×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان :  راه اندازی سامانه مدیریت اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی گیلان


در راستای مدیریت صحیح اطلاعات حوزه سلامت، سامانه مدیریتی و اطلاعاتی ” گیل اوخان” در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، راه اندازی شد.

به گزارش گیلان پیام، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار کرد: در برنامه راهبردی دانشگاه، در کنار جایگاه منابع انسانی و منابع مالی، جایگاه جدیدی تحت عنوان توسعه خدمات الکترونیک سلامت به عنوان یک اصل انکار ناپذیر، مد نظر قرار گرفت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان این که در عصر تبادل اطلاعات، هیچ چیز ارزشمندتر از اطلاعات نیست، خاطرنشان کرد: با بررسی شرکت های موفق دنیا در می یابیم که تمامی این شرکت ها در حوزه It و فناوری اطلاعات در خط اول قرار دارند. اهمیت اطلاعات و روند جریان داده ها نشان می دهد هر گروه یا سازمانی که بتواند اطلاعات خود را به طور صحیح پایش کند و داده های خود را تبدیل به اطلاعات نماید، ثروتمند تر خواهد بود.
وی با اشاره به این که دانشگاه ها یکی از مهمترین مراکز تولید داده هستند، یاد آور شد: در حوزه منابع انسانی، سامانه میز خدمت از مراجعه غیرضروری ارباب رجوع به واحدهای زیرمجموعه جلوگیری می کند و باعث تسریع در روند فعالیت ها می شود. در حوزه آموزش نیز از طریق سامانه های مرتبط می توان عملکرد اعضای هیئت علمی را مورد ارزیابی قرار داد. در حوزه بهداشت نیز ثبت داده ها از طریق سامانه سیب و در حوزه درمان از طریق سامانه HIS صورت می گیرد. وی افزود: با استقرار نظام ارجاع الکترونیک در دانشگاه، اتصال دو سامانه سیب و HIS صورت گرفت. در این زمینه استان گیلان جزو سه استان پیشتاز کشور جهت استقرار نظام ارجاع معرفی شده است.
دکتر یوسف زاده، از پروژه های نسخه نویسی الکترونیک و نسخه پیچی الکترونیک به عنوان گام های ارزشمند دیگری که در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارند یاد کرد و افزود: استان گیلان در زمینه نسخه نویسی الکترونیک، جزو پنج استان برتر کشور محسوب می شود. از این طریق، مصرف منطقی دارو ها و هزینه کرد بیماران قابل دسترسی خواهد بود. در این راستا تمامی مراکز درمانی و بیمارستان ها موظف هستند اسناد بیمه ای خود را بصورت الکترونیک ارسال کنند و دیگر نیازی به واحد کسورات نیست. مجموعه این سامانه ها، سامانه پرونده الکترونیک را تشکیل می دهد. در این سامانه تمامی اطلاعات بیماران قابل بررسی است.
وی با بیان این که برای استقرار این مهم، اولین گام، ثبت صحیح داده هاست، اذعان کرد: در حال حاضر ثبت داده ها در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال انجام است. گام بعدی کنار هم قراردادن این داده هاست که در مرکز تجمیع داده ها تحت عنوان سامانه گیل اوخان انجام می شود. این سامانه دسترسی به بیش از ۱۰۰ سامانه را برای مدیران دانشگاه فراهم می کند. یکپارچه سازی داده ها و تحلیل آنها نیز توسط مرکز تحلیل آماری دانشگاه صورت می گیرد. گام سوم، تحلیل داده ها و آمار است که جریان روند مدیریت را اصلاح می کند. بر این اساس، مدیران می توانند عملکرد زیر مجموعه های خود را ارزیابی و مدیریت کنند. این گام یکی از ارزشمندترین گامهاست که هم اکنون فقط در کشورهای توسعه یافته انجام می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این مطلب که مدیریت صحیح فقط از طریق تحلیل داده ها صورت می گیرد، تاکید کرد: در این زمینه واحدهای مختلف باید روند ثبت داده ها را بررسی کنند و با مقایسه عملکرد و نمودارهای موجود، نسبت به ارزیابی عملکرد واحدهای زیرمجموعه، رفع نواقص و تصمیم گیری برای بهبود عملکرد اقدام کنند.
وی افزود: انتظار می رود تمامی مدیران دانشگاه بر سامانه گیل اوخان تسلط داشته باشند. در این صورت است که می توانیم ادعا کنیم دانشگاه علوم پزشکی گیلان به دانشگاه توسعه یافته مبدل شده است.
دکتر یوسف زاده چابک ضمن تقدیر از نیروهای جوان و توانمند حوزه IT دانشگاه، این مهم را سرمایه گذاری ارزشمندی برای آیندگان دانست.
در ادامه متین رمضانی – مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به چشم انداز نقشه استراتژیک مدیریت آمار و فناوری، پیشرو بودن دانشگاه های نسل سوم در خدمات یکپارچه الکترونیک، در خصوص مزایای داشبوردهای مدیریتی و اطلاعاتی گفت: تسریع و بهبود فرایند تصمیم گیری – بهبود فرایند داخلی- پیشرفت پروژه ها و شناسایی نقاط قوت و ضعف از مزایای این سامانه است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ سامانه وزارتی و دانشگاهی در حوزه سلامت تعریف شده است، گفت: تعدد و پراکندگی این سامانه ها باعث شد تا با تلاش کارشناسان حوزه IT و حمایت های ریاست دانشگاه، مخزن داده ها و متمرکزسازی اطلاعات برای دسترسی آسان و رصد کردن اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحت عنوان داشبورد مدیریتی گیل اوخان ایجاد شود. این سامانه دارای بخش های مختلفی از جمله سامانه سپاس، سامانه سیب، شاخص های نوبت دهی، شاخص های نیروی انسانی، سامانه مالی و پرتال دانشگاه است. در سامانه سپاس، در خصوص چهار شاخص دارو و تجهیزات، شاخص درآمدی، شاخص عملکرد پزشکان و شاخص تشخیصی درمانی تصمیم گیری می شود. پروژه مارلیک نیز اطلاعات ثبت شده در دو سامانه سیب و سپاس را روزانه در اختیار مدیران قرار می دهد. شاخص های نوبت دهی نیز در ۱۲ مرکز راه اندازی شده است.
رمضانی افزود: داشبورد های مدیریتی گیل اوخان، قابلیت تصمیم گیری کلان را برای مدیران فراهم می کند و مدیران می توانند ورود مداخله ای داشته باشند.
در پایان، داشبوردهای مدیریتی و اطلاعاتی(گیل اوخان) در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با حضور ریاست و معاونین دانشگاه راه اندازی و رسماً آغاز به کار کرد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.