×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
معاون خدمات شهری شهرداری رشت:  اراده ای برای حل مشکل احداث رسمی و قانونی ساختمان بر روی زمین های نسقی وجود ندارد

علی مقصودی معاون خدمات شهری شهرداری رشت اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که مردم حاشیه رشت و شهرداری رشت با آن مواجه هستند احداث ساختمان بر روی زمینهای نسقی است و ادارات مختلف چشم خود را بر این موضوع بسته و تنها شعار می دهند که موضوع املاک نسقی حل می شود.

به گزارش گیلان پیام،مقصودی افزود: متاسفانه اراده ای برای حل مشکل زمین های نسقی جهت احداث قانونی ساختمان وجود ندارد.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با اشاره به اینکه اعضای محترم شورای اسلامی شهر و شهرداری رشت این آمادگی را دارند تا مطابق ضوابط برای زمین های نسقی پروانه ساختمانی صادر کنند، گفت: شهرداری این موضوع را یکبار اجرایی کرده ولی این اقدام شهرداری را متوقف کردند.

مقصودی ابراز داشت: امروزه به مشکلاتی که از گذشته به ما ارث رسیده اشکال می گیریم و می گوییم چرا در گذشته فکر درستی صورت نگرفته که امروز آن نواقص گریبان ما را بگیرد و قطعا آیندگان ما را به خاطر عدم مدیریت سکونت گاههای غیر رسمی نخواهند بخشید.

وی بیان داشت: به کسانی که برای حل مشکل زمین های نسقی کمکی به شهرداری نمی کنند توصیه می کنم از طریق نقشه هوایی و سایر نقشه ها مشاهده کنند که چه بلا و اتفاق بدی در حال رخ دادن برای رشت است.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت ادامه داد: با وجود اینکه بیش از هزاران تحصیل کرده در حوزه شهرسازی در شهر رشت داریم ولی خانه های حاشیه شهر بدون هیچ ضابطه ای در حال ساخت هستند و متاسفانه سایر دستگاه های اجرایی به جای حل موضوع، توپ را در زمین شهرداری می اندازند تا شهرداری موضوع را حل کند و فقط اعلام میکنند که شهرداری به دلیل اینکه از این موضوع منتفع میشود اراده ای برای جلوگیری از احداث ساختمان خلاف ساز ندارد. لذا به آنها توصیه میکنم یک هفته وقت شریف خود را در یکی از نواحی شهرداری صرف نمایند تا از نزدیک شاهد تلاش های بی وقفه پرسنل شهرداری باشند و چالش های موضوع را درست درک میکنند.

مقصودی تاکید کرد: قاطعانه عرض می کنم شهرداری از جنس مردم است و نمی خواهد مقابل مردم قرار گیرد و شهرداری می خواهد مشکل مردم را حل کند ولی سایر دستگاه های اجرایی انتظار دارند شهرداری با مردم بجنگد.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با اشاره به شهرسازی غلط در حاشیه شهر رشت اظهار کرد: امروزه خانه هایی در رشت ساخته می شود که هیچ نظارتی بر ساخت و ساز آنها نیست و در برخی از نقاط دارای سکونتگاه های غیر رسمی (خلاف ساز) ساختمان موجود به فرسودگی رسیده و همان ساختمان خلاف ساز ویلایی تخریب و در همان محل با عرض معبر نامناسب، ساختمان ۴ طبقه ساخته می شود که این ساخت وسازهای خلاف به صورت متراکم شهر و خدمت رسانی شهرداری را دچار مشکلات عدیده ای میکنند.

وی با اشاره به اینکه برخی چشم خود را بر روی ارقام و آمار تخلفات ساختمانی بسته اند عنوان داشت : اداره محترم پست حدود ۴۵۰ هزار کد پستی برای ساختمانهای شهر رشت و حومه آن دارد و این در حالی است که شهرداری رشت حدود ۲۹۰ هزار کد نوسازی برای ساختمان های شهر ثبت نموده است و ۱۶۰ هزار واحد ملکی اختلاف وجود دارد و در واقع ۱۶۰ هزار ملک در رشت موجود بوده که فاقد شناسنامه ملکی هستند و سالانه هزارن ساختمان غیر رسمی به این آمار اضافه میشود و این بدین معنی است که روزانه زباله ۱۶۰ هزار خانه بدون اینکه هزینه خدماتی به صندوق شهر پرداخت کنند جمع آوری میشود و هزینه آن در واقع از جیب ۲۹۰ هزار ملک دارای شناسنامه تامین میشود. تامین نشدن سرانه فضای سبز در این پهنه ها، آبگرفتگی معابر بدلیل اتصال خروجی فاضلاب این بافت خلاف ساز متراکم به شبکه قدیمی بدون تامین زیر ساخت مناسب، عدم دسترسی ماشینهای امدادی و آتش نشانی به این ساختمانها در هنگام حریق و بحرانهایی نظیر سیل و زلزله و… بعلت رعایت نشدن ضوابط شهرسازی و عرض معبر و … تنها نمونه های کوچکی از مشکلاتی است که ساخت چنین ساختمانی های میتواند برای شهر، شهروندان و شهرداری ایجاد کند.

مقصودی از همه دستگاه هایی متولی درخواست کرد به جای شعار، باری از دوش مردم بردارند و افزود: آیندگان ما را نخواهند بخشید که وضع شهرسازی اینچنینی را برای آنها به یادگار میگذاریم.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با اشاره به اینکه شهروندان آمادگی لازم برای اخذ پروانه احداث ساختمان را دارند گفت: وقتی ما راهی جلوی مردم قرار ندهیم مردم مجبور به تخلف ساختمانی و ساخت و ساز نامناسب و غیر مجاز می شوند.

مقصودی عنوان کرد: مسیل ها و نهرهای آب امروزه توسط شهروندان حاشیه شهر پرمی شود و مسیرهای خروجی آبروهای سطحی در حال از بین رفتن است و با دست خودمان رشت را در منجلابی به نام سکونتگاه های غیر رسمی غرق می کنیم./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.