×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تشریح استراتژی شش مرحله ای سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت توسط علیرضا حاجی پور

علیرضا حاجی پور رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در دیدار با احمد رمضانپور نرگسی عضو شورای اسلامی شهر رشت به تشریح استراتژی شش مرحله ای این سازمان پرداخت.

به گزارش گیلان پیام، علیرضا حاجی پور رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در دیدار با احمد رمضانپور نرگسی عضو شورای اسلامی شهر رشت به تشریح استراتژی شش مرحله ای این سازمان پرداخت.

فرهنگ سازی و آموزش / کاهش روزانه ۱۰۰ تن زباله با اصلاح الگوی مصرف در رشت

حاجی پور مرحله اول این استراتژی را فرهنگ سازی و آموزش دانست و گفت: جامعه هدف ترسیم شده است و تلاش هایی برای فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا و اصلاح الگوی مصرف از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و آموزش به اصناف به ویژه مشاغل پر زباله صورت گرفته که نتایج خوبی را به همراه داشته است.

وی افزایش ایستگاه های دریافت زباله خشک از ۹ به ۱۶ ایستگاه را از دیگر اقدامات در این حوزه برشمرد و افزود: در زمان ورود بنده به سازمان مدیریت پسماند روزانه بیش از ۷۰۰ تن زباله در رشت تولید می شد که با اقدامات صورت گرفته امروز به کمتر از ۶۰۰ تن رسیده است و اصلاح الگوی مصرف موثر بوده است هرچند نمی توان نقش مسائل اقتصادی را نیز نادیده گرفت.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت همچنین به جداسازی تایرهای ماشین آلات درمرکز دفن سراوان اشاره کرد و اظهار داشت: این تایرها بازیافت می شوند و امروز در مواردی مثل گرانول برای چمن مصنوعی به کار می روند.

افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست

علیرضا حاجی پور افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست را مرحله دوم استراتژی این سازمان دانست و اعلام کرد: پس از پیگیری های فراوان اعتباراتی از تهران جذب شد و عملیات اجرایی احداث دو سوله سالن تخمیر در راستای افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت کارخانه کود آلی در حال حاضر ۵۰۰ تن اسمی است گفت: به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب عملا کمتر از ۳۰۰ تن دریافت می شود و با احداث این سوله ها به ظرفیت ۵۰۰ تن خواهیم رسید.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت از شناسایی پیمانکار ذی صلاح خبر داد و گفت: پیش از این فراخوان برگزار و پیمانکار ذی صلاح شناسایی شده است اما نیازمند تخصیص اعتبارات دولتی در حدود ۱۳۰ میلیارد تومان هستیم. این رقم پیش از گرانی های اخیر حدود نیمی از رقم فعلی براورد می شد.

حاجی پور با اشاره به اینکه امروز فقط زباله رشت توسط این سازمان مدیریت نمی شود خاطر نشان کرد: با توجه به سهامدار بودن برخی شهرها در کارخانه کمپوست، به صورت غیر مستقیم زباله دریافت می شود و ریجکت آن که بیش از ۵۰ درصد زباله اولیه است دفن می شود. به همین دلیل پیشنهاد داده بودیم که استانداری متولی ساماندهی این موضوع شود اما در شرایط فعلی کسی حاضر نیست متولی این موضوع باشد.

احداث نیروگاه زباله سوز / شهردار وقت گفت پیگیری نکن تا قرارداد فسخ شود!

رئیس سازمان مدیریت پسماند در این خصوص بیان داشت: در سال ۹۲ قراردادی با شرکت TTS مبنی بر احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی منعقد شد و مقرر گردید ۴۰ درصد هزینه بر عهده شرکت TTS و ۶۰ درصد بر عهده کارفرما باشد که در قرارداد صراحتا اعلام شده منابع مورد نیاز کارفرما که شهرداری است باید از منابع دولتی تامین شود.

علیرضا حاجی پور در ادامه اعلام کرد: شهردار وقت به من گفت پیگیری نکن تا قرارداد فسخ شود اما پیگیری های من نشان می داد شرایط فسخ وجود ندارد و اگر فسخ شود ضرر و زیان بسیاری به همراه خواهد داشت. مسائل محیط زیستی را مطرح می کردند اما در جلساتی که با نمایندگان این شرکت داشتیم متوجه شدیم که می توانند به استانداردهای روز برسند و در شهرهای دیگر نیز فعالیت می کنند. در نهایت از شهردار وقت خواستیم تا همراهی کند و این اتفاق نیز افتاد.

وی افزود: تا سال ۹۳ مبلغ ۱۰ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان پرداخت شد و پس از آن تا سال ۹۵ کار بلاتکلیف ماند. پیگیر اعتبارات لازم شدیم اما تا زمانی که ۲۵ درصد مبلغ قرارداد پرداخت نشود عملیات اجرایی آغاز نخواهد شد. قرارداد ۴۰ میلیون دلار است و با احتساب دلار ۲۵۰۰ تومانی بیش از ۴ میلیون دلار را پرداخت کرده بودیم اما امروز عدد و رقم ها متفاوت است. با پیگیری های صورت گرفته مقرر شد ۱۷ میلیارد و ۳۰۸ میلیون تومان به صورت بخشی نقد و بخشی با تنزیل چند ساله اعتبار اختصاص یابد و مجددا ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیز اسناد در حال واگذاری است اما باز هم با احتساب قیمت روز دلار به ۲۵ درصد اولیه نخواهیم رسید.

علیرضا حاجی پور تصریح کرد: اسنادی که در اختیار ما قرار خواهد گرفت باید به پول نقد تبدیل شود و همین امرسبب می شود با نرخ تنزیل در بازار مواجه شویم و حدود ۲ میلیارد تومان ما به التفاوت باقی بماند که باید شهرداری تقبل کند اما ما مخالفیم به این دلیل که این مساله در تمامی مراحل پرداخت وجود دارد و در مجموع رقم بسیار سنگینی خواهد شد و از توان مالی شهرداری خارج است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند با اعلام اینکه رایزنی های لازم برای رفع مشکلات را دنبال خواهیم کرد افزود: ۵ هکتار زمین برای این امر درنظر گرفته شده و رای موقت دادگاه نیز صادر شده است و به زودی مشکلات پیش رو رفع خواهد شد تا اتفاق بزرگی در گیلان کلنگ زنی شود.

ساماندهی محل دفن سراوان

علیرضا حاجی پور در خصوص چهارمین مرحله از استراتژی این سازمان یعنی ساماندهی محل دفن زباله در سراوان، اظهار داشت: محل دفن زباله سراوان به معضلی برای مردم تبدیل شده است که با برخی اقدامات می توان رضایت نسبی را جلب کرد. یکی از مشکلات تغذیه احشام سرگردان از زباله بود که با زدن گاردریل و فنس امکان ورود احشام را کم کردیم.

وی بوی بیش از اندازه زباله را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: ۱۵ هکتار زباله بدون پوشش وجود داشت که ارتفاع آن در شیب ۶۰ تا ۷۰ متر بود و با پیگیری های صورت گرفته و جلساتی که با فرمانداری و شورای تامین داشتیم، سازمان صنعت و معدن موظف به تامین مصالح مورد نیاز برای پوشش زباله شد. یکی دیگر از مشکلات وجود حشرات موذی بود که با سمپاشی های صورت گرفته تا میزان قابل توجهی این مشکل رفع شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت تصریح کرد: در حال حاضر پس از پوشش زباله، کار بهسازی با خاک رس صورت گرفت و به فضای سبز تبدیل شد.

احداث تصفیه خانه شیرابه سراوان

حاجی پور در این خصوص اعلام کرد: تصفیه خانه شیرابه سراوان با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود. طی قراردادی با شرکت کانال و لوله های پیش ساخته بتنی مقرر شد در دو فاز این کار صورت گیرد که در فاز اول ۰٫۵ و در فاز دوم ۳ لیتر بر ثانیه تصفیه شود.

وی افزود:این کار قرار بود ۳ ماهه در فاز اول تحویل داده شود و طی یک سال به اتمام برسد.قراردادی به ارزش ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان منعقد شد و پیگیری های مروبط به منابع طبیعی برای زمین مدنظر صورت گرفت. مشاور از دانشگاه گیلان ۳ زمین را پیشنهاد داد که یک مورد در بالادست بود و به دلیل بحث پمپاژ منطقی به نظر نمی رسید. مورد دوم پایین دست بود که دچار رانش شدیم و بخشی از هزینه ها زیر آوار زباله ماند. زمین پیشنهادی سوم هم در روستای کچا بود که مورد تایید محیط زیست نبود و ۲ کیلومتر فاصله داشت. در حال حاضر زمین دیگری با رانش کمتر معرفی کرده ایم و منتظر صدور مجوز نهایی منابع طبیعی برای قطع اشجار هستیم.

اختصاص زمین مناسب برای احداث سلول دفن بهداشتی و مهندسی

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در خصوص آخرین مرحله از استراتژی این سازمان بیان داشت: این مورد در اختیارات شهرداری نیست و از لجاظ در اختیار داشتن زمین مناسب در مضیقه ایم. پیش بینی ما بعد از امامزاده هاشم است اما شهرداری بهره بردار است و نمی تواند زمین را خودش انتخاب کند.

علیرضا حاجی پور خاطر نشان کرد: با توجه به سطح آبهای زیرزمینی و خطر نفوذ شیرابه پیگیر این موضوع هستیم اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم. پیش بینی ما ۱۴ هکتار برای ۵۰ سال آینده است.

وی افزود: هم اکنون نیز برای زباله های بیمارستانی مکان خاصی را در نظر گرفته ایم اما همچنان محل دفن استاندارد نیست و مشکلاتی را به همراه دارد.

علیرضا حاجی پور در پایان با بیان اینکه ژئوممبران، ژئوتکستایل، شن ریزی، شیب بندی، لوله گذاری، هدایت شیرابه، لوله خروج گاز و مجموعه ای از عوامل دیگر در کنار هم مشکل سراوان و محیط زیست را رفع خواهد کرد گفت: چند دهه بدون ایزوله مناسب زباله ها دفن شده و مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است و در تلاشیم تا این مشکلات را به حداقل ممکن برسانیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.