×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
انتقاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از پخش نشدن صوت اذان در شهر

ارشادمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مسجد را پایگاه واقع نگری و رهنمون شدن به حق دانست و تصریح کرد: مساجد انسان را از انحراف بازداشته و ترک گناه را موجب شده و شرم و حیا ایجاد می‌کند.به گزارش گیلان پیام به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان روز یکشنبه اول شهریور در همایش تجلیل از فعالان فرهنگی مساجد استان که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی مسجد در حسینیه حضرت ابوالفضل(علیه السلام) رشت برگزار شد، تراکم جمعیت در استان گیلان که بیست و هشتمین استان وسیع کشور است را ۱۷۷ نفر در هر کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: ۲ هزار و ۸۰۳ مسجد در استان وجود دارد که با توجه به تراکم جمعیت استان، با کمبود مسجد مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه کمبود مسجد در اعیادی مانند عید فطر نمود پیدا می‌کند افزود: با وجود کمبود مسجد در روزهای عادی با کمبود مخاطب مواجه هستیم و باید راهکاری برای جذب مخاطب به این اماکن مقدس بیابیم.

فاضلی ادامه داد: باید مساجد ما به پایگاه خاص خود رسیده و مرکزیت یابند که در این راستا ۷۲۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان فعال هستند.

وی با تصریح اینکه برادری در مساجد کامل می‌شود اظهار کرد: مباحثه از اصول مسجد بوده و یکی از کارکردهای مسجد مباحث اندیشه‌ایی است و در مساجد به علم و دانش تازه می‌رسیم و مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود بر این نکته که مسجد جایگاه تفکرات است تاکید کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مسجد را پایگاه واقع نگری و رهنمون شدن به حق دانست و تصریح کرد: مساجد انسان را از انحراف بازداشته و ترک گناه را موجب شده و شرم و حیا ایجاد می‌کند.

فاضلی در ادامه به معماری مساجد اشاره و آن را فوق العاده دانست و تاکید کرد: سردرب، مناره، گلدسته، محراب هر کدام دارای معماری خاص خود است، محراب محل جنگ با نفس، فروتنی و تواضع است که باید به این اصول در احداث مساجد رعایت شود.

وی در ادامه با انتقاد از پخش نشدن صدای اذان در شهر تصریح کرد: صدای اذان باید در کشورهای اسلامی آشکارا بلند باشد و هویت مسلمان صدای اذان است.

این مسوول با بیان اینکه صوت دلنشین اذان باید در سه وقت شرعی از بلندگوی مساجد به گوش رسیده و محدود به فضای مسجد نباشد افزود: این امر در اکثر کشورهای اسلامی رعایت می شود حتی در استان مسلمان نشین سنجاک صربستان صدای اذان آشکارا به گوش می‌رسد و آنهایی که مخالف با پخش صوت اذان هستند باید به کشورهای اسلامی سفر کنند که چگونه صوت اذان فضای شهر را معنوی می‌کند.

فاضلی خاطرنشان کرد: طنین صدای اذان در جامعه آرامش بخش است چرا که اذان در دستگاه موسیقی مانند همایون خوانده می‌شود و موسیقی برای انسان در این پژواک آرامش می‌آورد.

در ادامه لطفی نژاد، رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات استان گیلان نیز هدف از برگزاری این همایش را ایجاد وفاق در ارکان موجود در مسجد و گسترش ارتباط آنان دانست و گفت: مساجد به عنوان پایگاه اصلی حفظ و انسجام نیروهای انقلابی است.

وی بر تقویت نقش مساجد به عنوان محور فعالیت‌های دینی و فرهنگی تاکید کرد و گفت: حضور نیروهای بسیجی در مساجد باید محسوس باشد.

گفتنی است، در این مراسم از یکصد نفر از فعالین و نخبگان مسجدی تجلیل شد.

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.