×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نشست خبری پیشگیری و کنترل کرونا ویروس جدید، در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با محوریت پیشگیری و کنترل کرونا ویروس، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش گیلان پیام، دکتر ارسلان سالاری – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با محوریت پیشگیری و کنترل کرونا ویروس ، با حضور جمعی از معاونان دانشگاه و اصحاب رسانه در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه شیوع کرونا ویروس از دو ماه پیش در چین و سی کشور دیگر مطرح شد، گفت: در استان گیلان نیز توسط مسوولان دانشگاه، از ابتدا تمهیدات لازم در مرز زمینی آستارا و دریایی انزلی انجام شد و برای حدود ۷۰هزار نفر، غربالگری و تب سنجی صورت گرفت.
وی افزود: در هفته پیش که شیوع این بیماری در قم مطرح شد، با هماهنگی های به عمل آمده با وزارت بهداشت و حضور معاون درمان وزارت در گیلان، جلساتی در استانداری و فرمانداری برگزار شد و تمهیدات لازم نیز در زمینه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا اتخاذ شد
دکتر سالاری خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که واقعیت ها را بیان کنیم و در این زمینه، نقش اصحاب رسانه جهت آگاه سازی جامعه و اطلاع رسانی صحیح حایز اهمیت است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان – یادآور شد : قبل از ویروس کرونای جدید، شش نوع ویروس کرونا وجود داشت که چهار نوع ویروس عامل سرما خوردگی عادی بودند و بارها به آن مبتلا شده ایم.
وی ادامه داد: یک نوع هم در سال ۲۰۰۳ به نام سارس در چین ایجاد شد که بعد از یک سال ناپدید شد. پس از آن، ویروس مرس که از عربستان اغاز شد و اکنون ویروس کرونای جدید در سی کشور جهان از جمله ایران شیوع یافته است.
دکتر سالاری با بیان اینکه در حال حاضر امکانات تشخیصی در استان وجود ندارد، گفت: نمونه های آزمایشگاهی برای تشخیص ویروس به تهران فرستاده می شود، ولی سعی ما این است که استان گیلان در آینده نزدیک به این امکانات مجهز شود.
وی افزود: واقعیت این است که مرگ و میر مبتلایان به کرونا، از انفولانزای نوع B کمتر است و در کودکان زیر ده سال، کمتر از دو درصد است.
دکتر سالاری با بیان اینکه رعایت اصول بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری است، گفت: مدت انتقال این ویروس ممکن است تا دوهفته طول بکشد، افرادی با کرونا مثبت، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و ناقل این بیماری باشند . حدود بیست تا سی درصد بیماران ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند و ده درصد هم نیازبه بستری در بخش ای سی یو داشته باشند. بنابر این وظیفه اصحاب رسانه است که برای آگاهی بخشی به مردم و رعایت اصول بهداشتی به دانشگاه علوم پزشکی کمک کنند.
وی با بیان اینکه ویروس کرونا واکسن ندارد و قابل درمان نیست، گفت: کمترین هزینه برای پیشگیری از این بیماری، شستن مرتب دست با آب و صابون است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از چهار مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در گیلان خبر داد و افزود: متاسفانه از این تعداد، دو مورد فوت شدند.
دکتر سالاری در خصوص تمدید تعطیلی مدارس و سایر مراکز آموزشی گفت: در این مورد، در حال رایزنی با وزارت بهداشت و استانداری هستیم و پس از اعلام نتیجه، به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.
در ادامه دکتر معصومی -فوق تخصص بیماری های عفونی و کارشناس ارشد مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، استفاده از ماسک را در بیشتر موارد غیرضروری دانست و افزود: استفاده از ماسک فقط در مواردی که افراد سالم با بیماران سروکار دارند و یا در محل تجمعات حضور دارند و یا افرادی که بیمار هستند، ضروری است. /انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.