×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خبر داد:  آغاز عملیات احیاء تالاب انزلی از هفته آینده

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه عملیات احیاء تالاب انزلی از هفته آینده آغاز می شود، گفت: با این اقدام امیدواریم تا ۴ سال آینده شاهد احیاء ۱۴ هزار هکتار از این تالاب باشیم.

به گزارش گیلان پیام، عیسی کلانتری در جریان افتتاح چندین پروژه در حوزه محیط زیست در شهرستان آستارا، اظهار داشت: این منطقه از نظر زیبایی و طبیعت بی نظیر است اما متاسفانه آنطور که باید قدردان این نعمت ها نیستیم.

کلانتری با اشاره به اینکه شمال کشور از پیش از انقلاب اسلامی با محوریت گردشگری شناخته می شد، گفت: از آنجا که زیربناهای لازم مهیا نشد، مشکلاتی از جمله در حوزه محیط زیست این منطقه به وجود آمد.

وی تاکید کرد: نمی توانیم زیبایی های شمال را غرق در پسماند باقی بگذاریم و انتظار جذب گردشگر و درآمدزایی در این بخش را داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور عزم منطقه ای را در کنار حمایت دولت برای حل معضل پسماند در استان های شمالی کشور ضروری خواند و عنوان کرد: باید زیربناهای لازم برای توسعه صنعت گردشگری فراهم شود.

وی با بیان اینکه شمار کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در کشور به ۷ هزار نفر می رسد، گفت: این سازمان تنها می تواند نقش پایشگر و مروج حافظت از محیط زیست را داشته باشد.

کلانتری بر اهمیت مشارکت دادن مردم در حراست از محیط زیست تاکید کرد وافزود: نمی توانیم دور جنگل ها، تالاب ها، شکارگاه ها و زیستگاه های طبیعی دیوار بکشیم تا حفاظت شوند.

وی حل معضل پسماند در شمال کشور را اولویت دولت دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال مجلس شورای اسلامی همکاری لازم را داشته باشد تا با مشارکت شهرداری ها، این معضل طی ۲ تا ۳ سال آینده رفع گردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اکوپارکی که در شهرستان آستارا افتتاح شد، افزود: این پروژه به تعداد محدودی در کشور اجرا شده است و امیدواریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی، شاهد توسعه این قبیل پروژه ها باشیم.

وی در رابطه با وضعیت تالاب ها نیز اظهار داشت: میانکاله به عنوان بزرگترین تالاب آب شیرین کشور شناخته میشد که متاسفانه برداشت های اشتباهی از سوی دولت ها وجود داشت و تصور می کردند با لایروبی و اتصال به دریا می توان آن را نجات داد.

کلانتری دستکاری هایی که در بالادست اتفاق افتاد را عامل تخریب تالاب های میانکاله و انزلی دانست و گفت: آب شیرین تالاب برای مصارف کشاورزی به کار گرفته شد و این امر معضلاتی به وجود آورد.

وی احداث سد در بالادست تالاب و روی رودخانه هایی که به تالاب متصل می شدند را از دیگر عوامل موثر در وضع بحرانی امروز تالاب ها دانست.

کلانتری با بیان اینکه لایروبی و وصل کردن تالاب به دریا موجب تخلیه آب شیرین به دریا می شود، افزود: فشارهای بسیاری برای لایروبی تالاب میانکاله وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه تالاب انزلی از آنجاییکه ارتباط زیرزمینی و روزمینی با دریا دارد، وضعیت آن متفاوت است، افزود: سموم و کودهای کشاورزی وارد شده از مزارع باعث انباشت لجن در تالاب انزلی شدند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه عملیات احیاء تالاب انزلی از هفته آینده آغاز می شود، گفت: با این اقدام امیدواریم تا ۴ سال آینده شاحد احیاء ۱۴ هزار هکتار از این تالاب باشیم.

کلانتری افزود: پروژه های عمرانی چنانچه  همراه با ملاحظات زیست محیطی باشند، مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی کنند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.