×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
در دیدار مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور با رییس و اعضای شورای شهر رشت عنوان شد؛  ۳۶ ماه تا افتتاح تراموا در رشت

دیدار پویا محمدیان یزدی، مدیر کل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور و دبیر شورای عالی ترافیکی شهرهای کشور با اعضای شورای اسلامی شهر رشت با هدف راه اندازی قطار شهری در دفتر رئیس شورا برگزار شد.

به گزارش گیلان پیام، رئیس شورا در این دیدار اظهار داشت: رشت به عنوان مرکز استان و حل معضلات ترافیکی آن بسیار حائز اهمیت است.

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه برخی از این معضلات ترافیکی میراث سالهای گذشته است، ابراز کرد: این دیدار به منظور راه اندازی تراموا برگزار شده و از دیرباز مردم منتظر تحقق چنین مطالبه ای هستند.

وی با اشاره به بازدید محمدیان از سطح شهر تصریح کرد: امیدواریم این دیدار منجر شود که تراموای رشت در شورای ترافیک کشور گنجانده شود.

مدیر پروژه مطالعه تراموا، گزارشی از فعالیت های مطالعه ارائه داد و گفت: این طرح بر اساس آمار جمعیتی سال ۹۴ تهیه شده و ۱۴ کیلومتر طراحی شده است.

مشاط زاده افزود: مسیر تراموا از فرودگاه رشت آغاز و به سمت خیابان سعدی امتداد یافته و از هسته مرکزی شهر به سمت میدان گیل رفته و در نهایت با مسکن مهر ادامه می یابد.

وی ابراز کرد: کل مسیر ۲۰ ایستگاه دارد و در کنار این کریدور، اتوبوس های خط ویژه و تندرو هم باید فعال گردد.

وی تصریح کرد: تعداد ناوگان اتوبوسرانی در رشت بسیار پایین بوده و خوشبختانه اخیرا گام های خوبی برای افزایش ناوگان برداشته شده است.

مشاط زاده ادامه داد: اگر این سیستم راه اندازی شود، در افق ۱۴۰۵ می توان ۳ هزار و ۵۰۰ مسافر را جابجا کرد. افزون بر آن، در کنار این قابلیت جابجایی ۲۰۰۰ مسافر بوسیله اتوبوس هم وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش جمعیت رشت تاکید کرد: شبکه سواره رشت بسیار فشرده است و اگر تنها به دنبال افزایش ناوگان اتوبوسرانی باشیم، در افق ۱۴۰۴ تنها ۲۶ هزار مسافر جابجا می شود. اما با راه اندازی تراموا و اتوبوس های بی آر تی، قابلیت جابجایی مسافر ۳ برابر افزایش می یابد.

هاتفی نژاد، دیگر مشاور راه اندازی تراموا پیرامون ایستگاه های هر منطقه و ویژگی های خطوط و معابر توضیحاتی ارائه داد و گفت: با توجه به باریکی معابر رشت، ایستگاه ها به نحوی جانمایی می شود که در معابر مانعی برای حرکت دیگر خودروها نباشد.

اسماعیل حاجی پور که سال گذشته ریاست کمیسیون ترافیک شورای شهر را بر عهده داشت با اشاره به تلاش شورا در سال گذشته برای کد دار کردن تراموا گفت: گیلان مهد تمدن است و رشت نخستین قطار را داشت.

عضو شورا از مدیر کل ترافیک وزارت کشور خواست تا مقدمات راه اندازی قطار شهری را با توجه به جمعیت رشت زودتر پیگیری نماید و تاکید کرد: رشت بیش از اینها مستحق است و ترافیک رشت بقرنج شده است. وی خطاب به محمدیان افزود: انتظار می رود رشت را شهر خود بدانید.

مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور در این دیدار از تلاش های شهرداری برای راه اندازی قطار شهری تقدیر کرد و اظهار داشت: از مسیرهای قطار شهری رشت بازدید شده است. اگرچه رشت هنوز شهردار ندارد اما تلاش ما این بود که قبل از تصویب در وزارت کشور، از مسیر و ایستگاه های پیش بینی شده بازدید شود.

پویا محمدیان یزدی افزود: جلسات مکرری در شورای عالی ترافیک کشور بدین منظور برگزار شد و برنامه رشت برای ۳ افق تا ۱۴۱۰ درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بررسی و سرشماری مجدد جمعیت یکی از ضوابط اجرایی است. مسیر مصوب برای رشت بی آر تی بود و آن زمان وضعیت رشت ایرادات اساسی داشت و اتوبوسرانی در بدترین وضعیت قرار داشت و تنها ۳ دستگاه فعال جمعیت ۷۰۰ هزار نفری را جابجا می کرد و امروز خوشبختانه ۸۰ دستگاه اتوبوس فعال دارید.

محمدیان بر بازنگری طرح جامع ترافیک کشور برای گنجاندن تراموای رشت اشاره نمود و تصریح کرد: با ارتقای این شاخصه ها، می توان رشت را مجزا دید تا ترافیک بحرانی رشت کاهش یابد.

دبیر شورای عالی ترافیکی کشور، ترافیک رشت را بسیار بحرانی خواند و بیان داشت: رشت در برخی از معابر همانند ترافیک تهران است. رشت عقب ماندگی زیادی دارد و اگر اصلاحات بیشتری در حوزه اتوبوس رخ دهد، می توان مقدمات راه اندازی تراموا را انجام داد.

محمدیان در مورد پیاده راه فرهنگی رشت هم گفت: دسترسی های ملزم به پیاده راه، ایجاد پارکینگ و فضای مکث برای پیاده ها دیده نشده است و این نقص بزرگ پیاده راه است.

مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور تصریح کرد: پیاده راه رشت در کشور سمبل پیاده راه سازی در کشور معرفی می شود، اگرچه کارهای نمونه ای شده است ولی باید نواقص طرح برطرف گردد.

محمدیان همچنین افزود: متاسفانه در حوزه دوچرخه سواری بسیار ضعیف عمل کرده اید. اکثر کلانشهرها در محورهای گردشگری ایستگاه دوچرخه دارند ولی رشت در حد صفر است.

وی مرکز کنترل ترافیک رشت را یکی از مزایای رشت خواند و افزود: جا دارد تعداد دوربین های ترافیکی افزایش یابد. اتاق مونیتورینگ رشت باید چشم شهر باشد.

مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور خو استار تخصیص اعتبار برای توسعه کیفی مرکز مونیتورینگ شد و افزود: پس از بازدید و تکمیل مطالعات تراموا، وزارت کشور نیز بستر ایجاد تراموا را فراهم خواهد کرد. ابتدا مسیر باید توسط اتوبوس آزمایش شده و سپس برای تراموا ارتقا یابد. سیاست اجرای بی آر تی و جمع کردن آن باعث شد رشت برای اجرای تراموا چند پله عقب بیفتد.

محمدیان تاکید کرد: در خوشبینانه ترین حالت پس از تصویب وزارت کشور و عدم مشکل برای واردات قطعات تراموا، ۲۴ تا ۳۶ ماه طول می کشد تا نخستین واگن تراموای رشت راه اندازی شود ولی ابتدا باید زیر ساخت تراموا یعنی خط بی آر تی اجرایی گردد.

رییس شورا با بیان اینکه شورای شهر تلاش زیادی کرد تا ناوگان اتوبوسرانی افزایش یابد، بیان داشت: شورا عزم خود را جزم کرده تا تراموا اجرایی شود.

علوی با اشاره به اشتباهات خط ویژه و حوادثی که برای شهروندان رخ داده است، ابراز امیدواری کرد با حمایت های وزارت کشور هرچه زودتر تراموای رشت راه اندازی گردد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.