×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان :برای بهبود وضعیت تالاب انزلی اقدامات متعددی انجام شده ودرحال انجام است

نشست خبری مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با موضوع ” پروژه احیای تالاب انزلی وکاهش عمق لجن به روش زیست پالایی ( بایوجمی ) ” با مدیرکل محیط زیست گیلان در قلم گوده برگزار شد .

به گزارش گیلان پیام، قربانعلی محمد پور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت : علی رغم مشکلات موجود درتالاب های کشور ، مسئولین کشوری براحیای تالاب انزلی تاکید وی‍‍‍ژه دارند . وی افزود برای بهبود وضعیت تالاب انزلی اقدامات متعددی انجام شده ودرحال انجام است .
محمد پور با بیان این که به دلیل وجود مشکلات محیط زیستی درتالاب انزلی فعالیت های گسترده ای که تاکنون صورت گرفته به نتیجه مطلوبی نرسیده است ، خاطر نشان کرد : این تالاب دارای مساحت بالغ بر ۲۰ هزار هکتاربوده که ۹۸۰ تن رسوبات ، فاضلاب های ۵ شهرستان به خصوص شهر های رشت وانزلی و فاضلاب ۲۳۸ روستا به این اکوسیستم ارزشمند تخلیه میشود. علاوه بر رسوبات وفاضلاب ، گسترش رشد گیاه آزولا نیز تالاب را رنج می دهد.
وی در ادامه اشاره کرد: با کاهش یک ودو دهمی تراز دریای خزر ، همه تالابهای شمال کشور از جمله تالاب انزلی دستخوش تغییرات شده اند و برای کاهش این آسیب به تالاب انزلی ، ۱۲ آبراهه منتهی به تالاب احیاء شده اند که جان تازه به اکوسیستم تالاب خواهند داد.
وی تصریح کرد: رسوبات آلی ومعدنی تالاب نیز که حاصل تخلیه فاضلاب های انسانی است به مشکلات تالاب افزوده است، ضمن این که غرب تالاب نیز از ورود فاضلاب های کشاورزی متاثر شده که به دلیل داشتن سموم کشاورزی پدیده پرغذایی را دراین منطقه از تالاب به ارمغان آورده است .
مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به اجرای طرح بایو جمی در این تالاب گفت : این طرح برای جابجایی رسوبات ۷ هزار هکتار از اراضی این تالاب در حال اجرابود.
وی افزود : پیشنهاد این طرح و شروع مرحله اجرایی آن به اواخر سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴ برمی گردد . پایلوت کار آغاز شده وتاکنون اتفاقات خوبی افتاده است .
محمدپور با اشاره به موافقین ومخالفین اجرای طرح بیان داشت : سازمان حفاظت محیط زیست دغدغه حل مشکل را دارد وبرای اجرای این مهم دانشگاهیان ونخبگان کشوری را به همکاری دعوت می کند. تااحیای تالاب رقم بخورد وشاهد اجرای طرح های موفق در تالاب انزلی باشیم ./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.