×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مدیرکل کمیته امداد گیلان:  مددکاران حلقه اتصال مددجویان و کمیته امداد هستند

مددکاران حلقه اتصال مددجویان و کمیته امداد هستند


بر اساس رویکرد کمیته امداد مبنی بر توانمندسازی خانوارهای تحت حمایت، فعالیت‌های این نهاد مبتنی بر مددجو محوری با بهره گیری از ظرفیت مددکاران انجام می شود .

به گزارش گیلان پیام، عباس اهرابی، مدیرکل کمیته امداد گیلان با اشاره به آسیب پذیرتر بودن اقشار ضعیف جامعه در جوامع امروزی گفت : با توجه به پیچیدگی‌ها و شرایط خاص زندگی و وجود برخی چالش‌ها، مشکلات و فشارهای روانی به‌ویژه برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه ، برای رفع این مشکلات و حفظ سلامت روحی مددجویان، ارائه خدمات مددکاری به آن‌ها امری ضروری و مهم است.
وی با بیان اینکه برخی از مددجویان به دلیل عدم آگاهی و یا سکونت در مناطق محروم توانایی حل مشکل خود را ندارند افزود : مددکار کمک می‌کند مددجو مشکل خود را شناخته و به توانایی‌های خود پی ببرد و با استفاده از منابع و امکانات موجود در جهت حل مشکل خود برآید.
اهرابی مددکاری اجتماعی را عبارت از مجموعه‌ای متشکل از تدابیر و مشاوره‌ها و فعالیت‌های حرفه‌ای که با ایجاد تغییر و دگرگونی مناسب در شرایط مادی و معنوی مددجویان، زمینه رشد و تعالی آنان را فراهم آورد دانست و ادامه داد : کمیته امداد یک نهاد مددکاری است که مددکاران علاوه بر اشراف کامل بر مسائل خانواده، می‌توانند مشکلات مددجویان را کاهش دهند بر این اساس نیاز به توسعه و ترویج دیدگاه مددکارانه و نهضت مددکاری برای رویارویی کارساز با معضلات و مشکلات مددجویان بیش از گذشته احساس می‌شود.
مدیرکل کمیته امداد گیلان با تاکید بر اینکه مددکاران حلقه اتصال مددجویان و کمیته امداد هستند خاطرنشان کرد : بر اساس رویکرد کمیته امداد مبنی بر توانمندسازی خانوارهای تحت حمایت، فعالیت‌های این نهاد مبتنی بر مددجو محوری با بهره گیری از ظرفیت مددکاران انجام می شود .
وی با اشاره به تأثیرگذاری حضور مددکار در کنار خانوارهای تحت حمایت تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰۵ مددکار رسیدگی پرونده های مددجویان را به عهده‌دارند که تعداد پرونده و میزان رسیدگی به پرونده هریک از مددجویان بر اساس جامعه مددجویی هر شهرستان ممکن است کم یا زیاد شود.
اهرابی یکی از دغدغه های خانوارهای نیازمند برای تحت حمایت قرار گرفتن را نحوه بررسی و شناسایی آن ها عنوان کرد و افزود مددجویان به‌طورمعمول از سه روش شناسایی توسط امدادگران، مراجعه مستقیم مددجو و معرفی توسط افراد و مراجع ذیصلاح با کمیته امداد در ارتباط هستند ، شیوه تحقیق این نهاد به این صورت است که پس از مراجعه مددجو و طرح مشکل، مددکاران در بازه زمانی مشخص به محل سکونت وی مراجعه کرده و به چهار روش مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و بررسی وضعیت زندگی وی اطلاعات دقیق و کاملی از مشخصات و مشکلات او به دست می‌آورند و تمام موضوعات مطرح شده نیز به صورت محرمانه نزد مددکار و سپس مجموعه مددکاری قرارمی گیرد.
وی شناسایی مسائل، مشکلات، تاریخچه مشکل، علت بروز یا توسعه مشکل، شیوه‌های کنترل یا حذف مشکل، استعدادها، انگیزه و علایق، زمینه‌های کاری، میزان و نوع کمک‌های مناسب حال مددجو و ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع مشکلات موجود را از دیگر وظایف مددکاران مطرح کرد.
مدیرکل کمیته امداد گیلان با بیان اینکه برای اطلاع همیشگی و مستمر از وضعیت خانواده مددجو هر سال یک‌بار نسبت به وضعیت خانواده تحقیق مجدد به عمل می‌آید گفت : اگر مشکلات مددجو در حدی باشد که ضرورت ارائه حمایت از وی روشن شود حتماً حمایت از وی ادامه پیدا خواهد کرد .
اهرابی درباره نقش مددکار در پیشگیری و مداخله آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی تنوع زیادی دارد و علت و علل بروز آن‌ها متنوع است با این شرایط حوزه مددکاری با رویکرد حرفه‌ایی و پیچیده‌ای روبرو بوده که نیازمند مداخلات و درمان‌های تخصصی است.
شایسته ذکر است در حال حاضر قریب به ۱۲۰ هزار خانوار از مددجویان و اقشار آسیب‌پذیر در گیلان تحت حمایت کمیته امداد هستند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.