و احترام و تفاهم متقابل تحقق می‌یابد

بوکووا با اشاره به اینکه امسال سال سرنوشت سازی برای جهان محسوب می‌شود گفت : سالی که کشور‌های که دستور کار توسعه پایدار جهانی جدید را تعریف خواهند کرد . این دستور کار باید یک دستور کار پایدار جدید را تدوین خواهند کرد . این دستور کار باید سندی برای تحقق صلح از طریق مشارکت جهانی و مشارکت همه سطح جامعه باشد.

وی معنای صلح را فرا‌تر از نبود جنگ مسلحانه بین کشور‌ها عنوان کرد و اظهار داشت : لازمه ترویج فرهنگ صلح ایجاد تفاهم متقابل میان جوامع و گرو‌ه ها و افراد است .  امروز بیشتر از هر روز دیگر باید برکرامت و حقوق بشر به عنوان نقطه شروع تکیه کنیم.

در بخش دیگری از پیام آمده بود : هیچ کشوری هر چقدر هم که قدرتمند باشد نمی تواند متضمن صلح باشد . تنها با یکدیگر می‌توان متدافعات صلح را از اذهان همه زنان و مردان به خصوص جوانان بزداییم

در ادامه برنامه شهردار رشت با لوح تقدیر از سه تن از هنرمندان گیلانی فرهاد مهرانفر ، الهه گل محمدی و نادر معصومی تقدیر به عمل آورد . در بخش دیگر برنامه ازتمبر کاسپین و آوای کاسپین با هنرنمایی هنرمندان موسیقی رونمایی شد . همچنین انجمن سینمای جوان نیز با جوایزی از دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران و شهردار رشت  و فاطمه قدیمی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت تقدیرکرد.

در اختتامیه جشنواره از برگزیدگان فیلمنامه تقدیر شد و همچنین نمایشگاه عکس های برگزیده نیز افتتاح شد. در بخش انیمیشن پویان صادقی مهر با فیلمنامه «مرد و ماهی » نفر اول شناخته شد.

فیلمنامه « دنیای من زیر آب است » صارمی‌ زاده از مشهد نفر دوم شناخته شد و کمال حجت انصاری از آستانه گیلان نیز با فیلمنامه « بطری » نفر سوم معرفی شد.

در بخش مستند نیز « پل را بجنبان » امین حقره از انزلی نفر اول شناخته شد . «اسیر تنگ‌ های بلوری » محسن دستگردی از شهر کرد عنوان دوم را کسب کرد و نواب محمودی از لاهیجان نیز با فیلمنامه « دریای کاسپین » نفر سوم شناخته شد.

در بخش فیلمنامه داستانی نیز صمد مرعشی سبز قبا از دزفول با فیلمنامه « وقت گل نی » نفر اول شناخته شد . همچنین « دریا‌‌ همان دریا بود » ماریا شعبانی مهر از بابل نفر دوم شناخته شد و « تادریا » سوسن داد خواه از ساری نیز به عنوان نفر سوم انتخاب شد.

اجرای تئا‌تر از دیگر بخش‌ های این برنامه بود . تئاتر یک هبه داستان آیلان کودک آواره سوری غرق شده در دریا اشاره داشت و مورد استقبال حاضرین قرارگرفت.

به پرواز در آمدن باد کنک های صلح در آسمان رشت آخرین قسمت برنامه بود . بادکنک های آبی در پایان برنامه با آرزوی دوستی و صلح در جهان در محوطه جلوی مجتمع خاتم الانبیاء در آسمان رشت رها شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.