×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
وزیر نفت: مردم گیلان به برکت گاز توانستند از برف سنگین امسال عبور نمایند

بیژن نامدار زنگه وزیر نفت در بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدمات سبز با بیان این مطلب اظهار کرد: به نظر من یکی از بزرگترین کارهایی که وزارت نفت در جهت حفظ محیط زیست انجام داده، تولید گاز و توسعه گازرسانی در کشور بوده است.
به گزارش گیلان پیام،این مقام مسئول با اشاره به بارش سنگین برف در برخی استان ها کشور من جمله گیلان، گفت: بارش برف در این استان موجب قطع جریان های برق و آب شد ولی گاز قطع نشد و مردم این استان به برکت گاز هم توانستند روشنایی داشته باشند و هم این که با گرمای گاز، برف را آب کرده و از آن استفاده کنند.
وزیر نفت با بیان این که امروزه مقرون به صرفه نیست فرد برای تهیه سوخت، درختان را قطع و جنگل ها را تخریب کند، اظهار کرد: جایگزین گاز به عنوان سوخت پاک و ارزان، کار بسیار بزرگی بود که در کشور صورت پذیرفت به طوری که تقریبا کار گازرسانی دراکثر استان ها رو به اتمام بوده و این خدمتی است که انجام دادیم
وزیر نفت افزود: در سال ۹۲ که مسئولیت وزارت نفت را برعهده گرفتم، نزدیک ۴۳ درصد نیروگاه ها سوخت مایع استفاده می کردند و این رقم در سال گذشته به زیر ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده، ضمن این که هر ساله ۸ الی ۹ درصد مصرف سوخت نیروگاه ها افزایش می یابد.
زنگنه با بیان اینکه تولید گاز را با محوریت پارس جنوبی ۲٫۴ برابر کرده ایم، تصریح کرد: در سال ۹۲ تولید گاز در پارس جنوبی ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز بود و این رقم در سال جاری به ۶۷۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این میزان تولید، کاری بسیار بزرگ از نظر زیر ساختی صورت گرفته است.
زنگنه اعلام کرد: اوایل سال ۹۹ تولید کل گاز ایران از رقم هزار میلیارد متر مکعب در روز می گذرد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود در خصوص توجه به مسائل زیست محیطی در تولید گاز اشاره کرد و گفت: گاز در واقع پاکترین سوخت هیدرو کربوری ممکن است که جایگزین سوخت های آلاینده مانند نفت کوره شده به طوری که امروزه ۹۵ درصد جمعیت کشور از گاز طبیعی استفاده می کنند و این کار به نوبه خود بی نظیر است.
وزیر نفت یکی دیگر از اقدامات این وزرات خانه برای حفظ محیط زیست را توسعه گاز CNG برای مصرف سوخت خودروها بیان کرد و گفت: به اعتقاد من CNG سوخت بومی ماست؛ در حال حاضر حدود ۳ هزار جایگاه سوخت CNG در کشور وجود دارد که هنوز از ظرفیت خالی نیز برخوردارند، که بعد از افزایش قیمت بنزین تمایل برای استفاده از این سوخت بیشتر شده است.
زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف بی رویه انرژی در کشور اشاره کرد و افزود: امروز شدت مصرف انرژی گاز در ایران بالاست، به طوری که هم اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز مصرف خانگی ما است که این رقم نزدیک مصرف کل یک قاره بزرگ است؛ از این رو باید تقاضا در این بخش معقول شود همچنین برای تغییر در این روند و کاهش مصرف سوخت، هم باید کیفیت خودروهای سواری تغییر کند و هم بر کارکرد موتورخانه‌ها نظارت شود.
وزیر نفت اظهار کرد: خودم را مؤظف می‌دانم حامی محیط زیست باشم. معتقدم اگر از محیط زیست کشورمان حمایت نکنیم نسل‌های آینده ما را نخواهند بخشید.
شایان ذکر است در بیست و یکمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز از ۵۶ واحد صنعتی و ۲۱ واحد خدماتی سبز تقدیر شد که از این ۷۷ واحد، ۴ واحد صنعتی و ۳ واحد خدمات، برگزیده شناخته شدند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.