×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان:  استقبال جمهوری آذربایجان از احداث شهرک صنعتی مرزی در آستارا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان از استقبال جمهوری آذربایجان با احداث شهرک صنعتی مرزی در آستارا خبر داد.

به گزارش گیلان پیام، فرهاد دلق پوش در «جلسه بررسی احداث شهرک صنعتی مرزی آستارا»که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: موقعیت بندری، ریلی و مرز زمینی شهرستان آستارا از مهمترین ظرفیت هایی می باشد که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آستارا دروازه طلایی اروپا و سه استان غربی کشور به استان گیلان می باشد، ادامه داد: برای بهره مندی از این پتانسیل ها باید معماری و طراحی مناسبی را داشته باشیم.

دلق پوش با تأکید بر اینکه باید نگاه ها به این منطقه بین المللی باشد، افزود: در حال حاضر در شهرک صنعتی هودول آستارا برای ۱۶۰ نفر شغل ایجاد شده است و در صورت رفع موانع و صدور مجوز احداث واحدهای جدید و فعال شدن واحدهای نیمه فعال، این ظرفیت تا ۳۰۰ نفر افزایش می یابد.

وی بر الزام احداث راه دسترسی جدید به این شهرک از حاشیه دانشگاه پیام نور اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به توسعه حمل و نقل ترکیبی در آستارا این نیاز وجود دارد که شهرک صنعتی هودول بیش از پیش در دسترس باشد.

رئیس سازمان صمت گیلان در بخش دیگر سخنان خود از استقبال جمهوری آذربایجان با احداث شهرک صنعتی مرزی در آستارا خبر داد و تصریح کرد: استان گیلان هم با توجه به تأکیدات رئیس جمهور خواستار احداث این شهرک می باشد.

وی با اشاره به اینکه باید در اینگونه جلسات موانع مرتفع و شرایط برای احداث هر چه سریعتر شهرک صنعتی مرزی مهیا شود، افزود: در حال حاضر کشور شمالی ما در بخش صنعتی پیشرفت خوبی را داشته است و ما هم باید زیر ساخت ها را در آستارا و استان گیلان تقویت کنیم.

فرهاد دلق پوش در بخش پایانی سخنان خود از معرفی یک زمین برای این منظور در بخش مرکزی خبر داد و گفت: مقدمات احداث شهرک صنعتی مرزی آستارا در سال ۱۳۸۹ آغاز شده است و با توجه به اینکه برای کارهای ملی در شهرستان اراضی وجود ندارد و بیشتر جاها تصرف شده و یا در دست اشخاص است، کارها به کندی پیش می رود.

در ادامه فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در این نشست گفت: با احداث شهرک صنعتی مرزی آستارا بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، می توان یک گام دیگر به جلو حرکت کرد.

حسن رستم زاد در در جلسه بررسی احداث شهرک صنعتی مرزی آستارا در فرمانداری این شهرستان، اظهار کرد: آستارا به عنوان پیشانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ورودی ریلی و ترانزیتی شمال کشور و همچنین اتصال اروپا به شرق آسیا می تواند در توسعه اقتصاد استان و کشور تأثیر گذار باشد.

وی با اشاره به مصوبه سفر رئیس جمهور به استان گیلان، یادآور شد: استاندار گیلان بر احداث شهرک صنعتی مرزی در آستارا تأکید دارد و رایزنی هایی در این خصوص توسط وزیر اقتصاد با همتای آذربایجانی انجام شده است.

رستم زاد ضمن انتقاد از کندی روند بررسی و اجرای این پروژه، خاطر نشان کرد: موانع اجرای این پروژه باید مرتفع شود و مکاتبات اداری آن در کوتاهترین زمان انجام گردد تا روند آن تسریع شود.

وی با تاکید بر حفظ منابع ملی و طبیعی، به معرفی یک قطعه زمین در بخش مرکزی آستارا برای این منظور خبر داد و اضافه کرد: با توجه به کمبود فضا برای تأمین عرصه مورد نیاز صنعت در شهرستان، حفظ و حراست از جنگل ها باید در اولویت و مورد توجه دستگاه ها باشد.

وی اضافه کرد: با کارشناسی دقیق و علمی و با کمترین خسارت به منابع ملی شهرستان می توان رونق تولید و توسعه اقتصاد استان و کشور را رقم زد.

همچنین در ادامه جلسه بررسی احداث شهرک صنعتی مرزی آستارا در فرمانداری این شهرستان،مدیرعامل شهرک های صنعتی گیلان نیز در این رابطه گفت: عملیات احداث راه دسترسی به شهرک صنعتی هودول آستارا به ۴۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

احمدعلی شهیدی اظهار کرد: در حل مشکلات باید راه درست و مؤثر را پیدا کنیم و نباید وعده غیر عملی بدهیم.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی وظایف ذاتی از قبیل احداث، ایجاد امکانات زیربنایی و حمایت از مباحث نرم افزاری پس از استقرار واحدها را بر عهده دارد، ادامه داد: در خصوص احداث راه دسترسی به شهرک صنعتی آستارا باید دستگاه های خدمات رسان وظیفه خود را انجام دهند.

شهیدی با اشاره به اینکه عملیات احداث راه دسترسی به شهرک صنعتی هودول آستارا به ۴۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: برای این موضوع ردیف بودجه ای در شرکت شهرکهای صنعتی استان نداریم.

وی ضمن تأکید بر اینکه در حال حاضر عملیات زیرسازی و آسفالت محوطه شهرک صنعتی آستارا انجام شده است، خاطرنشان کرد: برق شهرک نیاز به توسعه دارد که باید در این زمینه نیز اقدامات لازم انجام شود.

مدیرعامل شهرک های صنعتی گیلان در خصوص چگونگی احداث شهرک صنعتی مرزی آستارا بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: شرکت شهرک های صنعتی آمادگی کامل دارد تا در این زمینه همکاری کند و باید با تعامل و همکاری موانع را رفع کنیم و نباید زمان را با استعلامات اداری از دست دهیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.