×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شهدای «قرآنی» استان گیلان را بیشتر بشناسیم

بسیاری از شهدا قرآنی بودند اما منظور اصلی در این مجموعه، شهدایی هستند که در حفظ، قرائت و تفسیر قرآن فعال بودند و یا اینکه در محافل قرآنی حضور چشمگیری داشتند و یا به تشکیل و اداره‏ محافل قرآنی علاقه‏ مند بودند، به همین جهت پایگاه اطلاع رسانی نویدشاهدگیلان اسامی شهدای قرآنی استان گیلان را منتشر می کند.
شهید «ابوالحسن کریمی» نهم مرداد ۱۳۲۷، در شهرستان لاهیجان دیده به جهان گشود. پدرش عباسعلی و مادرش آسیه نام داشت. تا پایان دوره کارشناسی دوره کارشناسی در رشته اقتصاد درس خواند. طلبه سطح رسائل و مکاسب و دادستان بود. سیزدهم فروردین ۱۳۶۵، در زادگاهش توسط نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مورد سوءقصد قرار گرفت و بر اثر اصابت گلوله به سر، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای همان شهرستان واقع است.

شهید «جانعلی جعفری» یکم فروردین ۱۳۴۰، در شهرستان لاهیجان دیده به جهان گشود. پدرش اسماعیل و مادرش فاطمه نام داشت. دانشجوی سال اول رشته دامپروری و طلبه علوم دینی و حوزوی بود. سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد. از سوی مراکز اعزام روحانی در جبهه حضور یافت. ششم اسفند ۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «علی قربان‌پور» یکم شهریور ۱۳۴۴، در روستای سیاه‌بیجار از توابع شهرستان سیاهکل دیده به جهان گشود. پدرش محمدعلی، کشاورز بود و مادرش لیلا نام داشت. دانشجوی دوره کاردانی در رشته تربیت معلم بود. از سوی بسیج به جبهه رفت. هفتم اسفند ۱۳۶۴، در فاو عراق بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. مزار او در روستای دیلمان تابعه شهرستان زادگاهش قرار دارد.

شهید «اسدالله تقی نژاد» هفتم مهر۱۳۱۱، در روستای رودبنه از توابع شهرستان لاهیجان به دنیا آمد. پدرش غلامعلی و مادرش فاطمه نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. کشاورز بود. سال ۱۳۳۷ ازدواج کرد و صاحب سه پسر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیستم دی ۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پهلو، شهید شد. مدفن وی در زادگاهش واقع است. او را بهشتی نیز می نامیدند.

شهید «لقمان عبدی» بیست و نهم اسفند ۱۳۵۲، در روستای جلیسه از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش عزیزالله، کشاورز بود و مادرش طاوس نام داشت. تا دوم متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند. طلبه علوم دینی و حوزوی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و ششم دی۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش به سر، صورت و پا، شهید شد. مدفن وی در شهرستان زادگاهش واقع است.

شهید «علی صیاد رودکار،» بیست و یکم آذر ۱۳۳۵، در شهرستان بندرانزلی چشم به جهان گشود. پدرش اسماعیل، فروشنده بود و مادرش رقیه نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. پاسدار بود. بیست و چهارم مهر ۱۳۵۸، در زادگاهش هنگام درگیری‌ با گروه های ضدانقلاب بر اثر اصابت گلوله به سر و سینه، شهید شد. مدفن وی در همان شهرستان واقع است.

شهید «سید کمال عسگری نژاد» شانزدهم تیر ۱۳۳۹، در شهرستان بندرانزلی به دنیا آمد. پدرش سید محمد، کارمند اداره شیلات بود و مادرش سیده خدیجه نام داشت. تاپایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواندودیپلم گرفت. سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. نوزدهم اردیبهشت ۱۳۶۴، در چنگوله توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «احمد شعبانی» دهم دی ۱۳۴۱، در شهرستان بندرانزلی به دنیا آمد. پدرش محمد و مادرش فردوس نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. پاسدار بود. سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. بیست و پنجم دی ۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر، شهید شد. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «مراد تشکری آبکنار» هفتم بهمن۱۳۳۶، در روستای آبکنار از توابع شهرستان بندر انزلی به دنیا آمد. پدرش بابا، کشاورز بود و مادرش فرخنده نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته ریاضی درس خواند و دیپلم گرفت. دریافر سوم ارتش بود. سال ۱۳۵۸ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. بیست و هشتم مهر ۱۳۵۹، در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. مزار او در زادگاهش واقع است. او را فرامرز نیز می نامیدند.

شهید «اسماعیل پور رزاز» بیستم مهر ۱۳۴۱، در شهرستان بندر انزلی به دنیا آمد. پدرش ابوالقاسم (فوت۱۳۵۲) کشاورز بود و مادرش زهرا (فوت۱۳۵۴) نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته ریاضی درس خواند. به عنوان پاسدار وظیفه در جبهه حضور یافت. بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۶۵، در حاج عمران عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پهلو و کمر، شهید شد. مدفن وی در روستای کلویر تابعه زادگاهش واقع است.

شهید «مسعود مدامی بحرپیما» بیست و هفتم شهریور ۱۳۴۲، در شهرستان بندرانزلی دیده به جهان گشود. پدرش محمداسماعیل، معلم بود و مادرش شهربانو نام داشت. تا چهارم متوسطه در رشته تجربی درس خواند، سپس به فراگیری علوم حوزوی تا سطح دوم پرداخت. طلبه بود. سال ۱۳۶۲ ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و پنجم اسفند ۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر و صورت، شهید شد. مزار وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «سهراب نژداغی» دوم آذر۱۳۴۱، در شهرستان بندرانزلی به دنیا آمد. پدرش سیروس، طلا فروش بود و مادرش سیده فاطمه نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. طلبه علوم دینی و حوزوی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. نوزدهم اسفند۱۳۶۵، با سمت مبلغ در شلمچه به شهادت رسید. پیکرش مدت¬ها در منطقه بر جا ماند و بیست و پنجم دی ۱۳۷۲، پس از تفحص در زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهید «عباس پور رزاز» دوازهم بهمن ۱۳۴۳، در شهرستان بندر انزلی به دنیا آمد. پدرش احمد، کشاورز بود و مادرش خدیجه نام داشت. تا پایان دوره ابتدایی درس خواند. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. هشتم مرداد۱۳۶۱، در کوشک با سمت آر پی چی زن بر اثر اصابت ترکش خمپاره به کمر، شهید شد. مدفن وی در روستای کلویر تابعه زادگاهش واقع است.

شهید «یونس بناءمتجدد امروز» پانزدهم فروردین ۱۳۳۵، در شهرستان بندر انزلی به دنیا آمد. پدرش یحیی و مادرش محترم نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته انسانی درس خواند و دیپلم گرفت. طلبه علوم دینی و حوزوی بود. سال۱۳۶۰ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و یکم اسفند ۱۳۶۵، درشلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر و دست، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید کیوان «سیف زادآبکنار» بیستم اسفند ۱۳۴۷، در شهرستان بندرانزلی به دنیا آمد. پدرش شعبان، کشاورزی می کرد و مادرش فاطمه نام داشت. دانش¬آموز اول متوسطه بود. دانش آموز بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. پنجم بهمن ۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. اثری از پیکرش به دست نیامد.

شهید «محمدعلی امینی فتیده» شانزدهم اردیبهشت ۱۳۲۹، در روستای فتیده از توابع شهرستان لنگرود چشم به جهان گشود. پدرش جعفر، کشاورز بود و مادرش هاجر نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. کارمند سازمان آموزش و پرورش بود. سال ۱۳۵۲ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و دو دختر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. هفتم مرداد ۱۳۶۱، در پاسگاه زید عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «یعقوب شیخی فتیده» یکم فروردین ۱۳۴۰، در روستای فتیده از توابع شهرستان لنگرود به دنیا آمد. پدرش حسین، کشاورز بود و مادرش زینب نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته بهداشت درس خواند و دیپلم گرفت. معلم بود. سال ۱۳۶۲ ازدواج کرد و صاحب دو پسر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم شهریور ۱۳۶۵، در حاج عمران عراق بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «فردین شعبانی» بیست و یکم بهمن ۱۳۴۶، در روستای مرجقل از توابع شهرستان صومعه سرا به دنیا آمد. پدرش حسین و مادرش هاجر نام داشت. دانش آموز سوم متوسطه در رشته اقتصاد بود و به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و چهارم بهمن ۱۳۶۴، در اروند رود بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. مزار او در گلزار شهدای بخش کومله شهرستان لنگرود واقع است.

شهید «علی نجفی کومله» دهم خرداد ۱۳۴۲، در بخش کومله از توابع شهرستان لنگرود به دنیا آمد. پدرش محمدعلی، کشاورزی می کرد و مادرش انیس نام داشت. تا پایان دوره کاردانی در رشته اقتصاد درس خواند. معلم بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم شهریور ۱۳۶۵، با سمت جانشین فرمانده گردان در حاج عمران عراق بر اثر اصابت ترکش به سر و سینه، شهید شد. پیکرش مدت¬ها در منطقه بر جا ماند و سال ۱۳۷۲ پس از تفحص، در زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهید «علیرضا معمری آستانه» سی ام شهریور ۱۳۴۵، در شهرستان آستانه‌اشرفیه به دنیا آمد. پدرش محمد، کشاورز بود و مادرش ملوک نام داشت. تا چهارم متوسطه در رشته تجربی درس خواند. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دوازدهم آبان ۱۳۶۱، در سردشت توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت گلوله به سر، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «حسین کاسب قانع» دهم دی ۱۳۲۲، در شهرستان آستانه‌اشرفیه چشم به جهان گشود. پدرش محمد، عطاری داشت و نام مادرش سکینه¬سلطان بود. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. او نیز خواربار فروش بود. سال ۱۳۵۱ ازدواج کرد و صاحب سه پسر و یک دختر شد. چهارم اسفند ۱۳۶۴، در زادگاهش مورد سوء قصد نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) قرار گرفت و بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای همان شهرستان واقع است.

شهید «احمد ابراهیم‌زاده» پانزدهم فروردین ۱۳۴۶، در روستای دهشال از توابع شهرستان آستانه اشرفیه به دنیا آمد. پدرش حسین و مادرش حلیمه نام داشت. دانش آموز دوم راهنمایی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. هفتم مرداد ۱۳۶۱، در پاسگاه زید عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر و چشم، شهید شد. مزار او در زادگاهش واقع است.

شهید «حمزه حجت انصاری» بیست و پنجم مهر۱۳۴۲، در روستای کماچال از توابع شهرستان آستانه¬ اشرفیه به دنیا آمد. پدرش محمدزمان، کشاورزی می کرد و مادرش زهرا نام داشت. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند. پاسدار بود. پانزدهم آبان ۱۳۶۱، با سمت تک¬تیرانداز در عین¬خوش توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش به سر، شهید شد. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «مصطفی آزاد کماچالی» هفدهم فروردین ۱۳۴۸، در روستای کماچال از توابع شهرستان آستانه‌اشرفیه به دنیا آمد. پدرش محمدعلی، کشاورز بود و مادرش صفیه نام داشت. تا اول راهنمایی درس خواند. ازدواج کرد و صاحب دو پسر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و سوم اسفند ۱۳۶۴، در سلیمانیه عراق به شهادت رسید. پیکرش مدت ها در منطقه برجا ماند و سال۱۳۷۹ پس از تفحص در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهید «مهدی خوش سیرت» نوزدهم شهریور ۱۳۳۹، درروستای چورکوچان ازتوابع شهرستان آستانه‌اشرفیه به دنیا آمد. پدرش قربانعلی، کشاورز بود و مادرش انیس(فوت۱۳۶۴) نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. سال ۱۳۶۵ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. ششم تیر ۱۳۶۶، در ماووت عراق با سمت فرمانده تیپ در اثر اصابت ترکش خمپاره به سر، شکم و پهلو، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای شهرستان زادگاهش واقع است. برادرانش حسین و رضا نیز به شهادت رسیده اند.

شهید «حمیدرضا مصطفی دوست فشتمی» اول فروردین ۱۳۴۲، در شهرستان آستانه‌اشرفیه دیده به جهان گشود. پدرش رجبعلی، کشاورزی می¬کرد و مادرش سیده فاطمه نام داشت. تا سوم متوسطه درس خواند. پاسدار بود. نهم فروردین ۱۳۶۷، با سمت مسئول واحد پرسنلی گردان از لشکر قدس گیلان، در حلبچه عراق بر اثر عوارض ناشی از مصدومیت شیمیایی به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است. او را حمید¬رضا می نامیدند.

شهید «گداعلی خوش روش ماسوله» دوازدهم خرداد ۱۳۴۱، دربخش ماسوله ازتوابع شهرستان فومن دیده به جهان گشود. پدرش قربانعلی، آهنگر بود و مادرش خیره نام داشت. تا چهارم متوسطه در رشته انسانی درس خواند. سال ۱۳۶۲ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. بیست و چهارم اسفند ۱۳۶۳، با سمت فرمانده گردان امام حسین در هورالعظیم بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شکم و پا، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «مجید مرات حقی» یکم اردیبهشت ۱۳۴۰، در شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش محمد، سفالگری می¬کرد و مادرش زهرا نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته برق درس خواند و دیپلم گرفت. پاسدار بود. ششم تیر ۱۳۶۶، با سمت فرمانده گردان ابوالفضل در ماووت عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر و سینه، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «محمد پورطاعتی فومنی» نوزدهم فروردین ۱۳۴۵، در شهرستان فومن دیده به جهان گشود. پدرش تقی (فوت۱۳۵۱) و مادرش ربابه نام داشت. دانشجوی دوره کاردانی در رشته الهیات بود. سال ۱۳۶۶ ازدواج کرد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. چهارم فروردین۱۳۶۷، درخرمال عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «جعفر تیغ نورد سیاه پیرانی» دوم فروردین ۱۳۴۲، در شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش محمد، کارمند اداره برق بود و مادرش فاطمه نام داشت. دانش آموز چهارم متوسطه در رشته اقتصاد بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم اردیبشهت۱۳۶۱، در طراح اهواز بر اثر سوختگی شدید به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «محمدعلی حق ویردی» چهارم خرداد ۱۳۳۷، در شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش غلام و مادرش سیده زهرا نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته انسانی درس خواند و دیپلم گرفت. معلم بود. سال ۱۳۵۷ ازدواج کرد. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت. دوازدهم اردیبهشت ۱۳۶۱، درخرمشهر بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «محمدرضا کدیور» یست و هفتم شهریور ۱۳۴۰، در شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش مرتضی، کارمند شهرداری بود و مادرش فضه خاتون نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته تجربی درس خواند. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم اردیبهشت ۱۳۶۱، در کرخه نور بر اثر اصابت ترکش به سر، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «سید جواد نعیمی» بیستم شهریور ۱۳۵۰، در شهرستان صومعه سرا به دنیا آمد. پدرش سیدقوام، لاستیک فروش بود و مادرش پریوش نام داشت. دانش آموز سوم راهنمایی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم شهریور ۱۳۶۵، در حاج عمران عراق به شهادت رسید. پیکرش مدتهادرمنطقه برجاماندوسال۱۳۷۵،پس ازتفحص درگلزار شهدای مسجد جعفری زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهید «محسن نعمتی» یکم مرداد ۱۳۴۷، در بخش کسما از توابع شهرستان صومعه¬سرا به دنیا آمد. پدرش محمد، کشاورزی می¬کرد و مادرش صدیقه نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. سپس به فراگیری علوم دینی و حوزوی پرداخت. روحانی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و هفتم دی ۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شکم، شهید شد. مدفن وی در مسجد جامع روستای نفوت شهرستان زادگاهش واقع است.

شهید «علی قلی زاده» دهم تیر ۱۳۳۸، در شهرستان صومعه سرا دیده به جهان گشود. پدرش محمد، فروشنده بود و مادرش رحیمه نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. یازدهم شهریور ۱۳۶۵، در حاج عمران عراق بر اثر اصابت ترکش به سر و صورت، شهید شد. مدفن وی در مسجد جعفری زادگاهش واقع است.

شهید «جمشید پرورش» یکم مرداد ۱۳۴۳، در روستای لیف شاگرد از توابع شهرستان صومعه‌سرا به دنیا آمد. پدرش ذبیح الله، کشاورزی می¬کرد و مادرش زهرا نام داشت. تا پایان دوره کاردانی در رشته آموزش ابتدایی درس خواند. معلم بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. ششم مهر ۱۳۶۵، در هزار قلعه مریوان بر اثر اصابت ترکش خمپاره به کمر و پهلو، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «حسین عشوری سیاه اسطلخی» سی ام خرداد ۱۳۴۳، در روستای سیاه¬اسطلخ از توابع شهرستان صومعه سرا به دنیا آمد. پدرش اسماعیل، کشاورز بود و مادرش کاس مار نام داشت. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند. سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد و صاحب دو پسر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. یکم فروردین ۱۳۶۴، در چنگوله توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت گلوله به سر، شهید شد. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «عظیم صدیقی زیده سرا» یکم آبان ۱۳۳۴، در شهرستان صومعه‌سرا به دنیا آمد. پدرش کاظم، برنج‌فروش بود و مادرش انیس نام داشت. تا پایان دوره کاردانی در رشته تربیت‌بدنی درس خواند. معلم ورزش بود. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. هفتم بهمن ۱۳۵۹، در سومار توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای مسجد جعفری زادگاهش واقع است.

شهید «حامد بقایی چمثقالی» بیست و پنجم شهریور ۱۳۴۲، در روستای چمثقال از توابع شهرستان صومعه¬سرا به دنیا آمد. پدرش احمد و مادرش نجمه نام داشت. دانشجوی سال اول دوره کاردانی در رشته امورپرورشی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و سوم اسفند ۱۳۶۳، در هورالعظیم بر اثر اصابت گلوله به پهلو، شهید شد. مدفن وی در روستای نرگستان از توابع شهرستان زادگاهش واقع است.

شهید «محمدرضا خانواده گیگاسری» یکم خرداد ۱۳۴۵، در روستای کلاشم پایین از توابع شهرستان صومعه سرا به دنیا آمد. پدرش حسین، بنا بود و مادرش مولود نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته انسانی درس خواند. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. بیست و پنجم فروردین ۱۳۶۳، در مریوان بر اثر انفجار مین و قطع پا، شهید شد. مزار وی در گلزار شهدای زادگاهش قرار دارد. برادرش محمود نیز به شهادت رسیده است.

شهید «حسین جوانبخت» دهم خرداد ۱۳۳۸، در روستای میانده از توابع شهرستان صومعه‌سرا به دنیا آمد. پدرش شعبانعلی، کشاورزی می کرد و مادرش مؤمنه نام داشت. تا پایان سطح دوم در حوزه علمیه درس خواند. طلبه بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و چهارم آبان۱۳۶۱، در سومار توسط نیروهای عراقی به شهادت رسید. اثری از پیکرش به دست نیامد. مزار یادبود وی در زادگاهش واقع است.

شهید «احمدرضا مظلومی» دوم آذر ۱۳۴۲، در روستای رودپشت از توابع شهرستان رشت به دنیا آمد. پدرش محمد، کشاورز بود و مادرش مونس نام داشت. تا پایان دوره کاردانی در رشته الهیات درس خواند. پاسدار بود. سال ۱۳۶۴ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. ششم خرداد ۱۳۶۲، با سمت مسئول واحد تبلیغات در سانحه بمب گذاری شهر صور لبنان توسط عوامل رژیم صهیونیستی بر اثر اصابت ترکش به سر، دست و پا، شهید شد. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «فیض الله لایق برحق» یکم فروردین ۱۳۴۶، در شهرستان رشت دیده به جهان گشود. پدرش داود، کارمند آموزش و پرورش بود و مادرش آمنه نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته راه و ساختمان درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم شهریور۱۳۶۵، در حاج عمران عراق به شهادت رسید. پیکرش مدت¬ها در منطقه برجا ماند و سال ۱۳۷۵ پس از تفحص در گلزار شهدای تازه¬آباد زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهید «عباس ساغری خواچکین» دهم مهر۱۳۴۳، در شهرستان رشت چشم به جهان گشود. پدرش محمود، آهنگر بود و مادرش مریم نام داشت. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و سوم تیر ۱۳۶۱، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش به سر، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای تازه آباد زادگاهش قرار دارد. برادرش کامران نیز به شهادت رسیده است.

شهید «محمدعلی اصغرنیا گورابی» یکم مرداد ۱۳۴۸، در شهرستان رشت دیده به جهان گشود. پدرش رستمعلی فروشنده بود و مادرش سیده کلثوم نام داشت. دانش آموز سوم متوسطه در رشته اقتصاد بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. نهم تیر ۱۳۶۶، در ماووت عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر و گردن، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای تازه آباد زادگاهش واقع است. او را داور نیز می نامیدند.

شهید «مهرداد حمزه رفعتی» هجدهم مرداد ۱۳۴۶، در شهرستان صومعه‌سرا به دنیا آمد. پدرش محمدتقی، معلم بود و مادرش سیده سکینه نام داشت. دانشجوی دوره دکترا در رشته پزشکی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم شهریور ۱۳۶۵، در حاج عمران عراق بر اثر اصابت ترکش به کمر، شهید شد. پیکرش مدت¬ها در منطقه برجا ماند و سال ۱۳۷۱ پس از تفحص، در گلزار شهدای تازه آباد شهرستان رشت به خاک سپرده شد.

شهید «علیرضا نوروزی» دهم اردیبهشت ۱۳۴۷، در شهرستان رشت به دنیا آمد. پدرش رجب، کشاورزی می کرد و مادرش خدابخش نام داشت. دانش آموز چهارم متوسطه بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و سوم خرداد ۱۳۶۷، در شلمچه به شهادت رسید. پیکرش مدت ها در منطقه بر جا ماند و سال ۱۳۷۸ پس از تفحص در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهید «محمدرضا فرشته پرسی» نهم فروردین ۱۳۴۰، در شهر رشت به دنیا آمد. پدرش غلامرضا، کشاورز بود و مادرش شاه باجی نام داشت. تا چهارم متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. هجدهم اردیبهشت ۱۳۶۱، در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر و دست، شهید شد. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «رحمت دادرس» هفتم تیر ۱۳۴۶، در روستای بازقلعه از توابع شهرستان رشت به دنیا آمد. پدرش نصرالله (فوت۱۳۶۲) و مادرش کبرا نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان پاسدار وظیفه در جبهه حضور یافت. پنجم دی ۱۳۶۵، در تنگه چزابه بر اثر اصابت ترکش مین به سروصورت شهیدشد. مدفن وی در بخش سنگر شهرستان زادگاهش واقع است.

شهید «کامبیز امینی» یکم شهریور ۱۳۵۲، در شهرستان املش دیده به جهان گشود. پدرش محمد، کشاورزی می کرد و مادرش زهرا نام داشت. دانش¬آموز اول متوسطه در رشته تجربی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست ودوم بهمن ۱۳۶۶، در ماووت عراق بر اثر اصابت ترکش راکت هواپیما به سر و پا، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «حسن حسنی» نهم اسفند ۱۳۴۴، در روستای کیکلایه از توابع شهرستان املش به دنیا آمد. پدرش نقی، کشاورزی می کرد و مادرش سکینه نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. هفتم مرداد ۱۳۶۴، در اشنویه توسط نیروهای عراقی به شهادت رسید. پیکرش مدت¬ها در منطقه بر جا ماند وبیست وششم دی۱۳۷۲، پس از تفحص در گلزار شهدای شهرستان زادگاهش به خاک سپرده شد. برادرش حسن نیز به شهادت رسیده است.

شهید «ابوالقاسم حسن پناه مشکله» چهارم تیر ۱۳۴۶، در روستای مشکله از توابع شهرستان رودسر به دنیا آمد. پدرش عزت¬الله، کشاورز بود و مادرش دل آرام نام داشت. تا چهارم متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند. سال ۱۳۶۲ ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. نوزدهم دی ۱۳۶۵، در شلمچه به شهادت رسید. پیکرش مدت¬ها در منطقه برجا ماند و بیست و چهارم فروردین ۱۳۷۸، پس از تفحص در شهرستان املش به خاک سپرده شد.

شهید «سید محمدتقی مخزن موسوی» سوم خرداد ۱۳۳۵، درروستای دوگاهه شهرستان رودبار چشم به جهان گشود. پدرش سیدافضل، کتابفروشی داشت و نام مادرش گل جهان بود. تا پایان دوره کاردانی در رشته ساختمان درس خواند. فرمانده سپاه پاسداران رودبار بود. سال ۱۳۶۰ ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد. بیست و هشتم بهمن ۱۳۶۱، در زادگاهش توسط نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مورد سوءقصد قرار گرفت و بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای روستای دوگاهه از توابع همان شهرستان واقع است.

شهید «محمود محمد طهماسبی دهبنه» هشتم اسفند ۱۳۴۴، در روستای دهبنه از توابع شهرستان رشت به دنیا آمد. پدرش غلام (فوت۱۳۶۱) کشاورزی می کرد و مادرش نسا نام داشت. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند. پاسدار بود. هفتم اسفند ۱۳۶۵، با سمت پیک گردان مالک اشتر در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره و قطع سر، شهید شد. مدفن وی در مسجد امام رضای زادگاهش واقع است.

شهید «محمدمهدی جاوید» یکم فروردین ۱۳۴۷، در روستای آج¬بوزایه از توابع شهرستان رشت به دنیا آمد. پدرش غلامرضا، کشاورز بود و مادرش منصوره نام داشت. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند. طلبه علوم دینی و حوزوی بود. از سوی مرکز اعزام روحانی در جبهه حضور یافت. بیست و دوم دی ۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «شهرام حسین زاده» یازدهم اردیبهشت ۱۳۴۷، در روستای گاوچراسر از توابع شهرستان لنگرود چشم به جهان گشود. پدرش حسن، کارمند اداره پست بود و مادرش فاطمه نام داشت. طلبه علوم دینی و حوزوی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم شهریور ۱۳۶۵، در حاج عمران عراق بر اثر اصابت گلوله و ترکش خمپاره به شهادت رسید. پیکرش مدتهادرمنطقه برجاماندوهفدهم فروردین ۱۳۷۳،پس ازتفحص در گلزار شهدای بخش کومله از توابع شهرستان زادگاهش به خاک سپرده شد. او را سیروس نیز می نامیدند.

شهید «انوش خجسته» بیست و چهارم آبان ۱۳۴۱، در شهرستان رشت به دنیا آمد. پدرش محمدزمان، کارمند بهداری بود و مادرش جواهر نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته اتومکانیک درس خواند. سال ۱۳۶۵ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. بیستم مرداد ۱۳۶۶، با سمت فرمانده گردان ظفر در خرمال عراق بر اثر اصابت گلوله به قلب، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است. او را حجت نیز می¬نامیدند.

شهید «علی پسندیده» پانزدهم مرداد ۱۳۴۲، در شهرستان رشت به دنیا آمد. پدرش غلامحسین، کشاورز بود و مادرش زلیخا نام داشت. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند. کارگر بود. سال ۱۳۶۴ ازدواج کرد. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت. هفتم دی ۱۳۶۵، در مریوان توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر، شهید شد. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «اسماعیل پاکزاد» یکم خرداد ۱۳۴۵، در روستای تطف از توابع شهرستان صومعه سرا به دنیا آمد. پدرش حمید، کارمند بود و مادرش هاجر نام داشت. تا پایان دوره ابتدایی درس خواند. سال ۱۳۶۵ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. بیست و ششم بهمن ۱۳۶۶، در ماووت عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سینه، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «صادق اصغری تازه آبادی» چهارم دی ۱۳۴۰، در شهرستان املش به دنیا آمد. پدرش محمد، کشاورز بود و مادرش فاطمه نام داشت. تا پایان دوره کاردانی در رشته علوم و فنون نظامی درس خواند. سال ۱۳۶۳ ازدواج کرد و صاحب یک دختر و یک پسر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. دهم شهریور ۱۳۶۵، با سمت مسئول واحد عقیدتی سیاسی در حاج عمران عراق به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «ابراهیم کشاورز» چهارم مرداد۱۳۳۵، در روستای لاشیدان از توابع شهرستان لاهیجان دیده به جهان گشود. پدرش محمد جعفر و مادرش شهربانو نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. معلم بود. سال ۱۳۵۹ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و یک دختر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. هجدهم بهمن۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر و پا، شهید شد. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «مرتضی بکایی لشکاجان» نهم خرداد ۱۳۳۴، در روستای لشکاجان تابعه شهرستان رودسر به دنیا آمد. پدرش علی اکبر و مادرش ام البنین نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته ریاضی درس خواند و دیپلم گرفت. کارمند اداره راه و ترابری بود. سال۱۳۶۲ ازدواج کرد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. چهارم اسفند ۱۳۶۲، در دهلران به شهادت رسید. پیکر وی مدت ها در منطقه بر جا ماند و سال ۱۳۷۲ پس از تفحص در روستای کویه سفلا از توابع شهرستان زادگاهش به خاک سپرده شد. برادرش محمود نیز به شهادت رسیده است.

شهید «نصرالله محسنی خرمی» یکم فروردین ۱۳۴۴، در شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش یدالله و مادرش مریم نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان پاسدار وظیفه در جبهه حضور یافت. بیست و دوم بهمن۱۳۶۴، در اروندرود بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر، شهید شد. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «سید یونس حسینی آغوزبنی» یازدهم مهر ۱۳۱۱، در روستای آغوز بن از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش سیدمحمدعلی و مادرش سپیده نام داشت. تا سطح خارج در حوزه علمیه درس خواند. روحانی بود. دوم فروردین ۱۳۴۲، در مدرسه فیضیه قم توسط عوامل رژیم شاهنشاهی به شهادت رسید. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «عباس نجف یار» پنجم تیر۱۳۴۷، در روستای چوبر از توابع شهرستان تالش به دنیا آمد. پدرش خسرو، کارگر انبار بود و مادرش شهربانو نام داشت. دانشجوی سال دوم دوره کاردانی در رشته آبرسانی و گاز بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و هفتم اسفند ۱۳۶۶، در حلبچه عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به کمر، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای شهرستان آستارا واقع است.

شهی «خلیل نظری» یکم دی ۱۳۴۰، در شهرستان فومن دیده به جهان گشود. پدرش اسماعیل و مادرش کوکب نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. سال ۱۳۶۵ ازدواج کرد و صاحب یک پسرشد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. شانزدهم اسفند ۱۳۶۵، با سمت فرمانده گردان در بمباران هوایی شلمچه بر اثر اصابت ترکش به سر، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش قرار دارد. او را حجت نیز می¬نامیدند. برادرش بشیر نیز به شهادت رسیده است.

شهید «غلامرضا ادبی مهذب» یازدهم آبان ۱۳۳۸، در شهرستان فومن ‌به دنیا آمد. پدرش اسحاق، فروشنده بود و مادرش نرجس نام داشت. تا پایان دوره کاردانی در رشته آموزش ابتدایی درس خواند. معاونت تربیتی آموزش و پرورش بود. سال ۱۳۶۰ ازدواج کرد و صاحب دو دختر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. یازدهم بهمن ۱۳۶۵، با سمت فرمانده گروهان در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پا شهید شد. مدفن وی در مزار شهدای امام زاده میرزای زادگاهش واقع است. برادرانش علی و محمد ابراهیم نیز به شهادت رسیده اند.

شهید «حسین اصغری سندی» ششم شهریور ۱۳۲۷، در شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش علی، کشاورز بود و مادرش بلقیس نام داشت. تا پایان دوره کارشناسی درس خواند. تحصیلات حوزوی نیز داشت. روحانی و نماینده ولی فقیه در جهاد سازندگی بود. سال ۱۳۵۷ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و یک دختر شد. بیست و هشتم آذر ۱۳۶۰، در ماسال هنگام درگیری با گروه های¬ضدانقلاب بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مدفن وی در روستای سندبالا از توابع همان شهرستان واقع است.

شهید «محمدحسین افتخاری» یکم فروردین، ۱۳۲۹، در روستای گوشلوندان از توابع شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش محمدصادق، کشاورز بود و مادرش جمائیل نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواندودیپلم گرفت.فوق لیسانس حوزوی داشت. ازدواج کرد و صاحب سه پسر و سه دختر شد. ششم تیر ۱۳۶۹، در روستای کلیشم رودبار بر اثر سقوط بالگرد به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای امامزاده میرزای شهرستان زادگاهش واقع است.

شهید «اسماعیل امانی بوئینی» دهم اسفند۱۳۴۱، در روستای بوئین از توابع شهرستان فومن دیده به جهان گشود. پدرش گداعلی، کشاورزی می¬کرد و مادرش عالیه نام داشت. تا اول متوسطه درس خواند. کارگری و کشاورز بود. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت. دهم اردیبهشت ۱۳۶۵، در فکه توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «سیدحسین بقایی نژاد فومنی» هجدهم اردیبهشت۱۳۴۳، در شهرستان فومن دیده به جهان گشود. پدرش سید مصطفی، کارگر نیروگاه و نجار بود و مادرش شهربانو (فوت۱۳۶۰) نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواندودیپلم گرفت. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. بیستم دی ۱۳۶۵، با سمت فرمانده گروهان در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پهلو و شکم، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش قرار دارد. برادرش سید حسن نیز به شهادت رسیده است.

شهید «عظیم پورنصیری» هفتم خرداد ۱۳۴۷، در روستای کردمحله از توابع شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش عزیز، خیاط بود و مادرش منیر نام داشت. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند. روحانی بود. از سوی مراکز اعزام روحانی در جبهه حضور یافت. بیست و سوم خرداد ۱۳۶۷، در شلمچه بر اثر گرمازدگی به شهادت رسید. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «ایوب پورخوش سعادت» بیست ودوم تیر ۱۳۴۰، در شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش حسن، فروشنده بود و مادرش آمنه نام داشت. دانشجوی سال سوم در رشته الهیات و معارف اسلامی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. هفتم اسفند ۱۳۶۵، در شلمچه به شهادت رسید. پیکرش مدت ها در منطقه برجا ماند و سال ۱۳۷۳ پس از تفحص در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهید «رسول جعفری» یکم دی ۱۳۴۲، در شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش محمدحسن، فروشنده میوه و تره بار بود و مادرش سکینه نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته ریاضی درس خواند. طلبه علوم دینی و حوزوی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست‌وسوم دی ۱۳۶۵، در بمباران هوایی شلمچه بر اثر اصابت ترکش به پهلو وقطع پا چپ، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «غلامحسین زمانی سندی» یکم دی ۱۳۳۹، در شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش علیجان، کارمند بود و مادرش احسان نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند. سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. بیست و سوم دی ۱۳۶۵، با سمت مسئول واحد تبلیغات گردان در شلمچه بر اثر اصابت ترکش راکت هواپیما به سر و دست‌ها، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «محمدرضا عامر» نوزدهم فروردین ۱۳۳۹، در شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش اسماعیل، قصاب بود و مادرش انسیه نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته برق درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. سوم دی ۱۳۵۹، در سرپل¬ذهاب توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شکم و پا، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «سید محمد کریمی مالوانی» یکم مرداد ۱۳۴۵، در روستای سیاه¬پیران از توابع شهرستان فومن به دنیا آمد. پدرش سیدنور، کشاورزی می کرد و مادرش مرضیه نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. طلبه علوم دینی و حوزوی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. هشتم دی ۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت گلوله به گردن، شهید شد. مدفن وی درگلزار شهدای شهرستان زادگاهش واقع است.

شهید «محمد نعمتی آبکنار» هشتم فروردین ۱۳۴۷، در روستای آبکنار از توابع شهرستان بندرانزلی به دنیا آمد. پدرش شیخ حسن، کشاورز بود و مادرش نجمه نام داشت. تا اول متوسطه در رشته تجربی درس خواند. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و دوم بهمن ۱۳۶۴، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «رستم دیدگانی» کم فروردین ۱۳۳۵، در روستای رحمت آباد از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش جعفر و مادرش هاجر نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته مکانیک درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. دوازدهم فروردین ۱۳۶۱، با سمت فرمانده محور در تنگه‌کورک گیلانغرب توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش به سر، شهید شد. پیکر وی را در زادگاهش به خاک سپردند. او را محمد نیز می‌نامیدند.

شهید «حسین رنجبرتکلیمی» سی‌ام تیر ۱۳۴۳، در شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش محمدعلی (فوت۱۳۶۰) و مادرش مریم نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و نهم آبان ۱۳۶۱، در روستای بیساران مریوان توسط نیروهای عراقی به شهادت رسید. مزار او در روستای فیلده تابعه زادگاهش قرار دارد.

شهید «سید مجتبی حسینی سرخنی» یکم اردیبهشت ۱۳۴۷، درروستای سرخن ازتوابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش سیدصادق و مادرش منصوره نام داشت. تا سوم متوسطه درس خواند. طلبه سطح دوم در حوزه علمیه بود. بیست و پنجم مرداد ۱۳۶۵، درحادثه بمب گذاری توسط منافقین قم بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای شهرستان قم واقع است.

شهید «مهرداد غلامی» دوم آبان ۱۳۴۳، در روستای انارکول از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش نصرت، کشاورز بود و مادرش خانمان نام داشت. طلبه سال دوم علوم دینی و حوزوی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. هشتم اسفند ۱۳۶۲، در هورالهویزه به شهادت رسید. مزار او در روستای پره تابعه شهرستان زادگاهش قرار دارد.

شهید «وحید مصباحی» سوم فروردین ۱۳۴۹، در روستای آئینه¬ده از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش صدیق، محضردار بود و مادرش افسر نام داشت. تا سطح سوم در حوزه علمیه درس خواند. طلبه بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و دوم خرداد ۱۳۶۷، اطراف تپه شیخ محمد عراق به شهادت رسید. پیکرش مدت¬ها در منطقه برجا ماند و سال ۱۳۷۸ پس از تفحص در بقعه امام زاده حسین شهرستان قزوین به خاک سپرده شد. او را محمد¬وحید نیز می نامیدند.

شهید «حجت الله بیات» دوم فروردین ۱۳۳۹، درروستای ازنا ازتوابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش حسن، کارمند سازمان آب و برق بود و مادرش فیروزه نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته بازرگانی درس خواند. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. چهارم فروردین ۱۳۶۱، در رقابیه بر اثر اصابت گلوله به سر، شهید شد. مزار او در گلزار شیخان شهرستان قم واقع است.

شهید «سید مسیب سرداری ‌ابهری» یکم تیر ۱۳۴۵، در روستای دارستان از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش سیدعلی، بنا بود و مادرش ربابه نام داشت. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند. سال ۱۳۶۲ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. به عنوان پاسدار وظیفه در جبهه حضور یافت. بیست و یکم دی ۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش به صورت و سینه، شهید شد. مزار او در زادگاهش قرار دارد.

شهید «مسعود ملکی» یکم خرداد ۱۳۳۹، در شهرستان رودبار دیده به جهان گشود. پدرش لطف الله و مادرش سیده معطر نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. کارگر بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم شهریور ۱۳۶۵، در حاج عمران عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. پیکرش مدت ها در منطقه برجا ماند و سال ۱۳۷۴ پس¬از تفحص در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهید «غلامحسین صورتی» یکم خرداد ۱۳۴۱، در شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش سمیع، کارگر شرکت بود و مادرش لیلا نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند. کارگر کارخانه بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. هشتم آذر ۱۳۶۶، در ماووت عراق بر اثر اصابت ترکش به کمر، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش قرار دارد. برادرش محمد نیز به شهادت رسیده است.

شهید «سیدصادق شفیعی» دوازدهم دی ۱۳۳۹، در شهرستان رودبار دیده به جهان گشود. پدرش سیدولی، دفتردار بود و مادرش سید مونس نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان پاسدار وظیفه در جبهه حضور یافت. دهم شهریور ۱۳۶۵، در جزیره مینو بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ به گردن، دست، قلب و شکم، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای روستای فیلده از توابع زادگاهش واقع است.

شهید »مهران انصاری دوگاهه» هشتم مهر ۱۳۴۴، در شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش منصور، کارگر اداره برق بود و مادرش سیده عذرا نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. تا سطح یکم در حوزه علمیه ادامه تحصیل داد. طلبه بود. به عنوان پاسدار وظیفه در جبهه حضور یافت. بیست و پنجم اردیبهشت۱۳۶۵، در حاج عمران عراق بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مدفن وی در زادگاهش واقع است. او را مجتبی نیز می نامیدند.

شهید «بهرام علی اسدی» بیست و نهم دی ۱۳۳۶، در شهرستان رشت به دنیا آمد. پدرش زیدالله (فوت۱۳۶۰) و مادرش زرین‌تاج نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. کارگر بود. سال۱۳۵۸،ازدواج کردو صاحب دوپسر ودو دخترشد.به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و پنجم بهمن ۱۳۶۵، در شلمچه بر اثر اصابت ترکش به صورت، شهید شد. مزار او در گلزار شهدای شهر منجیل تابعه شهرستان رودبار واقع است.

شهید «غفور دهشجو» یکم شهریور ۱۳۴۱، در شهر منجیل از توابع شهرستان رودبار دیده به جهان گشود. پدرش غلامحسن (فوت۱۳۵۲) و مادرش سکینه نام داشت. دانش‌آموز چهارم متوسطه در رشته تجربی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیستم دی ۱۳۵۹، با سمت تیربارچی در ذالفقاریه آبادان بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. مزار او در شهرستان زادگاهش قرار دارد.

شهید «جهانگیر یوسفی فتسمی» یکم دی ۱۳۴۳، در روستای فتسم از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش اسدالله، کشاورز بود و مادرش رفعت نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و هفتم دی۱۳۶۵، با سمت معاون فرمانده تیپ الحدید در شلمچه بر اثر اصابت ترکش به سر، شهید شد. مدفن وی در روستای فیلده شهرستان زادگاهش واقع است.

شهید «محمدجواد شعبانی» بیستم تیر ۱۳۴۰، در شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش محرم، خواربار فروش بود و مادرش قمر نام داشت. دانشجوی دوره کاردانی در رشته تاریخ بود. سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. هفتم اردیبهشت ۱۳۶۵، در جزیره مجنون عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای روستای فیلده تابعه زادگاهش واقع است.

شهید «یونس پورابراهیم» یکم اسفند ۱۳۴۴، در روستای کلشتر از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش یحیی، کارمند بود و مادرش صغرا نام داشت. تا پایان دوره کاردانی در رشته ریاضی درس خواند. معلم بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و نهم دی ۱۳۶۶، در ماووت عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر وپا، شهید شد. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «غلامرضا عطایی» یکم شهریور ۱۳۴۶، در شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش جعفر، فروشنده بود و مادرش گل-جهان نام داشت. تا پایان دوره متوسطه درس خواندودیپلم گرفت. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و چهارم دی ۱۳۶۶، در ماووت عراق بر اثر اصابت ترکش به کمر، شهید شد. مدفن وی در محله تکلیم زادگاهش واقع است. نام مستعار او انوشیروان (انوش) بود.

شهید «سیدعلی اقبالی دوگاهه» هفتم مهر ماه ۱۳۲۸ ،در رودبار به دنیا آمد.پدرش سیدحجت‌،خوابارفروش بودومادرش طوبی نام داشت.تا پایان مقطع فوق لیسانس دررشته علوم وفنون نظامی تحصیل کرد.سرلشگرخلبان بود.فرمانده پایگاه هوایی شکاری تبریزبود.سال۱۳۵۴،ازدواج کردوصاحب ۱ پسر و۱ دختر شد. به عنوان لیدرخلبانان درجبهه حضور یافت.یکم آبان ماه ۱۳۵۹،درموصل به شهادت رسید. به دستورصدام پیکروی به دونیم شد.مدفن وی در بهشت زهراشهرستان تهران استان تهران واقع است.

شهید «بهروز خلیلی مقدم» پانزدهم بهمن ۱۳۴۵، در روستای کشکجان از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش نوروزعلی، کارگر فرمانداری بود و مادرش چهره نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت. سال ۱۳۶۴ ازدواج کرد. بیست و چهارم دی ۱۳۶۵، در سومار به شهادت رسید. پیکرش مدت¬ها در منطقه برجا ماند و پس از تفحص در گلزار شهدای شهرستان زادگاهش به خاک سپرده شد. برادرش علی نیز به شهادت رسیده است.

شهید «یوسف نژاد امان ارشاد» یکم مهر ۱۳۴۸، در شهر لوشان از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش اصغر و مادرش نارنج نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم شهریور ۱۳۶۵، در حاج عمران عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر، دست و پا، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

شهید «نورمحمد نظامی وند چگینی» یکم شهریور ۱۳۴۹، در روستای قاقزان از توابع شهرستان قزوین به دنیا آمد. پدرش نقی، راننده بود و مادرش بدری نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. جوشکار بود. سال ۱۳۶۴ ازدواج کرد. پاسدار وظیفه کمیته انقلاب اسلامی بود. بیست‌وهفتم آبان ۱۳۶۸، در کورین سیستان بلوچستان توسط قاچاقچیان و اشرار بر اثر اصابت گلوله به سر و شکم، شهید شد. مدفن وی در گلزار شهدای شهر لوشان تابعه شهرستان زادگاهش واقع است.

شهید «نورالله میرزایی پور» بیست و دوم دی ۱۳۳۷، در شهر منجیل از توابع شهرستان رودبار دیده به جهان گشود. پدرش نوروزعلی، کارگری می¬کرد و مادرش مدینه نام داشت. دانشجوی سال چهارم در رشته پزشکی بود. از سوی جهاد سازندگی در جبهه حضور یافت. دوازدهم اسفند ۱۳۵۹، با سمت پزشک در سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای شهر لوشان تابعه زادگاهش واقع است.

شهید فردین «کاظمی شیرکدهی» یکم مهر ۱۳۴۴، در روستای شیرکده از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش حسینعلی، کشاورز بود و مادرش گل¬مست نام داشت. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت. نهم دی ۱۳۶۳، در بستان بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «فتحعلی فردی نمک آورانی» یکم مهر ۱۳۴۶، در روستای بیورزن از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش علی، فروشنده بود و مادرش عشرت نام داشت. دانشجوی سال اول دوره کاردانی در رشته تربیت معلم بود و به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. پانزدهم اردیبهشت ۱۳۶۶، در بانه توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش به پا، شهید شد. مدفن وی در زادگاهش واقع است.

شهید «هدایت درویشوند» بیست ویکم فروردین ۱۳۴۲، در روستای بیورزن از توابع شهرستان رودبار به دنیا آمد. پدرش خانعلی کشاورز بود و مادرش ماهی نام داشت. تا پایان دوره کاردانی دررشته کارهای عمومی ساختمان درس خواند. فرمانده سپاه شهرستان رودباربود.ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد. دوازدهم آذر۱۳۹۰، ‌در جاده سامرادرخاک عراق بر اثر حادثه تروریستی وانفجاربمب به شهادت رسید. مدفن وی درزادگاهش واقع است. برادرش پرویز نیز به شهادت رسیده است.

شهید «حافظ محسنی خرمی» شانزدهم اسفند ۱۳۴۴، در شهرستان رودبار دیده به جهان گشود. پدرش نورالله، کارگر شرکت سد سازی بود و مادرش بلقیس نام داشت. دانش¬آموز دوم متوسطه در رشته انسانی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. بیست و دوم فروردین ۱۳۶۲، در فکه به شهادت رسید. مزار وی در روستای تکلیم از توابع زادگاهش قرار دارد. برادرش نصرالله نیز به شهادت رسیده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.