×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
درنشست تخصصی اقتصاد در اندیشه مقام معظم رهبری مطرح شد:   اصل و اساس اقتصاد اسلام عدل و عدالت است

نشست تخصصی اقتصاد در اندیشه مقام معظم رهبری (نگاهی به اندیشه اقتصادی حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) با سخنرانی طاهره امیدی (دکترای علوم اقتصادی و استادیار دانشگاه) و با حضور فاطمه شیرزاد عضو شورای اسلامی شهر، کبری مرادی مشاور شهردار در امور بانوان، مینا کرم بیجاری رئیس سازمان بسیج جامعه ی زنان سپاه قدس گیلان، سمیه اقدامی مدیر بانوان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و جمعی از کارکنان شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش گیلان پیام، کبری مرادی در سخنانی مباحث اقتصادی را یکی از مهم ترین مباحث طرح شده از سوی معمار کبیر انقلاب خواند و بیان داشت: از دیدگاه امام (ره)، اقتصاد اسلامی نه سرمایه داری است و نه کمونیستی یعنی هیچ کدام از این دو مکتب مشروعیت ندارند.

مشاور امور بانوان شهرداری رشت با تاکید بر اینکه نظام اقتصادی اسلام دارای اهداف مادی و معنوی معینی است، تصریح کرد: هدایت مردم به سمت اخلاق کریمه و ارزشهای معنوی، استقرار عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه، رشد استعداد ها و شکوفایی قدرتِ ابتکار و خلاقیت انسانها، ریشه کن کردن فقر در جامعه، اولویت دادن به منافع و مصالح مستضعفان و محرومان و رسیدگی خاص به آنها، برآوردن نیازهای اقتصادی مشروع و معقول مردم، رشد و شکوفایی اقتصادی و بارور کردن تجارت، صنعت و کشاورزی و… ایجاد رفاه، آسایش و امنیت اقتصادی برای عموم افراد جامعه، پرهیز از وابستگی اقتصادی به بیگانه و نفی سلطۀ اجانب بر اقتصاد کشور، گسترش مشارکت عمومی مردم به ویژه مستضعفان و محرومان در اقتصاد از اهداف نظام اقتصادی اسلام است.

وی افزود: در اصل اسلام، محدودیت مالکیت فردی تنها بر اساس رعایت حلال و حرام و مشروع و نامشروع است، این حد مشروعیت، کنترل شدیدی در ثروت از لحاظ کمی و کیفی بوجود می آورد.

کبری مرادی با اشاره به اینکه موضوع مالکیت در اسلام را وسیله و ابزاری برای تکامل معنوی جامعه دانست و گفت: تبیین و پیاده کردن نظام اقتصادی اسلام به عهده علما و محققین اسلامی و کارشناسان مسلمان و متعهد است که باید اولاً نظام اقتصادی اسلام را مطابق نیازها، شرایط و مقتضیات روز از منابع اسلامی استخراج، تبیین و تدوین نمایند و ثانیاً طرحها و برنامه هایی برای تحقق آن ارائه دهند.

در ادامه طاهره امیدی با تاکید بر اینکه در دنیا سه نوع مکتب اقتصادی، مکتب سرمایه داری، مکتب سوسیالیسم و آزاد وجود دارد، بیان داشت: مکتب اقتصادی دارای اصول سیاسی متعددی است.

اما در اقتصاد سوسیالستی هر کسی به اندازه توان خود کار می کند اما تمام افراد به یک میزان از مواهب برخودار می شوند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر شکست دو مکتب فوق در اقتصاد دنیا تصریح کرد: مکتب اسلام بر پایه عدل و عدالت و اقتصاد اسلام نیز براساس عدالت است. عدالت اقتصادی به این معناست که افراد متمول از کمک هزینه دولت نباید برخوردار شوند.

وی حکومت اسلامی را حکومت عدل خواند و گفت: اسلام جلوی اشرافیت گرفته و اسلام تعدیل می کند.

او با تاسی از بیانات حضرت امام خمینی (ره) در اول فروردین ۶۲ خاطرنشان کرد: در اسلام تعدیل به چند صورت می پذیرد: محدودیت قائل شدن به صورت کلان، حرام اعلام شدن کسب ثروت از طرق مختلف، تعدیل از طریق قوانین مالیات که قصه پر غصه کشور ماست و….

امیدی با بیان اینکه در تمام کشورهای توسعه یافته از املاک خالی مالیات دریافت می شود، یادآور شد: بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی توسط شهرداری تهران شناسایی شده است حال همکاران ما در شهرداری رشت از آمار تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه این شهر که میتوان برای آنها مالیات در نظر گرفت حتما مطلع هستند.

این استاد دانشگاه ضمن اظهار تاسف از عدم ارتباط تحصیلی اعضای کمیسیونهای مجلس با پست های مربوطه آنان یادآور شد: کمیسیون اقتصاد، کمیسیون برنامه و بودجه کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون صنایع و معادن از کمیسیون های مرتبط با اقتصاد هستند که متاسفانه بیش از ۴۰ درصد اعضای این کمیسیون دارای تحصیلات غیرمرتبط هستند.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از کشاورزان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این استان تغییر کاربری اراضی به دلیل مشکلات کشاورزان است.

این استاد دانشگاه از وجود بیش از ۶۰ برنامه حمایتی در کشورهای توسعه یافته در بخش کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: در کشور ایران هیچگونه حمایتی از کشاورزان نمی شود.

امیدی در ادامه رسیدگی و حمایت از مستضعفین، محرومیت زدایی، تدوین اقتصاد اسلامی و… را از راهبردهای اقتصادی حضرت امام عنوان کرد و افزود: رتبه کشور ایران در پیاده سازی اقتصاد اسلامی ۱۳۹ است چون اقتصاد در کشور ما اقتصاد اسلامی، بانکداری اسلامی نیست و ما از اصول لیبرالی هم بسیار جلوتر هستیم.

وی با تاکید از فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سالهای اخیر وعدم توجه دولتمردان به اقتصاد اسلامی، ضمن اظهار تاسف خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثر دولتهای ایران اقتصاد لیبرال را پیش رو گرفته اند.

طاهره امیدی موقت سازی نیروهای کار را یکی از راهبرد های غلط عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد نیروهای کار به صورت موقت مشغول به کارند که این یکی از نشانه های اقتصاد لیبرال است در حالی است که در آغاز جنگ تحمیلی بیش از ۹۰ درصد نیروهای کار به صورت رسمی فعالیت داشتند. /انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.