×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان :  اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، مستلزم مشارکت همه سازمان ها و نهادهاست

در اولین نشست استانی کارگروه اطلاع رسانی و ارتباطات طرح بسیج ملی کنترل فشار خون گیلان، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر مشارکت همه سازمان ها و نهادها در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون تاکید کرد.

به گزارش گیلان پیام،در اولین نشست استانی کارگروه اطلاع رسانی و ارتباطات طرح بسیج ملی کنترل فشار خون گیلان، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و رییس ستاد اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در گیلان،  با بیان اینکه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون یکی از طرح های بزرگ وزارت بهداشت  جهت صیانت از سلامت مردم است، گفت: این طرح در دو فاز انجام می شود. فاز اول که در راستای اطلاع رسانی و جلب مشارکت مردم، سازمان ها و ادارات انجام می شود، از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۷ خرداد ادامه دارد. در فاز دوم (سنجش فشار خون)  تیم های سه نفره با حضور در مراکز درمانی و اماکن پرتردد،  نسبت به شناسایی و هدایت  افراد مبتلا به فشار خون بالا، اقدام می کنند.

وی افزود:  بیماری‌های غیرواگیر علت اصلی مرگ و میر در جوامع بشری به شمار می‌آیند و بیماری‌های غیر واگیر همچون؛ بیماری های قلبی عروقی و مغزی ، سرطان ها، فشار خون و دیابت به عنوان بزرگترین تهدید کننده سلامت انسان محسوب می شوند.

رییس ستاد اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون گیلان، پیشگیری از  بیماری‌های غیر واگیر  را نیازمند تغییر سبک زندگی و افزایش فعالیت‌های فیزیکی بیان کرد و گفت: در زمینه سبک زندگی یکی از مهمترین عواملی نوع تغذیه و رژیم غذایی مناسب است که تا حد زیادی می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر اثرگذار باشد.

وی  با بیان اینکه عمر متوسط، از ابتدای انقلاب تاکنون حدود ۲۰ سال افزیش یافته است، یاد آور شد: با افزایش امید به زندگی، بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر مجالی برای خودنمایی پیدا کردند که ناشی از  استفاده از غذاهای پرکالری همراه با کاهش فعالیت‌های فیزیکی است. دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای تغییر ذایقه مردم و کاهش مصرف نمک، قند و چربی تمهیداتی نظیر تشکیل جلسات متعدد با شرکت ها و تولیدکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی  استان،  جهت استانداردسازی محصولات  انجام داده است. با این حال، علاوه بر  تلاش هایی که متولیان سلامت در این زمینه انجام می دهند، خود مراقبتی نیز حایز اهمیت است.

دکتر یوسف زاده چابک، از فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش یاد کرد و افزود:   از ۱۴هزار مرگ که در استان رخ می دهد، بیش از ۷هزار مرگ، ناشی از بیماری های قلبی و مغزی است و نقش فشار خون در ایجاد این بیماری ها، حایز اهمیت است.

وی با اشاره به این که ۴۰ درصد از مبتلایان به فشار خون بالا  از بیماری  خود اطلاعی ندارند، و  ۸۰ درصد از  افرادی هم که از وضعیت خود اطلاع دارند،  نسبت به کنترل فشار خون اقدام نمی کنند، گفت: در این راستا وزارت بهداشت جهت شناسایی و کنترل فشار خون بالا، گام ارزشمندی در سطح ملی جهت حساسیت سازی در جامعه برای کنترل فشار خون برداشته است که این مهم بدون مشارکت مدیران روابط عمومی های ادارات،  سازمان و نهادها و اصحاب رسانه، امکان پذیر نخواهد بود.

رییس ستاد اجرایی طرح بسیج ملی فشار خون گیلان اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح بزرگ، بتوانیم در راستای برطرف کردن یکی از تهدیدات سلامت  مردم، گام های موثری برداریم.

دکتر محمد عباسی- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دبیر ستاد اجرایی بسیج کنترل فشار خون در استان نیز با توضیحی درباره دو مرحله ای بودن طرح ملی بسیج کنترل فشار خون، فاز اول را اطلاع رسانی و افزایش آگاهی در خصوص عوارض و پیامدهای فشار خون بالا دانست و خاطرنشان کرد: مرحله عملیاتی از نیمه دوم خرداد، با حضور عوامل اجرایی و سنجش فشار خون افراد در مراکز ثابت و سیار اعلام شده ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به حدیث نبوی که انسان ها از دو نعمت سلامت و امنیت غافل هستند، شناسایی تهدیدات سلامت را حایز اهمیت خواند و یادآور شد: سهم حوزه بهداشت و درمان از سلامتی مردم، تنها ۲۵ درصد است، در این زمینه، استفاده از پتانسیل و توان سازمان ها و ادارات استان در استقرار این رویداد بزرگ حوزه سلامت، بدیهی به نظر می رسد.

دکتر عباسی سهم بیماری های غیر واگیر در مرگ و میر افراد را ۷۶ تا ۸۰ درصد اعلام کرد و اذعان داشت: در این میان پرفشاری خون و عوارض آن، علاوه بر ضررهای اقتصادی، باعث ناتوانی و حتی مرگ افراد در سنین بسیار پایین می شود. در این راستا، بسیج ملی کنترل فشار خون، با هدف افزایش آگاهی و پیشگیری از عوارض پرفشاری خون، در سطح کشور شروع به کار کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه با کلیدی خواندن نقش روابط عمومی و رسانه در این رویداد بزرگ ملّی، تاکید کرد و گفت: هماهنگی بین بخشی برای اطلاع رسانی هرچه بهتر و ارایه محتوای آموزشی و تبلیغاتی در مراکز و ادارات استان، بسیار کمک کننده است که در این خصوص کلاس های آموزشی مراقبت های فشار خون نیز برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد اجرایی بسیج کنترل فشار خون در استان، در پایان سخنان خود ضمن اظهار امیدواری در برگزاری مطلوب این رویداد بزرگ ملّی، از وجود بیش از ۱۲۰۳ تیم اجرای در حوزه بهداشت در سطح استان، برای انجام سنجش فشار خون خبر داد و افزود: همزمان در مهرماه و روز  جهانی قلب، بسیج کنترل فشار خون بالا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

در ادامه پنل کارگروه اطلاع رسانی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون با حضور روسای کارگروه های چهار گانه درمان، بهداشتی، نظارت و ارزشیابی، اطلاع رسانی و ارتباطات  برگزار شد.

در این پنل، ضمن تشریح برنامه اجرایی این طرح ملی در گیلان،  غربالگری فشار خون حداقل ۷۵۰هزار گیلانی در سطح استان، شناسایی افراد دارای فشار خون بالا و هدایت آنها برای درمان و کنترل، راه اندازی سامانه پیامکی پیام گذاران سلامت جهت اطلاع رسانی و دریافت نظرات و پیشنهادات اعضا، اجرای طرح سفیران سلامت در سطح ادارات، نهادها و پایگاه های خبری، آموزش و حضور کارشناسان در سطح مدارس استان مد نظر قرار گرفت.

اولین نشست استانی کارگروه اطلاع رسانی و ارتباطات طرح بسیج ملی کنترل فشار خون گیلان، صبح امروز، به همت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با مشارکت معاونت بهداشتی دانشگاه و با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، مدیران روابط عمومی سازمان ها، ادارات و نهادهای گیلان، اصحاب رسانه و کارشناسان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی برگزار شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.