×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
استاندار گیلان:  شرایط کنونی نیازمند همت مضاعف همه مسئولان است

استاندار گیلان با بیان اینکه مقطع زمانی کنونی و شرایط حال حاضر نیازمند همت و تلاش مضاعف همه مسئولان است، به در پیش بودن فصل کشاورزی اشاره و بر لزوم اتخاذ تدابیری اصولی برای تسهیل کار کشاورزان تأکید کرد.
به گزارش گیلان پیام، دکتر ارسلان زارع در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا استان که شماری از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، اظهار داشت: طبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در کنترل و مهار این بیماری مثبت بوده و انشاالله با همکاری مردم دوره کنترل و رهایی این بیماری در ایران نسبت به بسیاری از کشورها کوتاه تر خواهد بود و امیدواریم در آینده ای نزدیک پایان بیماری در ایران را جشن بگیریم .
وی همکاری مردم در مدیریت و مهار این بیماری را شایسته تقدیر دانست و با اشاره به اقدامات قهرآمیز در برخی کشورها یا در نظر گرفتن جریمه ای سنگین برای جلوگیری از تردد مردم در خیابان ها ادامه داد: مردم ایران اسلامی عموما به توصیه های بهداشتی پزشکان توجه و با وجود همه تنگناها و مشکلات، بخش اعظمی از اصناف به تصمیمات ستاد مدیریت کرونای استان تمکین کرده اند.
دکتر زارع با یادآوری اینکه از معدود استان هایی بودیم که پیش از نیمه اسفندماه از هم وطنان خواستیم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از سفر به این استان خودداری کنند، اظهار داشت: آمار تردد خودروها تا اواخر اسفندماه ۹۸ کاهش ۸۰ درصدی ورود خودرو به گیلان نسبت به مشابه سال قبل را نشان می دهد .
وی افزود: استان گیلان رکورددار کمترین تردد در سفرهای نوروزی بوده چنانکه در ۱۰ روز گذشته نیز ۸۶ درصد کاهش تردد و ۶۱ درصد کاهش مصرف سوخت نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان را شاهد بوده ایم.
وی به کاهش ترددها در محورهای درون استانی نیز اشاره کرد و در تحقق این مهم علاوه بر توصیه مسئولان، گروه های دیگری همچون فعالان فرهنگی-اجتماعی، صدا و سیما ، ائمه جمعه و تشکل‌های مردم نهاد ، و نگاه خوب فرهنگی مردم را موثر خواند.
استاندار گیلان با یادآوری اینکه پیش از تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص تعطیلی واحدهای صنفی غیرضروری ، شاهد کاهش ساعت کاری و تعطیلی داوطلبانانه برخی اصناف بوده ایم، گفت: طی سه روز گذشته از افزون بر ۱۱۰هزار واحد صنفی در گیلان، تنها ۴۷۶ واحد متخلف شناسایی شده اند.
وی ضمن قدردانی از مردم استان برای همکاری با مسئولان جهت مهار بیماری کرونا تصریح کرد: به سبب تاثیر بالای حذف اجتماعات، رفع تماس‌ها و کاهش ترددها در قطع زنجیره گسترش ویروس، از مردم می خواهم همچنان به روند خودمراقبتی و دیگر مراقبتی ادامه داده و نیز در ۱۳ فروردین به پویش “در خانه بمانیم” پایبند باشند.
وی خاطرنشان کرد: البته در روز طبیعت؛ محدودیت‌های ترافیکی حسب تصمیم‌گیری ستاد ملی مدیریت کرونا توسط نیروی انتظامی اجرا می‌شود .
استاندار گیلان با بیان اینکه در تهیه اقلام مورد نیاز مردم مشکلی وجود ندارد، افزود: برای جلوگیری از کاهش ترددهای غیر ضروری لازم است اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و صمت با همکاری اداره کل استاندارد ، اصناف و فروشگاه‌ های زنجیره شرایطی برای خرید آنلاین مردم فراهم کنند که از این رو به زودی از سامانه ای جامع برای فروش انواع محصولات رونمایی می شود.
وی با تاکید بر ایجاد سامانه ای درون استانی علاوه بر درگاه بازارگاه ایران گفت: با اجرای این برنامه، فرصتی پیش می آید تا از کسب و کارهای موجود در استان استفاده بهتری کنیم و مردم بتوانند با حضور در منزل اقلام مورد نیاز خود با اولویت محصولات تولیدی استان با قیمت مناسب را تهیه کنند.
نماینده عالی دولت در گیلان از صدا و سیمای مرکز استان خواست به صورت رایگان نسبت به تبلیغ سامانه یادشده اقدام و شهرداری ها نیز در مرکز استان و شهرستان‌ها از بیلبوردهای معابر جهت معرفی این نرم افزار استفاده کنند.
وی یادآور شد: صدا و سیما در پخش برنامه های سرگرم کننده اقدامات خوبی داشته اما لازم است ساعتی مشخص را به موضوع کرونا اختصاص دهد و اطلاع رسانی های دقیق در راس ساعت معین اعلام شود .
دکتر زارع به پیشنهاد کارگروه تولید، توزیع و نظارت ستاد مدیریت بیماری کرونا استان مبنی بر عرضه تولیدات مواد ضد عفونی شرکت های گیلان به خارج از استان اشاره و اظهار کرد: با توجه به برآورده شدن نیاز داروخانه ها از مواد ضدعفونی ، فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های عرضه کالای پزشکی در خصوص توزیع محصولات بهداشتی تولید شده در گیلان نیز اقدام نمایند.
وی با اشاره به آغاز کار کشاورزی در استان ضمن تاکید بر تامین نیازهای کشاورزی اعم از کود، بذر و … و در اختیار گذاشتن آنها نزد کشاورزان یادآور شد: از موضوعاتی که در کوتاه مدت و میان مدت باید به آن توجه شود؛ تسطیح اراضی و استفاده حداکثری از توان ماشین آلات در گیلان است.
وی با بیان اینکه در سال جاری حسب اعلام آمادگی جهاد کشاورزی باید ظرفیت مکانیزاسیون کشاورزی استان را به ۷۰ درصد برسانیم ، گفت: در حوزه بهره مندی از ماشین آلات کشاورزی وضعیت خوبی داریم و می‌توانیم از ظرفیت استان‌های دیگر نیز در این خصوص استفاده کنیم.
دکتر زارع بیان داشت: با توجه به محدودیت های ترافیکی در این جلسه مصوب می‌شود تردد ماشین آلات کشاورزی به استان بلامانع باشد و البته لازم است گواهی تردد برای صاحبان این وسایط در اسرع وقت صادر شود.
استاندار گیلان همچنین افزود: به سبب لزوم دسترسی کشاورزان به اقلام مورد نیاز کشاورزی، فروشگاه های تامین ماشین آلات کشاورزی نیز می توانند با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و دبیرخانه ستاد استان فعالیت خود را از سر گیرند.
وی با بیان اینکه به مصلحت نمی باشد که از تردد کارگران فصلی جلوگیری کرد ، گفت: برای ورود افرادی که قصد جابجایی با هدف انجام کار کشاورزی را دارند، تصمیماتی گرفته و تلاش شود بحث غربالگری و تب سنجی در جهت کنترل ویروس صورت گیرد.
وی در ارتباط با مرغداری ها نیز گفت: این بخش نیز برای ما مهم است زیرا قسمت اعظمی از اشتغال و درآمد در استان از این روش تامین می شود لذا باید ضمن حفظ کنترل قیمت، از وارد آمدن ضربه به جریان تولید و اقتصاد صاحبان این بخش جلوگیری به عمل آید و زمینه انتقال تولیدات به سایر استان ها فراهم گردد.
استاندار گیلان در خصوص پیشنهاد کانون سردفتران برای تقلیل زمان حضور آنها در دفاتر گفت: با توجه به کاهش یا عدم نیاز فوری مردم به این مراکز، می توان تا روز ۲۰ فروردین نسبت به نوبت بندی این دفاتر اقدام کرد.
نماینده عالی دولت در گیلان به موضوع بازگشایی چاپخانه‌ها جهت چاپ جراید استان نیز اشاره و اضافه کرد: در خصوص این موضوع بر اساس اقتضائات و ضروریات در کارگروه رسانه با هماهنگی ستاد تصمیم‌گیری شود.
وی در مورد برگزاری کنسرت های آنلاین، ضمن تقدیر از این اقدام شایسته تاکید کرد : برای اجرای این برنامه ها در صورت لزوم فضای تالار مرکزی رشت به صورت رایگان جهت تولید این برنامه های هنری، اختصاص یابد و صدا و سیما، رسانه ها و شهرداری ها نیز همکاری نمایند.
استاندار گیلان در خصوص موضوعات پس از کرونا و لزوم توجه به آنها نیز گفت: به جهت جلوگیری از هرگونه ضرر به فعالان اقتصادی و دیگر بخش ها، کمیته اقتصادی و اجتماعی تشکیل شده تا با برگزاری جلسات کارشناسی و بررسی دقیق، نسبت به شناسایی مشکلات و راهکارهای برون رفت از آنها و اعلام نتیجه به شورای برنامه ریزی استان اقدام گردد.
وی به سیاست هایی که در ستاد ملی و در سطح کلان در این خصوص اتخاذ شده از جمله ارائه تسهیلات به صاحبان واحدهای اقتصادی و نیز تسهیلات با سود اندک اشاره و خاطرنشان کرد: موضوع اجرای استمهال تسهیلات بانکی و نیز برخی خدمات از سوی شرکت های خدمات رسان با جدیت دنبال می‌شود.
دکتر زارع با تأکید بر لزوم افزایش پهنای باند اینترنت از سوی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، به زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: تصمیمات لازم برای جبران عقب‌ماندگی‌های تحصیلی اخذ شده و در جلسات آتی ، تاریخ دقیق بازگشایی آنها مشخص و اعلام می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معدود افرادی که اصرار به ورود به استان داشته یا نسبت به بخشنامه ها و تصمیمات ستاد مدیریت کرونا بی اعتنایی می کنند، گفت: با این افراد برخوردهای قانونی صورت می گیرد.
استاندار گیلان ادامه داد: قدردان همه کسانی که دغدغه سلامت مردم را دارند و برای تحقق برنامه های توسعه استان، تحقق شعار سال و پیروزی بر بیماری کرونا همت می کنند، هستم ولی برخی مدیران در اجرای این برنامه ها کند عمل کرده و چنین می پندارند که روال امور، همچنان عادی و طبیعی است .
دکتر زارع ادامه داد: در حالیکه باید با تشدید فعالیت ها و همتی مضاعف در مسیر انجام مسئولیت ها و توسعه استان اهتمام ورزیم.
وی در خاتمه سخنانش با تبریک اعیاد شعبانیه و روز جمهوری اسلامی ایران گفت: دوازدهم فروردین ماه در تقویم ملی کشورمان، به عنوان روزی نام گرفته که حاصل آرمان های بلند ملت بزرگ ایران و بنیانگذار فقید انقلاب و برخواسته از ایدئولوژی توحیدی، بر مبنای دین مبین اسلام و ناشی از اراده ملت در شکل گیری نظام سیاسی ما که مبنای آن مردم سالاری دینی است.
استاندار گیلان هدف همه ارکان نظام و خدمتگزاران کشور را خدمت صادقانه به ملت ایران ذکر و اضافه کرد: در بیش از چهار دهه ای که از عمر انقلاب می گذرد؛ با فراز و ونشیب هایی روبرو بوده ایم ولی مردم ایران همواره از مسئولان حمایت و پشتیبانی کرده اند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.