×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
اورژانس گیلان میزبان روسای قطب شمال کشور

نشست روسای قطب شمال کشور با محوریت چگونگی مقابله با بحران، در سالن مرکز فرماندهی عملیات بحران مرکز اورژانس گیلان برگزار شد.

به گزارش گیلان پیام،دکتر علی داودی- معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن خیر مقدم به مدعوین، به تشریح برنامه های در دست اجرای دانشگاه در حوزه تروما پرداخت.

وی با بیان این مطلب که دومین علت مرگ و میر، حوادث ترافیکی می باشد، ادامه داد: تشکیل مرکز تحقیقات ترومای جاده ای در گیلان با محوریت ۶ موضوع، گامی موثر در جهت برنامه ریزی صحیح و پیشگیری و مواجهه صحیح با حوادث ترافیکی در گیلان است.

وی با اشاره به این که بخش قابل توجهی از دریای خزر در استان گیلان قرار دارد، گفت: در مبحث غرق شدگی ها در استان گیلان نیز مرکز تحقیقات تروما هدفمند عمل نموده و با مدیریتی واحد،‌ علاوه بر استقرار و پوشش اورژانس ۱۱۵ توسط دانشگاه علوم پزشکی که به میزان مطلوبی در سال های جاری افزایش یافته است، نهادینه کردن فرهنگ ترافیکی مسافرین و گردشگرانی که گیلان را برای سفر خود انتخاب کرده اند، مورد توجه قرار داده است.

دکتر علی داوودی ادامه داد: مهاجرت از استان های دیگر به علت آب و هوای مطلوب و افزایش جمعیت در سواحل استان گیلان اهمیت یکپارچه سازی سیستم تروما در کشور را بیش از پیش مشخص می کند.

دکتر حمید حیدری نماینده مرکز تحقیقات ترومای جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان از راه اندازی کارگروه های تخصصی در مرکز تحقیقات از ابتدای تشکیل این واحد خبر داد و ضمن ارایه آمارهایی در خصوص تحقیقات به عمل آمده، داده های آماری را منبع علمی و مهم جهت هدف گذاری دقیق در اجرای برنامه های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ارایه خدمات مطلوب تر به مردم دانست.

دکتر پیمان اسدی مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان با ارایه گزارش عملکرد مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان در سال گذشته و ۱۰ ماهه امسال، به پیگیری های انجام یافته در خصوص تاسیس بیمارستان جنرال در استان گیلان اشاره کرد و افزود: هم اکنون، این مهم، توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در دست پیگیری است و گام های موثری نیز برداشته شده است. مطمینا، تحقق این مهم در بهبود میزان خدمت رسانی به بیماران و مصدومان استان بسیار تاثیر گذار است.

وی با اشاره به مطلوب بودن فاصله پایگاه های جاده ای در استان گیلان در مقایسه با استانداردها گفت: علیرغم این کاهش، وجود پراکندگی جمعیتی موجود در استان گیلان امدادرسانی را در برخی از مناطق صعب العبور، به شدت سخت می کند، در این زمینه،  مرکز اورژانس در جهت رفع این مشکل اقدامات مطلوبی را در دستور کار قرار داده است.

دکتر اسدی لزوم افزایش پایگاه های شهر رشت و چند شهرستان پر جمعیت را از اولویت های مرکز اورژانس گیلان دانست و خاطرنشان کرد: اورژانس گیلان مجهز به ۶۲ پایگاه شهری است. در این خصوص، با تسریع در روند امور، یازدهمین پایگاه کلانشهر رشت در محدوده مسکن مهر به زودی افتتاح می شود.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود از تجهیز  ۹ شهرستان به اتوماسیون عملیاتی خبر داد  و اظهار امیدواری کرد تا پایان سال سایر شهرستان ها نیز مجهز شوند.

طی این نشست، آماده باش کامل EOC و هماهنگی با بیمارستان ها جهت پذیرش بیماران و مصدومین ناشی از حوادث زمستانی و ترافیکی، شرکت در جلسه ستاد بحران استانداری و بررسی فصول مشترک همکاری فی مابین در خصوص ارایه بهتر خدمات به مردم در زمان بحران ها، تجهیز، تکمیل و بازبینی ناوگان اورژانس خصوصا مناطق صعب العبور در ارتفاعات و تجهیزات فنی زمستانی مورد نیاز در فصول سرد سال، مورد توجه قرار گرفت و همچنین برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از یخ زدگی داروها و سرم های مصرفی موجود در آمبولانس ها و پایگاه های اورژانس جاده ای، ذخیره مناسب موارد مصرفی اعم از داروها و لوازم مورد نیاز در آمبولانس ها و پایگاه های اورژانس جاده ای، بازدید میدانی از پایگاه های اورژانس درگیر در برف، به عنوان اقدامات انجام گرفته مطرح گردید.

در حاشیه این نشست مدعوین  ضمن تشریح راهکارهای قابل اجرا در مراکز خود جهت مقابله با بحران های احتمالی، از واحد ارتباطات MCMC  و واحد های اداری مرکز فوریت های پزشکی گیلان، بازدید به عمل آوردند.

گفتنی است: این نشست با حضور ریاست اورژانس، معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نماینده مرکز تحقیقات تروما،‌ روسای قطب شمال کشور و مسوولان واحد EOC، در سالن مرکز فرماندهی عملیات بحران مرکز اورژانس گیلان برگزار شد. لازم به ذکر است که  قطب شمال کشور شامل استان های مازندران، بابل، گرگان، گلستان، سمنان، شاهرود و گیلان می باشد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.