×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان امروز در  نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست : خط قرمز ما قانون و مصوبات قانونی است و ماهرگز ازمصوبات قانونی عدول نمیکنیم

نشست خبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان  امروز به مناسبت هفته محیط زیست  در محل تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان برگزار شد  و قربانعلی محمدپور در این نشست به سوالات متعدد خبرنگاران در خصوص مسائل محیط زیستی گیلان  پاسخگو بود .

به گزارش گیلان پیام ،قربانعلی محمدپور  گفت:محیط زیست اولویت اول در توسعه استان است و برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی گیلان برنامه های آموزشی برای اقشار مختلف برگزار شده و خواهد شد.

وی  ابتدا مباحثی در خصوص تالاب های گیلان مطرح کرد و گفت  تالاب امیرکلایه که در بخش شیرجوپشت در شمال لاهیجان قرار دارد  یکی از تالاب های منحصر به فرد استان است. مساحت این تالاب یک هزار و ۲۳۰ هکتار است که در آن پروژه احیا و بهره برداری اقتصادی از پناهگاه حیات وحش امیرکلایه لاهیجان در حال انجام است.

محمدپور هدف از اجرای این پروژه  را علاوه بر بهره برداری اقتصادی،ترمیم دیواره سازه  از طریق احداث دیوار حفاظتی، ترمیم بازو در ظلع شمالی و در نتیجه حفظ مهار آب در پهنه آبی، رونق بومگردی در منطقه با احداث سازه های چوبی سازگار با محیط زیست  دانست .

وی با اشاره به بهبود تراز آبی تالابی امیر کلایه خاطرنشان کرد: اقدامات مختلف موجب شده است که در حال حاضر جوامع محلی مشارکت بیشتری برای احیای این تالاب دارند و ما معتقدیم  این امر بدون همکاری مردم و جوامع محلی، با توجه به کمبود نیروی پرسنل و محیط بانان اداره کل ، امکان پذیر نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: همه تلاش ما این  است که خروجی کارها واجرای طرح های توسعه استان به نفع محیط زیست منطقه باشد.

محمدپور به اجرای پروژه احیا و بهره برداری اقتصادی در دیگر تالاب های استان علاوه بر امیرکلایه، در تالاب بوجاق و تالاب انزلی، تالاب استیل آستارا، تالاب جوکندان تالش اشاره کرد .

وی  پرنده نگری را یکی از مولفه های مهم اقتصادی در تالاب های استان عنوان کرد و گفت: در کنار احیای تالاب ها ایجاد سایت های پرنده نگری در این اکوسیستم های ارزشمند از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه کمک به اقتصاد منطقه منجر به ارتقای حفظ محیط زیست می شود، تصریح کرد: مردم در صورتی که  با مزایای حفظ محیط زیست بیشتر آشنا شوند، همکاری بیشتری با ما خواهند داشت.

محمدپور با بیان اینکه فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه رو به بهبودی است ، تصریح کرد: مدیران محیط زیست نباید و نمی توانند نسبت به اقتصاد و اشتغال استانها بی توجه باشند اما تحقق این امرباید در کنار رعایت الزامات محیط زیستی اجرا شود.

وی در خصوص احداث سد لاسک گفت: شفاف سازی های لازم در خصوص مطالعات زیست محیطی سد لاسک انجام شد و من در حوزه کاری خود به سوالات هر تماس گیرنده ای پاسخ دادم و همچنان آماده پاسخگویی هستم.

 وی گفت : اطلاع رسانی های لازم صورت گرفته است و روال ساخت این سد طبق برنامه دولت انجام خواهد شد.

محمدپور در ادامه به احیای تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: به علت ورود رسوبات و کاهش تراز آبی خزر وضعیت آبی تالاب های شمال کشور  تحت تاثیر قرار گرفته استو ما  برای احیای این امر برنامه های متعددی داریم.

وی در ادامه به ورود فاضلاب ها و رسوبات به جنوب تالاب از ۹رودخانه اشاره کرد وگفت:۵۸۰هزارتن رسوبات در سال از این رودخانه ها به تالاب انزلی وارد می شود و از جمله کارهایی که باید برای احیای تالاب انجام شود برداشت رسوبات معدنی و آلی است.

وی در خصوص اجرا و توقف طرح بیوجیمی در تالاب انزلی گفت: پیشنهاد برداشت رسوبات آلی از سال ۹۴ به استان داده شده است و اجرای این کاربه صورت پایلوت نتایج خوبی به دنبال داشت.

وی با اشاره به نگرانی‌ها در رابطه با استفاده از موادی که برای پاک‌سازی تالاب انزلی به کار می رود گفت: برای رفع نگرانی مسئولان و مردم، نمونه مواد استفاده شده را به چندین آزمایشگاه معتبر داخلی و همچنین چندین آزمایشگاه خارج از کشور شامل اسپانیا و کانادا فرستادیم و تا آخر این ماه نتیجه آزمایشات به ما اعلام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت محیط زیست ذینفع در طرح های اجرایی نیست و فقط به دنبال حفظ محیط زیست است.

وی گفت:نگاه زیست محیطی دستگاهها ی قضایی نیز  از نقاط قوت استان است.

محمد پور در پایان  تصریح کرد: هدف این است هم بهره لازم از طبیعت برده شود و هم طوری عمل کنیم که در برابر آیندگان نیز حفظ امانت کرده باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.