×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
گیلان سرزمین علوی تبار، نخبگان باهوش و سرای اهل قلم است

 

ارشاد

دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان با بیان اینکه این استان دارای سه مشخصه فرهنگی است، اظهار کرد: گیلان سرزمین علوی تبار، نخبگان باهوش و سرای اهل قلم است

 

به گزارش گیلان پیام به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در همایش استانی شورای فرهنگ عمومی در گیلان، گفت: اگر توصیف درست نباشد، تبیین درستی صورت نخواهد گرفت.

وی ضمن توصیفی از وضعیت جغرافیایی و آماری گیلان، اظهار کرد: این استان دارای سه مشخصه فرهنگی است.

فاضلی در تشریح مشخصه نخست با بیان اینکه گیلان «سرزمین علوی تبار» است، اذعان کرد: اولین حکومت شیعی ایران، سرداران آل بویه در گیلان بودند که توسط آل کیا تداوم یافت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گیلان با بیان اینکه این استان، سرزمین بزرگانی چون سلار دیلمی، میرزای رشتی و آیت الله بهجت است، گفت: ۲۴ حوزه علمیه با ۲ هزار و ۶۰۰ طلبه خواهر و برادر در استان وجود دارد که ظرفیت خوبی برای اشاعه فرهنگ اسلامی در جامعه است.

وی با بیان اینکه ۷۲۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان فعال هستند اذعان کرد: همچنین ۶۰۰ مسجد طرح تلاوت نور را اجرا کرده و ۲۹ خانه نور در استان موجود است.

فاضلی در ادامه با بیان اینکه مشخصه دوم استان این است که گیلان «سرزمین نخبگان باهوش» است، افزود: اولین مرکز آموزش عالی در استان گیلان در سال ۱۳۴۴ ه.ش با گشایش آموزشگاه عالى پرستارى آغاز به کار کرد و در پى آن مدرسه عالى بازرگانى رشت در سال ۱۳۴۸ و مدرسه عالى پرستارى در سال ۱۳۵۵ تأسیس شد.

وی، وضعیت فرهنگی گیلان را با قبل از انقلاب اسلامی قابل مقایسه ندانست و افزود: امروز ۱۲۷ هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند که ۶۷ هزار نفر آنان در دانشگاه‌های دولتی و ۶۰ هزار نفر در دانشگاه‌های آزاد تحصیل می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، «سرای اهل قلم» را سومین مشخصه استان اعلام کرد و گفت: ۶۳ موسسه فرهنگی و هنری، ۱۸۰ نشریه، ۱۲ دفتر خبرگزاری و ۳۱ پایگاه خبری دارای مجوز در استان فعالیت دارند./ انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.