×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
دکتر روحانی در اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع):ما هلال شیعه نداریم بلکه قمر و بدر اسلام داریم/ مرز اسلام اعتقاد و ایمان است نه خون و جغرافیا/ باید در برابر انحراف و تحریف اسلام بایستیم/ اسلام دین صلح و سلام است/ ایران اسلامی الگویی برای اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب مختلف است/ اقتدار ایران منطق، استدلال و دعوت به صلح است

رییس جمهوvر

رییس جمهوری، قدرت جمهوری اسلامی ایران را در سایه برخورداری از منطق، توان مذاکره و داشتن گفتمان جدید دانست و تصریح کرد: ایران، اقتدار خود را در تسلیحات و اعمال زور نمی‌بیند بلکه آن را در منطق، استدلال و به اهتزاز درآوردن پرچم صلح و ثبات می‌داند.به گزارش گیلان پیام ،حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در افتتاحیه ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) و همایش بین‌المللی امام سجاد (ع) با تأکید بر ضرورت انسجام و یکپارچگی در برابر توطئه‌های دشمنان اظهار داشت: دشمنان بدنبال ایجاد انحراف و انشقاق در دین و بین مسلمانان هستند که باید در برابر این انحراف و تحریف ایستادگی و مقاومت کنیم و اجازه ندهیم از طریق گروهک‌های تروریستی، دین اسلام را که دین صلح، اعتدال و رحمت برای همه انسان‌ها است، دین خشونت، کشتار و نابودی تمدن‌ها معرفی کنند.
رییس جمهوری تصریح کرد: اقتدار و قدرت علمی، معنوی و سیاسی ایران علیه هیچ یک از کشورهای همسایه‌ نبوده و نخواهد بود و ما به دنبال آن هستیم که با استفاده از اقتدار خود، صلح و ثبات در منطقه بوجود آوریم.
دکتر روحانی گفت: امروز ثابت کرده‌ایم که با قدرت سیاسی و منطق قادریم در برابر قدرت‌های جهان نشسته و آنها را وادار کنیم که بر حق مسلم ملت ایران سرفرود آورند و نیز ثابت کردیم این ملت قادر است با منطق و استدلال، به اهداف بلند خود و برخورداری از علم و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و از بین بردن تحریم و پایان دادن به قطعنامه‌های غلط شورای امنیت دست یابد.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه اقتدار و امنیت واقعی را علم ، وحدت و اخلاق می‌تواند بوجود آورد، گفت: نه برخورداری از بمب اتم توانست برای متجاوزین صهیونیستی امنیت و ثبات به وجود آورد و نه داشتن سلاح‌های مدرن توانسته برای برخی کشورها که تصور می‌کنند با بمباران و هواپیما می‌توانند ملت مظلومی مثل ملت یمن را به زانو درآورند، امنیت به وجود آورد.
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مکتب اهل بیت (ع) مکتب تفسیر واقعی اسلام و قرآن است، اظهار داشت: دشمنان می‌خواهند در منطقه ما تفرقه و انشقاق وجود داشته باشد و برخلاف ادعای آنها، ما هلال شیعه نداریم بلکه قمر و بدر اسلام داریم و معتقدیم همه مسلمانان در برابر کفر و نفاق یکپارچه و متحد هستند و امام راحل به ما آموختند که چگونه پیروان اهل بیت و شیعیان و اهل سنت برادرانه در کنار هم باشند و امروز مقام معظم رهبری هم بر این اصل وحدت تکیه دارند و به ما آموخته‌اند که باید با یکدیگر متحد باشیم.
رییس جمهوری که اظهاراتش با صلوات و تکبیر حاضران تایید می شد، گفت: دیروز غرب و شرق ادعا می‌کردند که دوران دین به پایان رسیده است اما انقلاب اسلامی این واقعیت را مبرهن ساخت که اتفاقاً امروز عصر دین و روزی است که ایمان و اخلاق منجی واقعی انسان و نسل جوان می‌باشد.
دکتر روحانی با بیان اینکه امروز که دشمن متوجه شده که اقداماتش برای دین زدایی به سنگ خورده است مسیر انحرافی جدیدی را شروع کرده و آن تحریف واقعیت دین است،خاطرنشان کرد: دشمن قصد دارد دین قانون، اخلاق، برادری، عطوفت و رحمت را دین خشونت، افراط، تفرقه، کشتار و انشقاق معرفی کند و باید در برابر این انحراف و تحریف ایستادگی و مقاومت کنیم.
دکتر روحانی ایران اسلامی را الگویی برای اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب مختلف دانست و گفت: همانند عصر پیامبر اسلام (ص) که حاکمیت و حکمت اکثریت برقرار بود و حقوق اقلیت در مدینه همواره حفظ می‌شد در ایران هم اسلام و مردم‌سالاری برقرار است و حقوق اقلیت محفوظ بوده و دین در میان شیعه و سنی برادری برقرار کرده است.
رییس جمهوری اضافه کرد: مردم ایران اعم از مسلمان، ارمنی و زرتشتی عاشق اهل بیت (ع) هستند و در روز عاشورا و تاسوعا به امام حسین (ع) احترام می‌گذارند و تفاوتی بین شیعه و سنی و مسلمان و غیرمسلمان در تاریخ این کشور وجود ندارد.
دکتر روحانی گفت: مکتب اهل بیت(ع) مکتب راستین اسلام و قرآن است و مگر می‌توان مسلمانی را یافت که به امام علی (ع) و اباعبدالله الحسین (ع) احترام نگذارد و مگر می‌توان مسلمانی را یافت که آینده تاریخ جهان را به مهدویت گره نزده باشد.
رییس جمهوری با بیان این که امروز همه باید به دنبال کلمه «سواء» باشیم، اظهار داشت: امروز منطق ما در برابر همه جهانیان کلمه «سواء» است و این کلمه که در قرآن به آن تأکید شده در دنیای امروز به معنای صلح، همزیستی مسالمت آمیز، وحدت و برادری همه مسلمانان است. کلمه «سواء» به معنای دنیای عاری از خشونت و انشقاق و افتراق است.
دکتر روحانی اظهار داشت: امروز در جامعه ایران، اهل سنت نه تنها از حاکمیت قانون و قانون اساسی دفاع می‌کند بلکه در بسیاری از نقاط مرزی کشورمان و در بخش‌هایی از کردستان، ترکمن صحرا، خراسان و سیستان و بلوچستان مرزبانان خوبی برای حراست از مرزهای کشورمان هستند.
رییس جمهوری با بیان این که دشمن قصد دارد ما را از اسلام واقعی جدا کرده و دین را منشأ خشونت معرفی کند، اظهار داشت: همه ادیان آسمانی به دنبال کرامت انسانی بودند و چگونه است که امروز به نام حضرت موسی(ع) و دین یهود، در فلسطین کشتار به راه انداخته و زنان و کودکان را به ناروا قتل عام می‌کنند در حالی که دین موسی (ع) دین اخلاق بوده، نه دین تجاوز و این انحراف بزرگی در این دین ابراهیمی می‌باشد.
دکتر روحانی اضافه کرد: امروز در فلسطین به نام دین یهود کشتار به راه انداخته‌اند و در بخشی از آسیا به نام بودا انسان سوزی می‌کنند و در خاورمیانه نیز عده‌ای نادان و یا مزدور به نام اسلام و جهاد خشونت می‌کنند و مسجد ، کلیسا و معبد را به آتش می‌کشند .
رییس جمهوری گفت: اسلام دینی است که صراحتاً اعلام می‌کند تنها برای دفاع از مسجد نیست و اگر ضرورت دفاع و مقاومت و به اهتزاز درآوردن پرچم جهاد وجود داشته باشد هم کلیساها ، هم کنیسه‌ها ، هم مساجد و همه معابد و اماکنی که نام خدا در آن برده می‌شود، باید مورد دفاع باشند. اساس آیات جهاد در قرآن کریم با کلمه دفاع شروع شده است.
دکتر روحانی با بیان این که امروز بار سنگینی بر دوش همه مسلمانان وجود دارد، اظهارداشت: ‌دیروز برای احیای اسلام در برابر دین زدایی و امروز برای احیای اسلام در برابر تحریف و انحراف مسئولیت بزرگی بر عهده داریم و نباید اجازه دهیم که دشمنان اسلام از طریق گروهک‌های تروریستی، دین اسلام را که دین صلح، اعتدال و رحمت برای همه انسان‌ها است ، دین خشونت، کشتار و نابودی تمدن‌ها معرفی کنند.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما پیرو مکتب خاندان رسالتی هستیم که امام سجاد (ع) در دوران ارعاب و یأس که بعد از حادثه عاشورا در مدینه، مکه و کوفه حاکم بود توانست با موج معنویت و اخلاق، آن چنان حرکتی به وجود آورد که امید را به جامعه برگرداند و به مردم یاد بدهد که همیشه باید سخن حق را بگویند.
دکتر روحانی افزود: امام سجاد (ع) آموختند اگر در شرایطی نمی‌توان حاکم و والی را مورد خطاب قرار داد آن گاه می‌توانیم با این دعا که خدایا اگر من در جامعه مقامی می‌یابم به همان اندازه بر نفس خودم احساس فروتنی بیشتری بکنم، سخنان و گفته‌های خود را مطرح کرد.
رییس جمهوری تصریح کرد: دنیای امروز مشتاق اسلام معرفت و صلح است و دین اسلام و اهل بیت (ع)، دین قانون، حقوق، معنویت و اخلاق می‌باشد و اساس بعثت آن اتمام و اکمال اخلاق است.
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دشمنان ادیان ابراهیمی و بویژه دین مبین اسلام قرنها در پی تفکر دین زدایی بوده‌اند اظهار داشت: غرب دین را واپس گرایی و ارتجاع و شرق آن را تخدیر کننده جامعه و نسل جوان معرفی می‌کرد و هر دو یک هدف را دنبال می‌کردند و آن این بود که دین ضد استعمار و استبداد و دینی را که بوجود آورنده قدرت بزرگ جامعه و مقاومت اخلاق است ، مانع دستیابی به اهداف مادی تلقی کنند.
رییس جمهوری با بیان این که انقلاب بزرگ اسلامی ایران به رهبری امام راحل بر این توهم شرق و غرب که دوران دین پایان یافته است، خط بطلان کشید، اظهار داشت: انقلاب اسلامی نشان داد که دین تنها برای عبادت، مناسک و برنامه زندگی فردی جدای از دنیای سیاست و مدیریت نیست و به جهانیان اعلام کرد که دین، بزرگترین قدرت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که از توان مدیریت و اداره جامعه برخوردار بوده و می‌تواند همزمان با استبداد، استکبار و استعمار بجنگد و بدون تکیه بر شرق علیه غرب و یا تکیه بر غرب علیه شرق و تنها با اتکا به ایمان یک ملت و امت ، در برابر همه قدرت‌های شرق و غرب ایستادگی کرده و پیروز شود.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی پرچم احیای دین را در جهان به اهتزاز درآورد اظهار داشت: ایستادگی ملت بزرگ افغانستان در برابر اشغال کشورشان توسط ابرقدرت شرق دیروز، حرکت بزرگ احیای تفکر اسلامی در خاورمیانه و اشاعه اسلام در آسیای مرکزی و قفقاز، حضور مردم لبنان در صحنه مقاومت در برابر صهیونیست‌ها، حرکت اسلامی در ترکیه و شمال آفریقا امواجی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام راحل آغاز شد و این موج همچنان ادامه دارد.
رییس جمهوری تصریح کرد: موج انقلاب اسلامی به جهانیان اعلام کرد که مرز اسلام مرز خون، نژاد و افراط نیست بلکه مرز اعتقاد، ایمان و اخلاق است لذا این الگو مرزهای جغرافیایی نمی‌شناسد و می‌تواند در اعماق اروپا، آمریکا و اقصی نقاط آسیا و آفریقا پیروانی مخلص داشته باشد و خواهد داشت.
دکتر روحانی تأکید کرد: ما صدای اسلام را از طریق صفیر گلوله به جهان نرساندیم بلکه آن را از طریق مدارس، حجره‌ها و با منطق و استدلال معرفی کردیم.
رییس جمهوری افزود: اسلام دینی است که سرآغاز حکومتش بر پایه پیمان عقبه آغاز شد و این سرآغازی برای استقرار اسلام به عنوان یک حکومت و حاکمیت در مدینه بود و ادامه این راه هم با قانون و قرارداد با قبایل، ادیان و مذاهب بود. اسلام همان دینی است که با یهود، نصارا و کفار پیمان و قرارداد بست و تا زمانی که آنها به این قراردادها پایبند بودند پیامبر اسلام (ص) هم پایبند بود.
دکتر روحانی تصریح کرد: درست است که اسلام، دین قدرت و اقتدار می‌باشد اما همزمان دین سلم، سلام و صلح است، در اسلام شمشیر وجود دارد اما جز در مواقع ضرورت از آن استفاده نمی‌کند و پیوسته با منطق و استدلال سخن می‌گوید.
رییس جمهوری در ادامه خطاب به حاضرین در این همایش اظهار داشت: پیام اجتماع شما جمع عاشقان اهل بیت می‌تواند وحدت دنیای اسلام و صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان و آشنایی بیشتر جهانیان با معارف اهل بیت و انتشار آن در سراسر جهان است.
دکتر روحانی تصریح کرد: برای جمهوری اسلامی ایران شیعه یمنی، عراقی، لبنانی و سوری با اهل سنت یمن، فلسطین و اکراد در عراق هیچ تفاوتی ندارند و ما خواهان صلح، امنیت و برادری بوده و برای منطقه نیز خواهان توسعه بیشتر هستیم.
در ابتدای این مراسم نیز حجت الاسلام و المسلمین اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گزارشی را ارائه کرد./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.