×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
دومین همایش استانی آمار و فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد

 

دومین همایش استانی آمار و فناوری اطلاعات با حضور رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد و طی آن از ۲۰ تن از کارشناسان برتر این حوزه، تقدیر شد.

به گزارش گیلان پیام، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دومین همایش استانی آمار و فناوری اطلاعات ضمن تقدیر از تلاش تیم ستادی حوزه آمار و فناوری  اطلاعات دانشگاه، گفت: تیم فناوری اطلاعات این شانس را برای دانشگاه علوم پزشکی فراهم کرد که با آرامش بتواند برنامه های راهبردی خود را  دنبال کند. به طوری که موفقیت های امروز دانشگاه، مرهون تلاش و همراهی این حوزه است.

دکتر یوسف زاده چابک ادامه داد: آن چه که امروز در حوزه آی تی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اتفاق افتاده است نتیجه همراهی تمام وقت بوده که حتی زندگی آنها تحت شعاع این فعالیت ها قرار داده شد. وی تاکید کرد: امروز جایگاهی که دانشگاه علوم پزشکی گیلان دارد، براساس  چشم انداز پیش بینی شده در برنامه راهبردی است.

دکتر یوسف زاده چابک با اشاره به تدوین نقشه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۹۵ ، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برنامه راهبردی خود را  برای ده سال آینده و بر اساس اسناد بالادستی  و بر اساس افق ۱۴۰۴ پیش بینی کرد. وی افزود: در حال حاضر سه سال از تدوین این برنامه می گذرد و این نقشه حاصل زحمات چهار هزار نفر ساعت جلسه خبرگان و افراد با تجربه حوزه سلامت در گیلان است افرادی که بر اساس الگو علمی این نقشه را طراحی کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با بیان این که تلاش دانشگاه این بود که از آزمون و خطا و اتلاف انرژی پرهیز کند،  افزود: بنابراین در مرحله اول به این نتیجه رسیدیم که دانشگاه به موفقیت نخواهد رسید مگر این که خدمات الکترونیکی خود را توسعه دهد در این خصوص، برای این که بتوانیم از بالاترین توان علمی بهره مند شویم از اساتید با تجربه خارج از دانشگاه کمک گرفتیم.

وی تصریح کرد: اما در همان ابتدا راه متوجه شدیم که دانش، به تنهایی ما را به موفقیت نمی رساند. تا زمانی که خودمان نخواهیم و افرادی که در دانشگاه هستند با ما همراه نشوند،  قطعاً افرادی از بیرون نخواهند توانست به ما کمک کنند و خیلی سریع این پروژه را متوقف کردیم.

دکتر یوسف زاده چابک در ادامه  با بیان این که  آی تی به عنوان موتور محرکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، می بایست با حداکثر  توان و با بهترین شرایط  مهیا و آماده می شد، افزود: در این خصوص از سال ۹۵ حوزه آی تی دانشگاه تحت نظارت مستقیم ریاست دانشگاه علوم  پزشکی گیلان درآمد و در ابتدای کار  اصلاح HIS  ها (سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی) و ساماندهی آنها مدنظر قرار گرفت و برای آن استاندارهایی تعریف شد، به طوری که در حال حاضر فقط دو برنامه HIS است که در  یک رقابت سالم با یکدیگر و بر اساس اهداف دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال فعالیت می باشند.  وی افزود: در این مسیر، نقاط کور استان فوق العاده زیاد بود و این ها مواردی بود که هم به لحاظ زیر ساختی و هم از لحاظ عملکردی در آی تی مدنظر قرار گرفت.

رییس دانشگاه از آی تی و فناوری به عنوان فونداسیون نقشه استراتژیک حوزه سلامت در گیلان یاد کرد و گفت: بی شک دو مساله در پایه ریزی اساسی هر سازمانی نقش اساسی دارد. یکی ساماندهی و توانمندسازی منابع انسانی و دیگری بهینه سازی و پایداری منابع مالی است که  این یک اصل انکارناپذیر می باشد.

دکتر یوسف زاده  چابک تصریح کرد: در این راستا  جایگاهی  را که  دانشگاه  برای  توسعه  خدمات الکترونیک  در دانشگاه  علوم پزشکی  گیلان در نظر گرفت  در پی و فنداسیون نقشه راهبردی کاملاً  مشهود  است و توانمندسازی منابع انسانی و منابع مالی اتفاق نمی افتد ، مگر اینکه خدمات الکترونیک خود را بتوانیم توسعه دهیم.

وی با اشاره به بحث مدیریت زنجیره تامین، که کمک کننده حوزه مدیریت مالی است، گفت: یکی از موفقیت هایی را که دانشگاه توانست  در این راستا کسب نماید، بحث فرایند خرید متمرکز دارو و  تجهیزات است که این مهم  نیز بر پایه آی تی بنا نهاده شده است. تا این پی و بنا محکم  نشود ما به اصل بنا که همان ارتقا سلامت جامعه است، نخواهیم رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در ادامه با تاکید بر این که امکان ندارد بخواهیم به بحث منابع  انسانی و منابع مالی بپردازیم ، اما توسعه خدمات الکترونیک سلامت  را در نظر نگیریم، تصریح کرد: توسعه خدمات آی تی مقدم بر توسعه منابع انسانی و توسعه مالی است و ما هنوز در ابتدای راه در حوزه منابع انسانی و مالی هستیم. در واقع آی تی به عنوان موتور محرکه و پیشتاز دانشگاه، می تواند سایر حوزه ها را به دنبال خود به حرکت درآورد.

دکتر یوسف زاده چابک اظهار داشت: ایجاد انگیزه و اعتقاد به برنامه دانشگاه و اعتقاد به اهداف دانشگاه مهمتر از صرف هزینه های مادی و مالی است. شاید کمترین هزینه را صرف حوزه آی تی کردیم اما بیشترین دستاورد برای دانشگاه در این حوزه حاصل شد.  وی در ادامه پروژه های تعریف شده بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را ۲۵ پروژه اساسی عنوان کرد و افزود: هر کدام از این پروژه ها به نوعی به حوزه  آی تی مرتبط است.

وی با اشاره به استقرار نظام ارجاع الکترونیک، که  دو حوزه درمان و بهداشت را به حرکت در آورده است ، گفت: در گذشته هر کدام از حوزه های معاونت درمان و بهداشتی  مستقل فعالیت های خود را انجام می دانند و کاملا منفک از هم بودند اما آی تی توانست این دو حوزه را بهم متصل نماید. در واقع آی تی به عنوان سنگ زیرین بنای حوزه سلامت وارد عمل شد و امروز بالاترین سطح ارتباط را در حوزه درمان و بهداشت شاهد هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: امروز حوزه درمان با کمک آی تی توانست کلینیک های سطح ۲ و ۳ دانشگاه را فعال کند و این مهم یکی از پروژه های استراتژیک دانشگاه بود.

دکتر یوسف زاده از برنامه  توسعه فردی ، به عنوان یک کار ارزشمند در حوزه آموزش یاد کرد و گفت: بر اساس این برنامه برای هر عضو هیات علمی یک پروژه تعریف می شود. در این زمینه تمام فعالیت های اعضا هیات علمی پایش می شود و این پایش حضور فیزیکی آنها تا سطوح عالی فعالیت های  آنها را در داخل و خارج کشور شامل می شود. همچنین، حتی HIS هم به این برنامه وصل شده تا تمام فعالیت های بالینی اعضا هیات علمی را ثبت و پایش کند. وی افزود: از یکم فروردین ماه سال ۹۸ ارتقا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس این برنامه خواهد بود. در این راستا معاونت آموزشی وزارت بهداشت از این برنامه به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ دانشگاه علوم پزشکی گیلان با هدف افزایش بهره وری اعضا هیات علمی یاد کرد.

وی در ادامه ضمن تشریح فرایند خرید متمرکز دارو و تجهیزات یادآورشد: این مهم زنجیره تامین دانشگاه را انجام می دهد و نرم افزار درفک سیماد یکی از دستاوردهای بزرگ دانشگاه است. دکتر یوسف زاده با اشاره به تجربه ارزشمند و منحصر به فرد دانشگاه در حوزه دارو و  تجهیزات، سامانه روزآمد را که یکی از سامانه های مهم حوزه مالی توسعه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر توسعه این سامانه جز مهمترین پروژه های دانشگاه است. در این زمینه اتصال سامانه سیماد به روزآمد جهت مدیریت مالی حوزه دارو و تجهیزات مراحل نهایی خود را طی می کند و این کار به عنوان یک تجربه موفق و ارزشمند در دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در حال انجام  می باشد.

دکتر یوسف زاده با اشاره به حوزه اجتماعی، نظام اجتماعی شبکه سلامت را نیز کار ارزشمند دیگری دانست  که می تواند  به عنوان یک هدف آتی وزارت بهداشت باشد. وی ادامه داد: ارتباط بین معاونت درمان با حوزه بهداشت از طریق نظام ارجاع الکترونیک صورت می گیرد  اما، یک حلقه در حوزه سلامت مفقود است و آن حلقه مفقوده مردم هستند. گرچه مردم نقش مستقیم و موثر در سلامت ندارند اما فضایی را که مردم می توانند اشغال کنند خیلی وسیع تر از حوزه بهداشت و درمان است. در این خصوص حوزه اجتماعی از طریق راه اندازی کانون های  سلامت محله سلامت مردم را در نظر می گیرد . نظام شبکه اجتماعی سلامت، یک هدف و نیاز ضروری کشور است که دانشگاه علوم پزشکی گیلان نخستین  گام هایی خود را در این حوزه برداشته است.

وی با اشاره به حوزه شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور  دانشگاه  از پروژه دره سپبدرود، به عنوان یک پروژه ارزشمند یاد کرد و گفت:  دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سطح ملی، این پروژه را دنبال می کند.

دکتر یوسف زاده ادامه داد: تمرکز دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر این است که گیلان این ظرفیت را دارد که به عنوان مرکز فناوری های سلامت در کشور قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که تفکر دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تفکر همگرایی است، یادآور شد: جزیره ای عمل کردن منجر به کسب نتیجه ارزشمند نخواهد شد، با راه اندازی کار گروه تحلیل آماری اطلاعات دانشگاه که با حضور کارشناسان موثر دانشگاه از حوزه های مختلف و با کمک حوزه توسعه به مرحله ای رسیده ایم که منابع انسانی و مالی را به کمک آی تی و با کمک آمار، مدیریت کنیم. در واقع به این نتیجه رسیدیم که بدون کمک یک داشبوردهای مدیریتی امکان پایش درآمدها و هزینه ها در حوزه های مختلف وجود ندارد .

دکتر یوسف زاده یادآور شد: امروز دانشگاه با راه اندازی پروژه گیل اوخان در صدد است که وارد فاز و مرحله ای جدیدی در حوزه مدیریت اطلاعات شود. در حال حاضر دانشگاه در  ابتدای مرحله بلوغ، وارد مرحله  عقلانیت  شده و نقش آی تی  در این خصوص بسیار موثر است.

وی در پایان ضمن تقدیر از همدلی و همراهی  همه عوامل وزارت بهداشت، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان سعی دارد ضمن رصد کردن تمامی اهداف وزارت بهداشت، فعالیت های خود را  بر اساس اسناد بالادستی ترسیم نماید.

در ادامه متین رمضانی – مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مدیریت آمار و اطلاعات را جز مدیریتی های همراه و همگام در برنامه استرانژیک دانشگاه برشمرد و با اشاره به استقرار نظام ارجاع الکترونیک در ده شهرستان استان، با همکاری حوزه های درمان، بهداشتی و آی تی دانشگاه، ابراز امیدواری کرد استقرار این طرح در شش شهرستان باقی مانده گیلان به زودی رقم بخورد.

رمضانی در ادامه بازنگری در برنامه استراتژیک با محوریت پایش عملیاتی وزارت، استقرار کامل نظام ارجاع الکترونیک، ارتقا کیفیت اطلاعات ارسالی به سامانه سپاس، توسعه پرونده الکترنیک سلامت، توسعه داشبورد مدیریتی گیل اوخان، توسعه ارتباطات و زیر ساخت های حوزه سلامت، تجهیز و ارتقای دیتا سنتر را از برنامه های آتی مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد و در پایان ضمن تقدیر از همکاری و حمایت مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان به منظور تفکر استراتژیک محور و آی تی محور تشکر کرد.

در ادامه دکتر سید محمود تارا- رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز با اشاره به این که آی تی، یک سامانه و یا یک حوزه نیست، اظهار داشت: آی تی یک باور است. باوری که منجر به تغییر می شود.

وی ضمن تشریح  تفاوت آی تی با تکنولوژی کامپیوتر، گفت: کارهای دنیا یا فیزیکی یا از طریق آی تی انجام می گیرد. آی تی یک پیشنیاز و ضرورت است و این یک افتخار است . مهمترین تغییر این است که آی تی تفکر آدم ها را عوض کند.

دکتر تارا ضمن تقدیر از عملکرد حوزه آی تی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یادآور شد: بی شک برای رسیدن به هدف اگر باور مقام ارشد هر سازمانی در راس نباشد، قطعا” هیچ حرکتی شکل نمی گیرد. در این خصوص کمتر از ده دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور هستند که روسای آن دانشگاه ها به این باور رسیده اند و یکی از آن دانشگاه ها، دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد و باید به آن تبریک گفت.

رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پایان از راه اندازی پرونده الکترونیک نسخه سلامت در سال جدید خبر داد و گفت: نسخه شهروندی را در سال ۹۸ خواهیم داشت تا از روی آن خدمات سلامت شهروندی را به مردم ارایه دهیم.

دومین همایش استانی آمار و فناورری اطلاعات با حضور رییس دانشگاه، مدیران و معاونان دانشگاه، رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و هیات همراه، کارشناسان آی تی واحدهای تابعه در سالن همایش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد و در پایان  ضمن اهدا  لوح تقدیر رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت به  مدیرآمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،  ۲۰ تن از کارشناسان برتر حوزه آمار و فناوری اطلاعات واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان تجلیل شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.