×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
فرهاد دلق پوش در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی:  راه آهن، فرصت جدید برای افزایش تراز تجاری در گیلان

جلسه مشترک شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در سالن جلسات استانداری با حضور استاندار، نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی و سایر مدیران دستگاههای عضو و همچنین تجار و بازرگانان بخش خصوصی برگزار شد.

به گزارش گیلان پیام،استاندار گیلان؛در جلسه مشترک شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه صادرات غیر نفتی استان گیلان به کاهش ۷ درصدی ارزش واردات در سطح ملی و ۱۰ درصدی در استان گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش واردات از بُعد ملی مطلوب است اما اینکه میزان این شاخص در استان بیشتر از سطح کشور بوده، وجود موانع و مشکلات استانی در این مسیر را نشان می‌دهد.

وی به طرح اعتراضاتی از سوی بازرگانان در بخش واردات استان گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: در رفع موانع واردات کالاهای ضروری و مورد نیاز به استان نیازمند توجه بیشتر و بررسی هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به گسترش روابط با کشورهای cis و ضرورت استفاده از ظرفیت های موجود اشاره کرد و افزود: در تلاشیم تا استان گیلان به عنوان محور اجرایی اقدام های فنی و کارشناسی در مسیر عملیاتی شدن معاهده اوراسیا معرفی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مرزهای زمینی را مکمل حمل و نقل های دریایی عنوان کرد و گفت: توقف کامیون ها در مرز آستارا باید به حداقل برسد چون هرگونه تاخیر در مراودات ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مشکلاتی را ایجاد می کند.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه تصمیم گیری در حوزه حمل و نقل مرزی نیازمند فوریت است باید اختیارات موجود پایدار باشد که در این زمینه مکاتباتی خواهیم داشت.

وی از سفر وزیر راه و شهرسازی به استان گیلان طی هفته آینده خبر داد و گفت: در این سفر وزیر راه جمهوری آذربایجان نیز به شهرستان آستارا سفر می کند تا در خصوص چگونگی تداوم همکاری های ۲ کشور در تکمیل بارانداز و احداث خط آهن رشت-آستارا تصمیم گیری شود و امیدواریم با گسترش زیرساخت های موجود، توسعه تجارت با موانع کمتری روبه‌رو باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان قبل از جمع بندی جلسه طی گزارشی از روند صعودی ۶۸ درصدی صادرات کالای غیر نفتی در گیلان سخن گفت و اظهار داشت: نسبت به سال گذشته به لحاظ ارزش با صادارت ۳۰۸ میلیون دلار پیشرفت صادراتی داشته ایم و از نظر وزنی نیز نسبت به مشابه سال قبل ۱۳۵ درصد رشد را شاهد هستیم که نشاندهنده اهتمام جدی صادرکنندگان و افزایش تراز تجاری گیلان است.

دکتر فرهاد دلق پوش از احداث راه آهن به عنوان یک فرصت ترانزیتی جدید در گیلان یاد کرد و گفت: انتظار این است که با تداوم تلاش های تجار و صادرکنندگان و تسهیل در امور تجاری به ویژه صادرات، میزان مبادلات تجاری در گیلان با وجود دو بندرگاه و منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی بیش از پیش افزایش یابد.

وی بر تسهیل در برقراری روابط تجاری بین استانهای همجوار سایر کشورهای هم مرز با استان گیلان تاکید کرد و افزود: لازم است مسئولین پرتلاش وزارت خارجه به نحوی شایسته برای روان سازی و تعمیق روابط استانهای همسایه گیلان اقدام عملی را به مرحله اجرا درآورند که قطعاً این اقدام فرصت های بیشتری را جهت ارزآوری برای کشور به همراه دارد.

دلق پوش از لزوم تسهیل در ترخیص کالا در گمرکات استان به عنوان یک مولفه اثر بخش در جذب تجار و صنعتگران دانست و اظهار داشت: ما تاکنون در روند صدور معافیت گمرکی واحدهای صنعتی، سرعت کار را افزایش داده ایم و البته قرار است که در آینده نزدیک ثبت سفارش کالا و خدمات به استانها تفویض شود که قطعاً باعث سرعت بخشی بیشتر امور تجاری می شود که در مجموع افق مطلوبی را در بخش تولید و تجارت پیشرو خواهیم داشت./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.