×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان :  افزایش۷۰ درصدی صادرات از نظر وزنی و ۳۳ درصد دلاری در سال ۹۷

فرهاد دلق‌پوش در جلسه کارگروه مشترک توسعه صادرات غیر نفتی و کمیته تجارت خارجی در رشت اظهار داشت: درسال ۹۷ صادرات استان گیلان ۷۰ درصد ارزش وزنی و ۳۳ درصد ارزش دلاری افزایش داشته است که می توانست بهتر از این باشد.

به گزارش گیلان پیام،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه بایستی روی حفظ استاندارد و قرنطینه نباتی دقت بیشتری شود تصریح کرد: نبود نظارت و عدم رعایت استانداردهای تولید کالا سبب از دست رفتن بازار صادرات و واردات استان گیلان شده است و برای به‌دست آوردن بازار بیشتر و توسعه صادرات و واردات گیلان باید به حفظ استانداردهای تعیین شده عمل کنیم.

وی گفت: حمل و نقل محموله‌های صادراتی میوه و تره‌بار با کامیون‌های یخچال‌دار در سنوات قبل اجباری بود اما در سال ۹۸ این اجبار برداشته شد و تنها کسانی که می‌خواهند جوایز صادراتی بگیرند یا از امتیازاتی از این دست برخوردار شوند می‌توانند صادرات خود را با کامیون‌ یا شناورهای یخچال‌دار انجام دهند.

دکتر دلق‌پوش با اشاره به آمار آخرین ثبت سفارشات استان گیلان از ابتدای سال تاکنون خاطرنشان کرد: در مجموع هزار و ۶۰۴ مورد درخواست ثبت سفارش کالا در استان گیلان داشتیم که از این تعداد هزار و ۲۸۰ مورد به تایید نهایی رسیدند و ارزش آن نیز به ۲۰۶ میلیون یورو می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان اظهار داشت: امور مربوط به صدور مجوز ثبت سفارش کالا به شکلی مناسب و با همکاری نهادهای مربوطه در حال انجام است و ما اولویت را در این زمینه به مواد اولیه و قطعات واحدهای تولیدی اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه به‌زودی وضعیت کارت‌های بازرگانی صادر شده استان گیلان مشخص می‌شود گفت: پیشنهاد دادیم دامنه اعطای مجوزهای صادر شده از محل ارز صادره را برای کالاهایی که تولید داخل ندارند یا تولید داخل آنها نیاز بازار را تامین نمی‌کند گسترش دهیم تا سازمان‌ها بتوانند به تعهد ارزی خود عمل کنند.

در ادامه مصطفی سالاری استاندار گیلان در جلسه کارگروه مشترک توسعه صادرات غیرنفتی و کمیته تجارت خارجی در رشت اظهار داشت: عملکرد استان گیلان در زمینه صادرات و ترانزیت کالا در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ بهتر بوده است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان گفت: بحث ترانزیت نیز ۴ درصد ارزش وزنی و ۲۸ درصد ارزش کالایی را شاهد بودیم که این آمار با توجه به آمار کل کشور قابل قبول است.

وی با بیان اینکه بنادر رقیب گیلان با داشتن رفتار مناسب‌تر با سرمایه‌گذاران زمینه پیشرفت خود را فراهم می‌کنند افزود: در صورت عدم اصلاح رفتار خود شاهد آن خواهیم بود که بنادر رقیب استان گیلان با فراهم ساختن زیرساخت‌ها در زمینه صادرات و واردات کالاهای خود از استان گیلان پیشی بگیرند.

سالاری اقدامات انجام شده مسئولان در زمینه صادرات و واردات کالا در استان گیلان را رضایت‌بخش ندانست و گفت: هر مسئولی در استان گیلان وظیفه دارد به بخشنامه‌های ارائه شده سختگیرانه‌تر عمل کند زیرا نباید بهخاطر محافظه‌کاری خودمان رونق گیلان را تحت تاثیر قرار دهیم.

استاندار گیلان با تاکید بر تسریع در اجرایی کردن راهکارهای ارائه شده در جلساتی از این دست خاطرنشان کرد: نباید افراد و بخش خصوصی را به‌خاطر طولانی بودن بروکراسی اداری از کار خود منصرف کنیم زیرا این کار به توسعه واردات و صادرات گیلان لطمه می‌زند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان خواستار تسریع در صادرات میوه و تره‌بار از گمرک بندرانزلی شد و تصریح کرد: در حوزه توسعه اقتصاد بنادر استان گیلان باید روی ۷۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری کنیم و تمام تلاش خود را به‌کار گیریم تا به آن برسیم.

سالاری عملکرد بندر انزلی در حوزه واردات و صادرات را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: همه مسئولان استان گیلان وظیفه دارند با فراهم کردن بستر مناسب و حذف تشریفات اداری اضافی زمینه ورود بخش خصوصی و افراد را به حوزه واردات صادرات بیشتر کنند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.