×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه فناوری سلامت تشریح شد

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان را در حوزه فناوری سلامت و برنامه های پیشرو تشریح کرد.

به گزارش گیلان پیام،دکتر شادمان نعمتی – معاون تحقیات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، شعار و هدف اصلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را بر اساس نقشه راهبردی ” پیشرو در بین دانشگاه های نسل سوم ” عنوان کرد. دکتر نعمتی با بیان این مطلب که خوشبختانه برنامه های حوزه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای اهداف نقشه راهبردی دانشگاه اجرا می شود ، تاسیس دفتر مالکیت فکری و معنوی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان را یکی از اقدامات مهم حوزه سلامت، طی دو سال اخیر ذکر کرد .

وی در ادامه با اشاره به انجام برنامه های حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای سند راهبردی، گفت: نبود زیر ساخت های فرهنگی مناسب در برخی از حوزه ها، یکی از عوامل بازدارنده برای استقرار برنامه های استراتژیک حوزه سلامت است. وی گفت: پژوهش، یک وسیله نیست بلکه یک زیر ساخت است و باید این مهم از دوران دبستان، نهادینه شود. معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این مطلب که حوزه بهداشت و درمان کشور در حال حاصر در برخی از شاخص ها از سند چشم انداز ۲۰۲۰ جلوتر است، پروژه دره سپیدرود ( تکمیل و استقرار چرخه فناوری سلامت در استان) و ایجاد کارگاه نیمه صنعتی دانشگاه را در محل دپو زباله سایت سراوان، از جمله پروژه های مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان ذکر کرد.

دکتر نعمتی در ادامه اخذ موافقت اصولی و قطعی مرکز رشد فناوری سلامت را از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان برشمرد. وی در ادامه از برگزاری اولین رویداد استارتاپ ” (Startup Weekend) در حوزه پزشکی و سلامت، در دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبرداد و افزود: رویداد “Startup Weekend” در حوزه پزشکی و سلامت برای اولین بار در شمال کشور، از ۲۳ لغایت ۲۵ آبان ماه سال جاری با حضور مسوولان وزارت متبوع، نخبگان ملی و بین المللی در عرصه استارتاپ و با مشارکت وزارت بهداشت و پارک علم و فناوری وزارت علوم در دانشکده پزشکی رشت برگزار می شود و در این رویداد، ایده های برتر مطرح شده به محصول تبدیل خواهند شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ارتقا رتبه شاخص های حوزه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تصریح کرد: بر اساس ارزشیابی انجام شده از سوی وزارت بهداشت، شاخص های حوزه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نسبت به سال گذشته با ارتقای ۲۰ رتبه به رتبه سیزدهم کشوری ارتقا یافته است که این مهم، نشانگر این است که ما در راستای اجرای برنامه های نقشه راهبردی دانشگاه درست عمل کرده ایم. وی اختصاص صندوق خصوصی حمایت از واحدهای فناور را از دیگر پروژه های بزرگ دانشگاه خواند و یادآور شد: یکی دیگر از پروژه ها در زمینه پژوهش و فناوری، تدوین نقشه جامع علم و فناوری است که یکی از پروژه های اصلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان محسوب می شود. دکتر نعمتی در ادامه، اخذ مجوز آزمایشگاه جامع تحقیقات را از سوی وزارت بهداشت، از اقدامات دانشگاه عنوان کرد و راه اندازی سیستم جدید رجستری (ثبت بیماری ها) در معاونت تحقیقات دانشگاه را نیز از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد. وی، برگزاری سمینار دو روزه سلول های بنیادی در آذر ماه، برگزاری سمینار اخلاق در پژوهش های زیست پژوهی و نشست سالیانه معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مشارکت در فن بازار را از جمله برنامه های آتی معاونت تحقیقات و فناوری در دانشگاه اعلام کرد و افزود: دره سپید رود گیلان، می تواند قلب تپنده پژوهش و فناوری کشور باشد.

دکتر نعمتی با بیان این که یکی از مهمترین نتایج پژوهش ، کاربردی کردن آن و آوردن آن بر روی سفره مردم است ، گفت: باید تحقیقات را کاربردی کرد. در این راستا به منظور رفع مشکلات و مسایل دیگر سازمان ها با اخذ بودجه پژوهشی از آنها ، می توان به استقرار این مهم تسریع بخشید. وی با اشاره به دستاورد های ثبت شده در حوزه فناوری سلامت، اظهار داشت: اخیرا” محققین دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای اولین بار موفق به ” ابداع نانو حسگر زیستی برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان” شدند که این ابداع مهم، بسیار کاربردی بوده که باید، تجاری شود. معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در ادامه یادآور شد: بعد از انجام زیر ساخت ها ی لازم (تامین آب و برق و گاز) و استقرار چند واحد فناور در مجتمع کارگاه نیمه صنعتی دانشگاه در محل سراوان ، تا پایان سال افتتاح رسمی این کارگاه نیمه صنعتی را شاهد خواهیم بود.

وی پیوستن به نقطه ویژه علم و فناوری دره سپید رود گیلان را به علت وضعیت خوب جغرافیایی استان، ( دوری از مرکز آلودگی هوا و داشتن مرزهای زمینی و هوایی) به عنوان قلب تپنده برای پژوهش و فناوری ذکر کرد و گفت: در طی سال های آتی با توجه به مسایل بحران خشک سالی، شاهد افزایش جمعیت در استان گیلان خواهیم بود. در این راستا، باید زیر ساخت های لازم لحاظ شود و قطعا” حمایت مسوولان استانی بسیار لازم و مثمر ثمر خواهد بود. دکتر نعمتی تاکید کرد: شکل گیری منطقه ویژه علم و فناوری در دره سپید رود ، موجب رشد گیلان و شکل گیری کارآفرینی در این استان خواهد بود. در این زمینه، خروجی فناوری سلامت ارتقا سلامت جامعه است که همانا هدف غایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

دکتر نعمتی با اشاره به همکاری های مشترک فی مابین دانشگاه علوم پزشکی گیلان با دانشگاه گیلان ، یادآور شد: در خصوص محصولات اصلی گیلان از جمله چای ، برنج ، زیتون و کرم ابریشم نیز باید کارهای شاخصی انجام داد. در این زمینه توسعه فناوری با تکیه بر پتانسیل های بومی حایز اهمیت است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه یکی دیگر از حوزه های سوق الجیشی دانشگاه را توریسم سلامت و ICT عنوان کرد و گفت: تدوین نقشه جامع علم و کاربردی، شناسنامه ای جهت معرفی قابلیت های دانشگاه علوم پزشکی گیلان جهت انعقاد قرار داد با سایر کشورها عنوان کرد .

دکتر جواد وطنی – مدیر فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تشریح دانشگاه های نسل اول و دوم ، گفت: امروزه دانشگاه های پیشرو در مسیر دانشگاه های نسل سوم قرار گرفته اند که شاخص های این دانشگاه ها، ایجاد اشتغال و تجاری سازی دانش است. وی با بیان این که برای رسیدن به پنچ دانشگاه برتر در حوزه فناوری ، برنامه ریزی به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان را در دستور کار داریم، یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه کاربردی کردن پژوهش ها و صنعت سازی پیشرو است. دکتر وطنی در ادامه با اشاره به برگزاری اولین رویداد استارتاپ ویکند در دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، مطالب جامعی را در این خصوص ارایه کرد.

دکتر مصطفی گل شکن – رییس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با بیان این که مجتمع فناوری‌های پیشرفته پزشکی با هدف مرتفع سازی نیازهای دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده است، افزود: در حوزه‌های متفاوت از جمله تجهیزات پزشکی این امر محقق شده است. در این راستا، ضمن صرفه جویی در هزینه‌ها  این مهم ، سدی در برابر واردات کالاهای وارداتی می باشد. وی با اشاره به تشکیل کانون شکوفایی خلاقیت در مجتمع فناوری‌های پیشرفته پزشکی، یادآور شد: این کانون به حمایت از قشر دانشجو جهت توسعه و ترویج فرهنگ خلاقیت ، نوآوری و کارآفرینی در نسل جوان و تسریع در تبدیل ایده‌ها به محصول و ورود دانشجویان به محیط کار بعد از تحصیل، ایجاد شده است./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.